عصر خودرو

کارشناس هندی خواستار حضور کشورهای آسیای میانه در طرح چابهار شد

عصر بازار- یک کارشناس هندی با تاکید بر اهمیت بندر چابهار در توسعه اقتصادی منطقه، بر ضرورت مشارکت کشورهای آسیای میانه در این طرح تاکید کرد.

کارشناس هندی خواستار حضور کشورهای آسیای میانه در طرح چابهار شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا٬ پروفسور «پی. استوبدان» در مقاله ای که در پایگاه اینترنتی موسسه مطالعات و تحلیل دفاعی هند چاپ شده٬ نوشت:‌ ایران بدون شک کشور ایده آل هند بعنوان دروازه ای بسوی آسیای میانه و روسیه است چون این کشور باعث دسترسی هند به چندین کریدور تجاری ارائه می کند.
    وی نوشت: به دلیل علاقمندی ایران به توسعه تجارت منطقه ای خود، چابهار بطور ویژه برای هند یک فرصت خوب محسوب می شود. همچنین چابهار در نزدیکی اقیانوس هند و برخلاف بندرعباس، ژرفای عمیق تری دارد.
    پروفسور استوبدان افزود: چابهار دو ترمینال به نام های شهید کلانتری و شهید بهشتی دارد. ترمینال نخست سالیانه 2/1 میلیون تن محموله را جابجا می کند. با آغاز کار ترمینال شهید بهشتی، ظرفیت این بندر به 10 میلیون تن خواهد رسید.
    وی اضافه کرد: هند اخیرا یک محموله گندم خود را از طریق بندر چابهار به افغانستان انتقال داد.
    قابل ذکر است که ایران اخیرا تعدادی جرثقیل برای پایانه اولیه شهید بهشتی از آلمان وارد کرده است که هزینه آنها برای پایانه اولیه 85 میلیون دلار است که کلا توسط هند سرمایه گذاری شده است.
    هند بلافاصله پس از توافق هسته ای ایران و لغو تحریم ها در ماه ژانویه سال 2016 ،متعهد شد یک خط اعتباری 500 میلیون دلاری برای توسعه طرح چابهار اختصاص دهد.
    استوبدان اضافه کرد که ساخت تعداد بیشتری پایانه چند منظوره در چابهار و همچنین اجرای طرح های متعدد هند مانند احداث خط آهن 610 کیلومتری شمال - جنوب از چابهار تا زاهدان بدون مشارکت یک کشور آسیای میانه امکان پذیر نخواهد بود مگر اینکه یک کشور واقع در آسیای میانه به غیر از افغانستان به سهامدار مستقیم این طرح تبدیل شود.
    این کارشناس برجسته هندی افزود: مشارکت افغانستان برای منافع استراتژیک هند ضروری است اما برای اینکه ایجاد این مسیر از نظر اقتصادی نیز سودآور باشد٬ مشارکت کشورهای آسیای میانه در آن لازم است.

    برچسب ها