عصر خودرو

رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار :

صادرات پسته ایرانی از طریق افغانستان

عصر بازار- رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار با اشاره به افزایش ۲۵ درصدی قیمت آجیل و خشکبار در آستانه شب یلدا گفت: پسته ایرانی به صورت مستقیم از باغات توسط افغان ها خریداری و به روسیه صادر می شود.

صادرات پسته ایرانی از طریق افغانستان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان ، مصطفی احمدی در توضیح عمده مشتری بازار پسته ایران بیان کرد: افغان ها از ایام گذشته مشتری اصلی بازار پسته ایرانی بودند که در حال حاضر سهم آن ها در بازار خرید افزایش یافته و پسته را از شهرهایی چون رفسنجان و سیرجان به صورت مستقیم خریداری می کنند و با توجه به پیش رو بودن مسابقات جام جهانی روسیه سهم خرید افغان به چندین برابر افزایش یافته تا در این راستا بتوانند حجم بالاتری را به روسیه صادر کنند.

    وی در ادامه افزود: به واسطه شرایط کشور افغانستان و جنگ‌ زده بودن آن برخی کشورها شرایط تعرفه‌ای بهتری برای افغانستان لحاظ می‌کنند برهمین اساس ممکن است گاه تجار چنین تصمیمی گرفته باشند اما شرایط فرق کرده و به نفع افاغنه تغییر کرده است.

    رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار با اشاره به تاثیر افزایش قیمت ارز بر بازار آجیل و خشکبار تصریح کرد: در حال حاضر کمبودی در بازار آجیل و خشکبار نداریم و در این میان پسته 30 تا 40 درصد افزایش یافت که این افزایش قیمت ناشی از افزایش نرخ دلار در بازار بوده است.

    احمدی تاکید کرد: در زمینه خشکبار مهم‌ترین موضوع پسته است که امسال اگرچه در حوزه پسته به میزان سال‌های قبل تولید داریم اما کیفیت این کالا مانند قبل نیست و از نظر ظاهر و اندازه این محصول دچار افت کیفیت شده است.

    وی در توضیح واردات بادام هندی در بازار گفت: بادام هندی تنها محصولی است که تولید داخل ندارد و تنها از طریق واردات تامین می شود به همین دلیل باید شرایط واردات تصحیل شود تا موجب افزایش بیش از حد این آجیل که تاثیر پذیر از قیمت ارز است نشود.

    رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار اظهار کرد: در مجموع قیمت انواع آجیل و خشکبار نسبت به سال گذشته 20 تا 25 درصد افزایش یافته است.

    احمدی با اشاره به مطلوب نبودن افزایش قیمت آجیل و خشکبار برای فروشنده گفت: افزایش قیمت برای فروشنده در بازار چندان مطلوب نیست به هیمن دلیل شاهد کاهش تقاضا در بازار خواهیم بود.

    وی در انتها خاطر نشان کرد: میزان تقاضای مربوط به شب یلدا تا در روز پایانی ماه مشخص نمی شود و با وجود قیمت های پیش بینی خوبی از استقبال برای خرید نداریم و اگر تقاضای خوبی در بازار ایجاد نشود شاهد کاهش قیمت انواع آجیل تا 10 درصد در بازار خواهیم بود.

    برچسب ها