عصر خودرو

مدیرعامل تامین سرمایه سپهر ؛

بازار سهام از انتشار اوراق تاثیر منفی نمی گیرد

عصر بازار- دولت در بودجه سال آینده برای انتشار ۸۰ هزار میلیارد تومان انواع اوراق برنامه ریزی کرده است که این رقم نسبت به سال جاری به ۲ برابر افزایش پیدا کرده است.

بازار سهام از انتشار اوراق تاثیر منفی نمی گیرد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، علیرضا سیری، مدیرعامل تامین سرمایه سپهر با بیان مطلب فوق درباره تأثیر انتشار انواع اوراق در بودجه 97 در بازار سرمایه ، گفت: برخلاف اعتقاد برخی از صاحب نظران و کارشناسان بازار سرمایه که انتشار اوراق و مشخصاً اوراق منتشر شده در بازار سرمایه را عاملی برای برهم خوردن نظم این بازار می دانند، معتقدم چنین اتفاقی نمی افتد.

    وی در ادامه توضیح داد: طی سال جاری مجموع اوراق منتشر شده دولت، دستگاه ها، نهادها و وزارتخانه های تابعه به 40 هزار میلیارد تومان بالغ می شود که این رقم در بودجه پیشنهادی برای سال آینده به 80 هزار میلیارد تومان می رسد، و بعید به نظر می رسد دولت برای فروش آن به مشکلی برخورد کند.

    سیری در این باره تصریح کرد: دولت بر اساس بودجه اعلامی به مجلس قصد دارد امسال 38 هزار و 500 میلیارد تومان اوراق منتشر کند که این رقم به غیر از درخواست انتشار 7 هزار میلیارد تومان وزارتخانه ها، 8 هزار میلیارد تومان شهرداری ها، 3 هزار میلیارد تومان اوراق ارزی – ریالی وزارت نفت و شرکت های تابعه آن، 10 هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی با سررسید کوتاه مدت (یک تا دو ماهه) و 5 هزار میلیارد تومان بابت بازپرداخت سود اصل و فرع اوراق با سررسید سال های قبل است.

    مدیرعامل تامین سرمایه سپهر به تطبیق برنامه های دولت برای انتشار اوراق در سال 96 و 97 پرداخت و گفت: دولت از ابتدای سال تا پایان نیمه نخست سال جاری، 25 هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کرده است که از جمع 34 هزار میلیارد تومان مجوز اوراق بودجه امسال، 9 هزار میلیارد تومان باقی مانده است. با احتساب این رقم در کنار تحقق اوراق دستگاه های دولتی تا پایان سال امکان انتشار 20 هزار میلیارد تومان اوراق دیگر وجود دارد.

    وی با اشاره به 2 برابر شدن حجم پیش بینی شده برای انتشار اوراق در سال آینده نسبت به سال جاری گفت: ظرفیت برای خرید کل این اوراق وجود دارد اما نکته اصلی و مهم آن نرخ بازدهی اوراق است. به عبارتی دولت برای فروش این اوراق به مشکلی برنمی خورد اما نکته مهم میزان نرخ آن است که 15 درصد تعیین شود یا بیشتر از نرخ بانکی باشد.

    سیری درباره اثرگذاری انتشار این حجم از اوراق در بازار سرمایه خاطر نشان کرد: به اعتقاد من با توجه به اینکه خریداران این اوراق لزوما خریداران سهام نیستند، انتشار این اوراق بر روند بازار سرمایه اثرگذار نیست.

    وی با اشاره به اینکه برخی کارشناسان، از انتشار این اوراق به عنوان یک تهدید طی سال جاری یاد کردند، گفت: این برداشت، اشتباه است چون حجم قابل توجهی از اوراق را صندوق های با درآمد ثابت می خرند که حداکثر می توانند 10 درصد پرتفوی خود را سهم بخرند، بنابراین طیفی که این اوراق را می خرند از خریداران سهام جدا هستند.

    مدیرعامل تامین سرمایه سپهر در بخش پایانی گفتگو با بیان اینکه اقدام دولت در جهت شفاف سازی بدهی هایش کار بسیار مثبتی است، گفت:  همین که دولت برنامه می دهد و به اقشار مختلف اعلام می کند که چه برنامه هایی دارد می تواند کمک بزرگی به تصمیم گیری در سطوح مختلف باشد.

    برچسب ها