عصر خودرو

عضو هیأت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی :

افزایش تعرفه واردات خودروهای خارجی کمک به صنعت داخلی است

عصر بازار- عضو هیأت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور گفت: مجلس برای سال آینده پیش بینی کرده است که دولت ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از محل عوارض گمرکی، کسب درآمد کند.

افزایش تعرفه واردات خودروهای خارجی کمک به صنعت داخلی است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، محمدرضا نجفی منش با اشاره به افزایش تعرفه واردات خودرو گفت: نمی توان از یک سو سخن از تولید و اشتغال زد، از سوی دیگر کالاهایی وارد کرد که در داخل کشور تولید می شود، این موضوع با شعار تولید و اشتغال مغایرت دارد.

    وی در این رابطه از افزایش 26 درصدی واردات در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته سخن گفت و اظهار داشت: واردات در 8 ماه سال جاری به یک میلیارد و سیصد و نود میلیون دلار رسیده که این عددی بزرگ است و حاکی از دور نشدن نظام اقتصادی از مقوله واردات است.

    نجفی منش یادآور شد: سال گذشته بعد از مدت ها تراز تجاری متعادل شد و حتی صادرات غیر نفتی اندکی بیش از واردات قرار گرفت اما در 8 ماهه نخست سال جاری این تعادل با رقمی نزدیک به 4 میلیارد دلار بر هم خورده و میزان واردات بیش از صادرات غیر نفتی بوده است.

    وی با اشاره به توافق اعضای اقتصادی کابینه در خصوص افزایش تعرفه واردات خودروهای خارجی گفت: بخشی از درآمد دولت در بودجه 97 از محل سود عوارض گمرکی واردات ایجاد می شود و حتی مجلس برای سال آینده پیش بینی کرده است که دولت 2 هزار و 200 میلیارد تومان از این محل کسب درآمد کند.

    این کارشناس صنعت خودرو افزایش هر چه بیشتر تعرفه ورود خودروهای خارجی را کمک بسیار جدی به بازار داخل و رشد اقتصادی و اشتغال دانست.

    نجفی منش در ادامه  خاطرنشان کرد: کارشناسان اقتصادی تخمین می زنند که امسال تولید داخلی در کشور نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش پیدا می کند به عبارتی در هشت ماهه نخست سال جاری نزدیک 980 هزار دستگاه خودرو تولید شده است که اگر این روند ادامه یابد، به تولید سال 1390 با آمار یک میلیون و ششصد و پنجاه هزار دستگاه خواهیم رسید.

    وی با بیان اینکه تولید داخلی باید تا حدی افزایش یابد که بر مشوق های وارداتی غلبه کند، ادامه داد: بر اساس بند 9 اصل 43 قانون اساسی، دولت مکلف است برنامه اقتصادی خود را بر مبنای تولید داخل برنامه ریزی کند و در این مورد بحث قیمت رقابتی بین داخل و خارج مطرح نیست، بلکه حمایت از صنعت داخل مورد توجه است چون در غیر این صورت تولید گندم هم صرف نمی کند چون گندم وارداتی از گندم داخلی ارزانتر است.

    نجفی منش در پایان خاطرنشان کرد: هم اینک توجه به تولید و صادرات در متن قرارداد با خودروسازان بین المللی به طور جدی لحاظ شده و آن ها را مکلف کرده که 30 درصد از محصولات تولید شده صادر شود؛ یعنی خودرویی بازار پسند به کمک خودروسازهای خارجی تولید و 30 درصد آن صادر شود.

    برچسب ها