عصر خودرو

آمار گمرگ نشان می‌دهد؛

عربستان در بین ۱۰۰ کشور صادرکننده کالا به ایران

عصر بازار- آمار گمرک ایران حاکی از آن است که عربستان سعودی در بین ۱۰۰ کشور صادرکننده کالا به ایران قرار دارد.

عربستان در بین ۱۰۰ کشور صادرکننده کالا به ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، پس از اعدام شیخ نمر از عالمان شیعه عربستان و در پی آن اقدامات برخی شهروندان ایرانی، روابط سیاسی ایران و عربستان به تدریج رو به سردی گذاشت و تا جایی رسید که عربستان سعودی تصمیم به قطع ارتباط اقتصادی خود با ایران گرفت و حتی واردات بسیاری از کالاها از ایران را ممنوع اعلام کرد.

    در پی آن، ایران نیز واردات برخی کالاها از عربستان سعودی را در فهرست ممنوعیت‌های وارداتی قرار داد و به این ترتیب پیش‌بینی می‌شد که روابط اقتصادی میان دو کشور به پایین‌ترین سطح خود برسد.

    به رغم این‌که پیش‌بینی می‌شد که روابط تجاری ایران و عربستان در سال جاری به کمترین سطح خود رسیده و حتی به صفر نزدیک شود، آمار گمرک ایران نشان می‌دهد که عربستان سعودی در میان 100 کشور نخستی است که ایران از آنها کالا وارد می‌کند.

    به این ترتیب، بر اساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران از تجارت خارجی هشت ماهه سال جاری، در این مدت 373 تن کالا از عربستان سعودی به ایران وارد شده که ارزش آن به 368 هزار و 288 دلار می‌رسد.

    البته کاهش تجارت در روابط میان ایران و عربستان نیز به خوبی دیده می‌شود، به‌طوری که در مدت مشابه سال گذشته 2528 تن کالا از عربستان سعودی به ایران صادر شده بود که حاکی از کاهش 85 درصدی وزن واردات از عربستان سعودی در این مدت نسبت به هشت ماهه سال گذشته است.

    همچنین ارزش واردات از عربستان در هشت ماهه سال گذشته، چهار میلیون و 25 هزار و 900 دلار بوده که کاهش 66 درصدی ارزش صادرات عربستان به ایران را حکایت می‌کند. به این ترتیب عربستان سعودی در رتبه 100 صادرکنندگان کالا به ایران در هشت ماهه سال جاری قرار می‌گیرد.

    برچسب ها