عصر خودرو

راه‌اندازی معاملات نفت به یوان تا کریسمس

عصر بازار- چین پس از سال‌ها تاخیر ممکن است به زودی معاملات نفت خام به یوان را به منظور بین‌المللی کردن ارز خود و به چالش کشیدن برتری پترودلار راه‌اندازی کند.

راه‌اندازی معاملات نفت به یوان تا کریسمس
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، بسیاری از سرمایه‌گذاران چینی مشتاقانه منتظر آغاز معاملات نفت به یوان در بازار بورس انرژی بین‌المللی شانگهای هستند و امیدوارند که این معاملات به موقع برای کریسمس که بازارهای غربی تعطیل شده یا آرام تر از حد معمول هستند راه‌اندازی شود. در حالیکه سرمایه‌گذاران چینی نمی‌توانند برای سرازیر کردن یوان به قرارداد کالای دیگری صبر کنند، اما سرمایه‌گذاران بین‌المللی ممکن است به این اندازه مشتاق نباشند زیرا مشخص نیست چین تا چه حد در این معاملات آزادی خواهد داد. م عامله‌گران بین‌المللی ممکن است ناچار شوند مداخله چین در بازارها را به منظور کنترل شدید سرمایه تحمل کنند.

    بورس انرژی بین‌المللی شانگهای در ماه ژوییه یک آزمایش چهار مرحله‌ای در معاملات نفت خام به یوان را کامل و اعلام کرد کارهای مقدماتی را برای عرضه قراردادهای آتی نفت خام انجام خواهد داد و تلاش می‌کند تا پایان سال جاری این قرارداد را راه‌اندازی کند.

    آدام ویلسون، مدیر سرمایه‌گذاری در شرکت GAMA در اکتبر اظهار کرده بود راه‌اندازی قراردادهای نفتی به یوان، یک یادآوری برای معامله‌گران و سرمایه‌ گذارانی خواهد بود که به برنامه‌های چین برای ایجاد پترویوان و تغییر معاملات نفت از پترودلار توجه نکرده‌اند.

    اگرچه انتظار نمی‌رود پترویوان بلافاصله پترودلار را حذف کند، اما راه‌اندازی قراردادهای نفتی به یوان از سوی بزرگ‌ترین وارد کننده نفت جهان نشانه این است که چین می‌خواهد یوان نقش فزاینده‌ای در معاملات جهانی ایفا کند و این کار را با تجارت نفت آغاز می‌کند.

    در عرصه یوان، چین سال گذشته نیز یک موفقیت ارزی کسب کرد و صندوق بین‌المللی پول موافقت کرد یوان را به سبد حق برداشت مخصوص اضافه کند که یک دارایی ذخیره بین‌المللی ایجاد شده از سوی صندوق بین‌المللی پول در سال 1969 برای تکمیل ذخایر رسمی کشورهای عضو این سازمان است.

    پس از سال‌ها تاخیر به نظر می‌رسد چین این بار به مهلتی که خود برای راه‌اندازی معاملات نفتی به یوان تا پایان امسال تعیین کرده است، عمل کند.

    یوآن کیووی، معامله‌گر چینی به بلومبرگ گفت: راه‌اندازی رسمی این معاملات در کریسمس مناسب خواهد بود زیرا بازار غربی در این مدت آرام خواهد بود و به بورس شانگهای و سرمایه‌گذاران چینی اجازه می‌دهد در روزها اول راه‌اندازی این معاملات خود را وفق دهند.

    به گفته سایر تحلیلگرا، ن موفقیت معاملات نفتی به یوان تا حد زیادی به مقررات چینی در بازار بستگی دارد که ممکن است مانع از این شود که سرمایه‌گذاران بین‌المللی حجم بالایی از این قراردادها را خریداری کند. سایرین براین باورند که اگرچه منطقی به نظر می‌رسد مهم‌ترین بازار نفتی جهان معاملات نفتی به یوان را راه‌اندازی کند اما برای یوان سال‌ها طول خواهد کشید تا برتری پترودلار را واقعا تهدید کند. در حال حاضر سرمایه‌گذاران منتظرند ببینند امسال قراردادهای نفتی به یوان راه‌اندازی خواهد شد یا خیر.

    برچسب ها