عصر خودرو

صعود ۱۰ پله‌ای شاخص‌های گمرک در رقابت‌پذیری جهانی

عصر بازار- بر اساس گزارش رقابت‌پذیری مجمع جهانی اقتصاد، شاخص رویه‌های‌های گمرکی ایران در رقابت‌پذیری جهانی ۱۰ پله صعود کرد.

صعود ۱۰ پله‌ای شاخص‌های گمرک در رقابت‌پذیری جهانی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، گزارش رقابت پذیری جهانی سال جاری (2017-2018) توسط مجمع جهانی اقتصاد منتشر شده و در این گزارش از فعالان اقتصادی  137 کشور دنیا از جمله ایران نظرسنجی شده است. عمده دلایل جهش 10 پله ای شاخص رویه های گمرکی ایران الکترونیکی شدن رویه های گمرکی بوده که انجام تشریفات گمرکی و وصول حقوق و عوارض گمرکی و پرداخت ها به روش الکترونیکی انجام و قوانین و مقررات به صورت الکترونیکی اعمال می شود و با این اقدام علاوه بر شفافیت فرآیندها، تمامی اطلاعات کالاها و مشخصات به صورت سیستمی اعمال و کنترل می شود.

    با این وجود تغییرات مداوم در تعرفه کالاها و قوانین و مقررات تجارت خارجی با صدور بخشنامه های متعدد از سوی سازمان های همکار گمرک ایران و اعمال محدودیت های مقطعی از سوی سازمان های سیاست گذار موانع متعددی را در خصوص جایگاه واقعی شاخص های گمرکی ایران در رقابت پذیری جهانی ایجاد کرده است.

    مجمع جهانی اقتصاد هر سال اقدام به انتشار گزارشی از وضعیت رقابت‌پذیری در کشورهای مختلف جهان کرده و در قالب این گزارش، امتیازات و جایگاه کشورها را از لحاظ شاخص رقابت پذیری تشریح می‌کند. این نهاد اقتصادی 12 رکن کلی از جمله نوآوری، زیرساخت ها و محیط اقتصاد کلان را برای سنجش وضعیت رقابت‌پذیری کشورها مورد بررسی قرار می‌دهد. ایران در شاخص رقابت پذیری جهانی در مجموع7 پله جهش داشته و از رتبه 76 در سال گذشته میلادی به رتبه 69 در سال 2017 رسیده است.

    برچسب ها