عصر خودرو

احتمال استفاده روسیه از ارزهای دیجیتالی در تجارت نفت

عصر بازار- پذیرش تدریجی ارزهای دیجیتالی ممکن است سبب شود برخی از کشورهای تولیدکننده نفت مانند روسیه در معاملات نفتی به جای دلار آمریکا از ارزهای دیجیتالی استفاده کنند.

احتمال استفاده روسیه از ارزهای دیجیتالی در تجارت نفت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، روسیه، ایران و ونزوئلا اشتراکات متعددی دارند. هر سه کشور تولیدکننده بزرگ نفت به دلار آمریکا متکی هستند زیرا بازار جهانی نفت از ارز آمریکا برای معاملات استفاده می‌کند.

    مسکو، تهران و کاراکاس با تحریم‌های آمریکا نیز مواجه هستند و این تحریم‌ها به دلیل متکی بودن این کشورها به دلار آمریکا برای فروش نفتشان مشکلاتی را برای آنها به همراه داشته است.

    استفاده از یک ارز متداول – که با استفاده از فناوری بلاک‌چین امکان انجام مبادلات ناشناس را فراهم می‌کند- به تسهیل قراردادهای نفت کمک می‌کند و ممکن است ابزار ایده‌آلی باشد که به این سه کشور تولیدکننده نفت اجازه دهد دلار را در مبادلاتشان حذف کنند.

    استفن برن‌ناک، تحلیلگر نفت در شرکت "پی وی ام اویل آسوشیتس" در یادداشت تحقیقاتی نوشت: بنابراین ظهور ارزهای دیجیتالی به منزله کاتالیست جدیدی برای کشورهای تولیدکننده نفت است که تمایل دارند دلار را به عنوان راهی برای پرداخت پول نفت رها کنند.

    تولیدکنندگان نفت متعددی تاکنون از طرح‌هایی برای حذف دلار در معاملات نفتی رونمایی کرده‌اند. ونزوئلا هفته گذشته اعلام کرد که ارز دیجیتالی خود به نام "پترو" را عرضه خواهد کرد که تحت پشتوانه ذخایر منابع طبیعی عظیم این کشور قرار دارد.

    روسیه، چین و ایران در حال حاضر پیمان‌های ارزی را برای حذف دلار آمریکا از تجارتشان پیگیری می‌کنند. چین که یکی از بزرگترین واردکنندگان نفت جهان است نیز راه‌اندازی معاملات نفت به یوان را برای جایگزین کردن آن با معاملات نفت به دلار، اعلام کرده است.

    اگرچه پیمان‌های ارزی سنجیده هستند، ارزهای دیجیتالی زمانی که نوسان کمتری پیدا کنند مزایای متعددی عرضه می‌کنند. به جای استفاده از ارزهای ملی متعدد، ارز مشترکی برای کشورهایی فراهم می‌کنند که به دنبال اجتناب از استفاده از دلار هستند. این ارزها همچنین جهانی و انعطاف پذیر هستند و به راحتی به ارزهای ملی تبدیل می‌شوند.

    بر اساس گزارش شبکه آر تی، ارزهای دیجیتالی مزیت دیگری را برای کشورهایی که با تحریم‌های بین‌المللی مواجه هستند، فراهم می‌کنند. این ارزها بی‌نام هستند و به این ترتیب تاثیر تحریم‌های آمریکا بر قراردادهای تجاری برای کشورهایی مانند روسیه، ایران و ونزوئلا را محدود می‌کنند.

    برچسب ها