عصر خودرو

وضعیت تجارت ایران و عربستان چگونه است؟

عصر بازار- رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: در حال حاضر هیچ‌گونه ارتباط اقتصادی مستقیمی با عربستان نداریم.

وضعیت تجارت ایران و عربستان چگونه است؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا, مجتبی خسروتاج - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت - اظهار کرد: اکنون اگر کالایی به عربستان صادرات شود بسیار جزئی و از طریق کشورهای واسطه است.

    وی افزود: واردات کالا از عربستان نیز بر اساس همین شرایط و از طریق کشورهای واسطه انجام می‌شود البته ما هیچگونه محدودیتی در کار با کشورهای همسایه قائل نیستیم و گاه کشورهای دیگر هستند که محدودیت‌هایی در این خصوص وضع می‌کنند.

    خسروتاج درباره تعرفه‌های گمرکی عربستان برای ایران توضیح داد: در گذشته برخی مواد پتروشیمی که در داخل تولید نمی‌شوند از طریق عربستان وارد می‌شد و اکنون نیز در زمینه صادرات این کشور در نظام تعرفه‌ای خود تغییر چندانی نداشته است.

    رئیس سازمان توسعه تجارت درباره صادرات به عراق نیز متذکر شد: با توجه به اینکه این کشور تولید چندانی ندارد نظام تعرفه‌ای در آن به طور کلی پائین است، حال نیز اگر کالایی به این کشور صادر شده از طریق کشور واسطه و با تعرفه‌ای اندک بوده است.

    به گزارش ایسنا، در سال 1395 حجم صادرات ایران به عربستان در قیاس با سال 1394 رشدی 0.21 درصدی را نشان داده و در قیاس با سال 1394 که صادرات به این کشور بالغ بر 151 میلیون دلار ارزش داشت افزایشی هرچند اندک داشته است همچنین در این مدت واردات عربستان به ایران 4درصد افزایش یافته و از 76 میلیون دلار از سال 1394 به رقمی بالاتر در سال 1395 رسید هرچند که در مجموع تراز تجاری دو کشور در سال 1395 منفی 2.79 بوده است.

    اما بررسی آمارهای تجاری دو کشور بر اساس سالهای میلادی گویای این است که در سال 2014 میلادی حجم صادرات ایران به عربستان بالغ بر 124 هزار و 591 دلار بوده است که این رقم در قیاس با صادرات 91هزار 271دلاری سال 2013 رشدی قابل توجه داشته است. همچنین در سال 2014 میلادی ایران بالغ بر 37 هزار 525 دلار واردات از عربستان داشته که این رقم در قیاس با واردات 48 هزار دلاری سال 2013 میلادی سیری کاهشی را نشان می‌دهد و در مجموع در سال 2014 میلادی تراز تجاری این دو کشور مثبت بوده و در سال‌های قبل از آن تا سال 2011 نیز این تراز به شکل مثبت بوده است.

    برچسب ها