عصر خودرو

در کنفرانس بین‌المللی معادن و منابع ایمارک چه گذشت؟

نیاز ۲۰ میلیارد دلاری بخش معدن ایران تا ۱۰ سال آینده

عصر بازار: در حالی که دنیا با رکود در استخراج و فروش مواد معدنی مواجه است دو مقام معدنی ایرانی و استرالیایی در گردهم آیی معدنی ملبورن بر افزایش میزان استخراج مواد معدنی و توسعه اکتشافات تاکید کرد و از سرمایه‌گذاری های جدید در این حوزه‌ها خبر دادند.

نیاز ۲۰ میلیارد دلاری بخش معدن ایران تا ۱۰ سال آینده
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، وزیر منابع و انرژی ایالت ویکتوریا استرالیا گفت که شرکت های معدنی استرالیا ارزش تولیدات این بخش را تا سال 2019 به 290 میلیارد دلار افزایش می دهند. خانم لیلی اَمبروسیو(Lily D' Ambrosio) که میزبانی کنفرانس معدن و منابع را برعهده دارد در افتتاحیه این گردهمایی بین المللی با اعلام خبر فوق گفت: ارزش تولیدات معدنی استرالیا در سال 2014 به رقم 164 میلیارد دلار رسید که طبق برنامه ریزی ها قرار است این رقم در سال 2019 رشد 33درصدی یابد.

    او در این کنفرانس که هیاتی از ایمیدرو و همچنین شرکت های معدنی ایرانی برای ارایه فرصت های معدنی ایران نیز حضور دارند تاکید کرد که رقم تولیدات معدنی شرکت های استرالیایی تا پایان سال جاری میلادی رکورد تاریخی خواهند شکست.

    این مقام معدنی استرالیایی همچنین درباره جایگاه شرکت های معدنی آن کشور در بورس اظهار داشت:‌ شرکت های معدنی ملبورن 50درصد کل بورس استرالیا در بخش معدن را تشکیل می دهند.

    وزیر منابع و انرژی ویکتوریا خاطر نشان کرد: بخش تجهیزات معدنی و خدمات در استرالیا 90 میلیارد دلار ارزش دارد و این بخش350 هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است. به گفته وی 53درصد از تجهیزات ساخته شده در اختیار بازارهای صادراتی قرار می گیرد.به گفته امبروسیو، بزرگترین بازارهای بخش معدن را اندونزی، چین، افریقای جنوبی و امریکای جنوبی تشکیا می دهند.

    به گفته خانم اَمبروسیو دفاتر غول های معدنی دنیا شامل ریوتینتو، بی اچ پی بیلیتون،‌ فوتسکیو،‌ ام ام جی و 100 شرکت معدنی بزرگ در ملبورن (ایالت ویکتوریا استرالیا)قرار دارد.

    در ادامه مهدی کرباسیان در کنفرانس بین المللی معادن و منابع ایمارک (International Mining and Resources Conference) با بیان این مطلب گفت: ایمیدرو یکی از شرکت های بین المللی در حوزه معدن از اکتشاف تا تولید محصولات معدنی است که در کشور های مختلف از جمله آلمان، ایتالیا، قزاقستان، روسیه، چین، امارات و غیره فعالیت دارد و این سازمان با 17 میلیارد دلار سرمایه گذاری، تاکنون 69 طرح معدن و صنایع معدنی را احداث و حدود 70 هزار نفر اشتغالزایی کرده است.

    وی افزود: ایمیدرو اکنون 29 طرح توسعه ای با سرمایه گذاری حدود 9 میلیارد دلار در حال اجرا دارد و این سازمان تا سال 2025، در بخش معدن (اکتشاف، توسعه پروژه، تجهیزات و معدن نوسازی و مرتبط) 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز خواهد داشت.

    رئیس هیات عامل ایمیدرو تصریح کرد: این سازمان اکنون 240 هزار کیلومتر مربع طرح اکتشافی در مناطق مختلف ایران از جمله استان های سیستان و بلوچستان، خراسان مرکزی و جنوبی، کرمان، هرمزگان، آذربایجان غربی، اردبیل، فارس و یزد در حال اجرا دارد.

    کرباسیان درباره ظرفیت های بخش معدن ایران اظهار داشت: این ظرفیت ها شامل وجود ذخایر غنی معدنی، وجود بازار بزرگ کشور و منطقه ای، منابع انرژی، زیرساخت های مناسب، نزدیکی با کشورهای مستقل مشترک المنافع، همسایگی با کشور معدن خیز افغانستان و غیره است.

    او ادامه داد: ذخایر قطعی معادن ایران 37 میلیارد تن است که ارزش آن به بیش از 700 میلیارد دلار می رسد. این ذخایر شامل طلا، زغال سنگ، سنگ آهن، مس، سرب، روی، کروم، باریت، نمک، سنگ گچ، مولیبدن، طلا و عناصر نادر خاکی است.

    به گفته رئیس هیات عامل ایمیدرو، میزان ذخایر قطعی سنگ آهن 2.7 میلیارد تن (1 درصد جهانی)، مس 2.6 میلیارد تن (4 درصد جهانی)، روی 11 میلیارد تن (4 درصد جهانی)، طلا 250 تن (0.5 درصد جهانی)، باریت 10 میلیارد تن (5 درصد جهانی)، فسفات 16.5 میلیارد تن (0.005 درصد)، بوکسیت 1.16 میلیارد تن (4.97 درصد جهانی)، منیزیم 17 میلیارد تن (0.5 درصد جهانی) و کرومیت 8.5 میلیارد تن 0.11 درصد جهانی) است.

    او ادامه داد: از نظر رتبه بندی بین المللی، در برخی حوزه های صنایع معدنی رتبه ایران در بخش فولاد 14، سیمان رتبه4، مس رتبه 20، آلومینیوم رتبه 19و سنگ آهن رتبه 9 است.

    کرباسیان با بیان اینکه این سازمان مشوق هایی را برای سرمایه گذاران خارجی و بخش خصوصی در نظر گرفته است، گفت: برای سرمایه گذاران بخش اکتشاف مشوق هایی نظیر انعقاد قرارداد اشتراک گذاری ذخایر معدن پس از اکتشاف، مشارکت ایمیدرو به عنوان سهامدار، اعطای بیمه ریسک اکتشاف توسط دولت و نیز قانون تشویق و حمایت پوشش (ترویج سرمایه گذاری خارجی و قانون حفاظت) در نظر گرفته شده و برای بخش صنایع معدنی علاوه بر موارد یاد شده، مشوق های دیگری همچون انعقاد قرارداد بلند مدت برای قیمت های پایین انرژی، حمایت از شرکای محلی با وام از "صندوق نفت ایران"، تخصیص زمین، معافیت از مالیات و نیز دسترسی به مواد اولیه معادن تدوین کرده است.

    رئیس هیات عامل ایمیدرو درباره فرصت های سرمایه گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی ایران گفت: منطقه چابهار از جمله مناطق آزاد تجاری است که در آن طرح احداث کارخانه 5 میلیون تنی فولاد چابهار در حال اجراست. از ویژگی های این منطقه مجاورت با گاز عسلویه و نزدیکی به مواد معدنی افغانستان است. طرح احداث کارخانه فولاد سازی بندرعباس نیز به دریا نزدیک بوده و از اسکله 12 میلیون تنی برخوردار است.

    او ادامه داد: ایمیدرو زیرساخت های منطقه ویژه اقتصادی پارسیان را با توجه به نزدیکی به دریا و گاز عسلویه، برای احداث صنایع معدنی فراهم کرده است. افزون بر این، طرح 130 هزار تنی تولید کنسانتره کهنوج (با برخورداری از معدن 150 میلیون تن به عنوان یکی از بزرگترین معادن تیتانیوم جهان)، طرح 30 هزار تنی الکترود گرافیتی یزد و طرح احداث نیروگاه 500 مگاواتی برق هرمزگان از جمله این فرصت های سرمایه گذاری است.

    بنا به این گزارش ایمیدرو، کنفرانس بین المللی معادن و منابع ایمارک طی روزهای 10 تا 12 نوامبر در شهر ملبورن استرالیا برگزار می شود. در این کنفرانس 30 دولت در قالب 2500 هیات مدیریتی و کارشناسی از شرکت های مختلف دنیا حضور دارند. همچنین گروهی از مدیران ایمیدرو به سرپرستی رییس هیات عامل این سازمان و تعدادی از مدیران معدنی ایران نیز ،‌ حضور دارند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها