عصر خودرو

توقف افزایش قیمت دلار با وتوی کاهش نرخ سود

جابه‌جایی موقعیت معامله‌گران ارزی

عصر بازار: شاخص بازار ارز که روزهای یکشنبه و دوشنبه، در مجموع ۴۵ تومان رشد قیمت را تجربه کرده بود، روز سه‌شنبه با ۵ تومان کاهش به قیمت ۳۵۵۰ تومان رسید. دلیل معکوس شدن روند بهای دلار، واکنش معامله‌گران آتی به منتفی شدن کاهش نرخ سود سپرده بانکی بود؛ خبری که روز دوشنبه اعلام شد و روز گذشته بازار ارز را تحت‌تاثیر قرار داد. دیگر عاملی که به قرار گرفتن دلار در میانه کانال ۳۵۰۰ تومان کمک کرد، تغییر موقعیت معامله‌گران نقدی بود که به فروش رو آورده بودند.

جابه‌جایی موقعیت معامله‌گران ارزی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، پس از 2 روز پرنوسان، سه‌شنبه دلار روز نسبتا آرامی را پشت سرگذاشت. در چهارمین روز هفته،‌ شاخص بازار ارز نسبت به روز دوشنبه نه تنها نوسان افزایشی را تجربه نکرد؛ بلکه با 5 تومان کاهش به قیمت 3550 تومان رسید. به گفته فعالان، «وتو تفاهم اعلام‌شده برای کاهش 2 درصدی نرخ سود بانک‌ها» و «تغییر موقعیت معامله‌گران ارزی از حالت خرید به حالت فروش» دو عامل مهمی بودند که زمینه‌ساز کاهش قیمت شدند. در شرایطی که روز سه‌شنبه قیمت دلار کاهش یافت،‌ برخی از فعالان از احتمال یک نوسان‌گیری جدید در روزهای آتی خبر دادند. به گفته آنها، جاماندگان نوسان‌گیری اخیر که نتوانسته بودند در کف قیمت به خرید ارز بپردازند، سعی خواهند کرد با بالا بردن تحرکات خود در روزهای آینده، عقب ماندن خود را از روند افزایشی روزهای یکشنبه و دوشنبه جبران کنند. روز گذشته با وجود کاهش دلار، قیمت سکه تحت‌تاثیر بالا رفتن اونس، تا ساعت 3 بعد ازظهر رشد جزئی را تجربه کرد و با هزار تومان افزایش به قیمت 916 هزار تومان رسید.


    برگشت از سقف
    سه‌شنبه، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت 3565 تومان آغاز کرد که افزایشی 10 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز دوشنبه داشت. این شروع افزایشی، برخی معامله‌گران را به ادامه روند رو به رشد دلار امیدوار کرد. دلار روزهای یکشنبه و دوشنبه به ترتیب 15 و 30 تومان رشد را تجربه کرده و به قیمت 3555 تومان رسیده بود. این دو افزایش موجب شده بودند که شاخص بازار ارز به بالاترین قیمت خود از 9 دی سال 93 برسد، اما شروع افزایشی سه‌شنبه برخلاف انتظار برخی از معامله‌گران به ادامه رشد این ارز منجر نشد و دلار جهت خود را تغییر داد.  سه‌شنبه تا ساعت 3 بعدازظهر، قیمت نه تنها از سقف روزانه ابتدای صبح عقبگرد کرد، بلکه نهایتا با 5 تومان کاهش به قیمت 3550 تومان رسید. به گفته فعالان، در ساعات انتهایی روز دوشنبه، معامله‌گران ارزی با بالا بردن خریدهای آتی پشت خطی و برخی معاملات هماهنگ صوری قیمت را تا 3563 تومان بالا بردند، اما به دلیل نبود حمایت بنیادی در روز سه‌شنبه، این روند تغییر کرد تا شاخص بازار ارز از سقف قیمتی ابتدای صبح خود بازگردد.

    فروش در بازار بی کشش
    به گفته فعالان، تغییر موقعیت معامله‌گران ارزی از حالت خرید به فروش یکی از عوامل کاهش قیمت دلار در روز سه‌شنبه بود. معامله‌گران که در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه با هیجان زیادی به خرید ارز روی آورده بودند، روز گذشته تصمیم گرفتند بخشی از ارز خریداری شده خود را به فروش برسانند. به اعتقاد یکی از بازیگران با تجربه بازار، نوسان‌گیران زمانی که احساس کنند دلار کشش رشد بیشتر را ندارد، فروش‌های ارزی خود را آغاز می‌کنند. هدف این عمل آن است که با پایین آمدن قیمت‌ها بار دیگر، خریدهای تازه‌ای صورت بگیرد و زمینه یک نوسان جدید فراهم شود. به عبارت دیگر، وقتی قیمت‌ها کشش رشد بیشتر را ندارند، تلاش برای کسب سودهای ناشی از کاهش قیمت آغاز می‌شود؛ چراکه سود نوسان‌گیر به تشخیص همین فرصت‌ها است. با وجود این دیدگاه، ‌گروه دیگری اعتقاد دارند که فروش‌های روز سه‌شنبه تنها ناشی از کاهش توان خرید معامله‌گران ارزی بوده است. به گفته این گروه، طبیعی است که بازار پس از چند روز افزایشی، بخشی از رشد هیجانی خود را اصلاح کند. اما گروه سومی هم وجود دارند که تغییر موقیعت معامله‌گران و کاهش قیمت روز سه‌شنبه را به جاماندگان نوسان‌گیری ارزی وابسته دانسته‌اند.

    به گفته این گروه، جا ماندگان نوسان‌گیری که نتوانسته بودند در کف قیمت به خرید ارز بپردازند، سعی کردند با فروش ارز از افزایش بیشتر قیمت جلوگیری کنند، چراکه رشد بیشتر، آنها را با ضرر بیشتری مواجه می‌کرد. این در حالی است که با کاهش قیمت‌ها این گروه خواهند توانست با خرید ارز در قیمت‌های پایین تر، عقب افتادن خود از روند افزایشی روزهای ابتدایی هفته را جبران کنند. اکنون خطر نوسان‌گیری بعدی ارزی نیز بیشتر از سوی همین گروه متوجه بازار خواهد بود؛‌ چراکه آنها انگیزه دارند، عدم سود خود در نوسان‌های قبلی را در این نوسان‌گیری جبران کنند. البته این امر تنها در صورتی محقق خواهد شد که بازار ارز نیز در جهت خواست آنها حرکت کند؛ در روزهای یکشنبه و دوشنبه با وجود خواست کاهشی برخی معامله‌گران، بازار با رشد روبه‌رو شد.

    اما سه‌شنبه عامل دومی هم بود که بیشتر به لحاظ روانی به تغییر روند بازار و معکوس شدن جهت حرکت قیمت کمک کرد. این عامل دوم، وتو تفاهم اعلام‌شده برای کاهش 2 درصدی نرخ سود بانک‌ها در روز قبل بود. روز دوشنبه دو مقام صنفی نظام بانکی در نامه‌ای به رئیس‌کل بانک مرکزی با اعلام همسویی سیاست‌های اعتباری شبکه بانکی با سیاست‌های اعلام‌شده بر رعایت نرخ سود 20 درصدی مصوب شورای‌ پول و اعتبار تاکید کردند. این موضوع موجب شد که از رفتارهای هیجانی معامله‌گران کاسته شود و بازار روز نسبتا آرامی را تجربه کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها