عصر خودرو

وزیر نفت؛

برای خرید کالا در قراردادهای نفتی باید مناقصه برگزار شود

عصر بازار- وزیر نفت با بیان اینکه کمبود منابع یکی از مشکلات موجود برای امضای قراردادهای نفتی است، گفت: برای خرید باید مناقصه برگزار شود و نمی توان از طریق ترک تشریفات کالا را از شرکت خاصی تهیه کرد.

برای خرید کالا در قراردادهای نفتی باید مناقصه برگزار شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا, بیژن زنگنه امروز (سه شنبه) در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال مشترک سه نماینده (جواد کریمی قدوسی، هادی قوامی و حسینعلی شهریاری، نمایندگان مجلس، اسفراین و زاهدان) درباره علت خرید لوله های بدون درز برای شرکت های نفت از خارج از کشور، بیان داشت: این بحث، درباره لوله های عادی نیست، بلکه مربوط به لوله های بدون درز است که با فشار بسیار بالا در درون چاه و برای انتقال نفت از چاه تا واحد بهره برداری مورد استفاده قرار می گیرد.
    وزیر نفت افزود: ما در سال های اخیر به جز در مورد غرب کارون و پارس جنوبی، تقریبا در سایر سرمایه گذاری های دیگر در بخش بالادستی و پالایش، نزدیک به توقف هستیم.
    زنگنه با بیان این که در واقع کمبود منابع یکی از مشکلات ما برای امضای قراردادهای نفتی است، گفت: حتی اجرای یک قرارداد 250 میلیون دلاری که به امضا رسیده، به دلیل کمبود منابع و مشکلات دیگر متوقف شده است.
    وی با بیان اینکه به ساخت داخل، اعتقاد دارم، اضافه کرد: برای ساخت لوله های سی.آر.ای که لوله های بسیار پیچیده است که در اوایل امسال یک قرارداد 563 میلیون یورویی با یک شرکت اروپایی و یک شرکت ایرانی برای داخلی سازی آن امضا کردیم.
    وزیر نفت یادآور شد: این بزرگترین قرارداد تولید داخل است که پس از ساخت توربین کمپرسور نفت، به امضا رسیده است.
    زنگنه اضافه کرد: برای تامین لوله های پیچیده سی.آر.ای به ویژه تحریم دچار مشکلاتی بودیم.
    وی با بیان این که لوله سازی اسفراین دچار مشکلاتی است، افزود: این کارخانه در حال واگذاری است و نمی تواند سرمایه گذاری کند.
    وزیر نفت به مشکلات مالی اشاره کرد و ادامه داد: گفته شد که در سال 89 کارخانه لوله سازی اسفراین 48 هزار تن قرارداد با نفت امضا کرده بود.
    زنگنه اضافه کرد: در سال های 90 و 91 در مجموع به میزان 40 میلیارد دلار در نفت سرمایه گذاری شد، اما میزان سرمایه گذاری امسال تاکنون 1.5 میلیارد دلار هم نرسیده است.
    وزیر نفت با بیان این که ما بی پول شده ایم، یادآور شد: حتی اگر سفارش ساخت هم بدهیم، نمی توانیم پول آن را بدهیم.
    زنگنه یادآور شد: چندی پیش مناقصه ای برای ساخت لوله های بدون درز برگزار شد که شرکت لوله سازی اسفراین به دلیل نداشتن شرایط، کنار گذاشته شده و شرکت دیگری برنده شد، اما با وجود این که این طرح 200 میلیون دلار ارزش داشت به دلیل نداشتن پول نتوانستیم عملیاتی کنیم.
    وزیر نفت با تاکید بر این که برای خرید و سفارش باید مناقصه برگزار شود، گفت: خود مجلس تصویب کرده است که برای خرید باید مناقصه برگزار شود و نمی توان از طریق ترک تشریفات کالا را تهیه کرد.
    زنگنه خاطر نشان کرد: حتی اگر یک شرکت توانمند ایرانی قادر به تولید کالایی باشد، ما نمی توانیم بدون مناقصه از آن کالا خریداری کنیم.
    وی با بیان این که 10 گروه کالایی را برای داخلی سازی تعیین کرده ایم که تاکنون برای بسیاری از آنها قرارداد امضا شده است، گفت: لوله های سی.آر.ای، ساخت کمپرسور و توربین از جمله کالاهایی هستند که بومی سازی می شود.
    وزیر نفت با خاطر نشان کردن این که شرکت لوله سازی اسفراین نیز تقاضاهایی دارد که منطقی است، گفت: به عنوان نمونه این شرکت اعلام کرده است که لوله های آسیب دیده را برای تعمیر به آنها بدهیم که ما از آن استقبال می کنیم.
    زنگنه ادامه داد: همچنین درخواست کرده است که در مقابل مطالباتش، لوله های فرسوده را تحویل بگیرد که دستور آن را نیز صادر کرده ام.
    وزیر نفت با بیان اینکه سابقه من نشان داده که تا چه میزان به دنبال ساخت داخل بوده ام، افزود: من همه گونه کمک می توانم به لوله سازی اسفراین ارایه دهم اما برای خرید محدودیت داریم و باید مناقصه برگزار شود.

    برچسب ها