عصر خودرو

رشد ۳۱ درصدی صادرات فرش دستباف

عصر بازار- رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان آبانماه، بیش از سه هزار تن فرش دستباف به ارزش ۲۶۹ میلیون دلار از ایران به کشورهای مختلف صادر شده که با رشد ۳۱ درصدی نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته همراه است.

رشد ۳۱ درصدی صادرات فرش دستباف
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، حمید کارگر روز سه شنبه در آیین افتتاح چهاردهمین نمایشگاه فرش دستباف استان قم در سالن بعثت فرهنگسرای جوان قم، با بیان این که تولید و صادرات فرش روند مناسبی را طی می کند، افزود: متوسط صادرات فرش در 2 دهه اخیر 500 میلیون دلار در سال بوده که به دلایل مختلف هم چون تحریم های اقتصادی، تغییر سبک زندگی و استفاده از کف پوش های دیگر و بالا رفتن قیمت تمام شده فرش دستباف، این روند کاهش داشت و متوسط صادرات به 300 میلیون دلار رسید.
    وی گفت: خوشبختانه در دو سه سال اخیر، روند کاهشی صادرات فرش دستباف متوقف و روند افزایشی جایگزین آن شد و در سال گذشته 359 میلیون دلار فرش دستباف به حدود 80 کشور جهان صادر شد.
    وی خاطرنشان کرد: آمریکایی که پنج شش سال از دایره خریداران ما حذف شده بود، دوباره به رتبه یک خریداران فرش ایران بازگشت.
    کارگر گفت: تبلیغات برون مرزی، ایجاد تسهیلات مناسب برای بافندگان، شرکت در نمایشگاه های بین المللی در کشورهای دیگر و تشویق نسل جوان به فعالیت در این عرصه از جمله فعالیت ‌هایی است که می ‌تواند صادرات فرش دستباف را افزایش دهد.
    وی در بخش دیگر سخنان خود اظهار کرد: قالی باف ما هنرمند است و باید ارج و منزلت داشته باشد و رسانه ها نباید فقط چهره منفی از قالی باف را در جامعه به تصویر بکشند که دیگر نسل جدید گرایشی به این هنر نداشته باشد.
    رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان این که نگاه فقط ایده آلی نیز به صنعت فرش درست نیست، خاطرنشان کرد: فرش در مساله اقتصاد مقاومتی حرف برای گفتن بسیار دارد و این امر فقط از منظر صادرات نیست.
    وی با بیان این که صادرات غیرنفتی کشور 40 میلیارد دلار در سال است، گفت: 300 میلیون دلار صادرات فرش دستبافت در مقابل آن سهم بزرگی نیست، اما این صنعت می تواند پاسخگوی بسیاری از مشکلات باشد.
    وی اضافه کرد: کدام یک از حوزه های صنعت را می توان مثال زد که مانند فرش دستباف، اشتغالزایی ارزان، در دسترس و فراگیر در کل کشور و بی نیاز از سرمایه گذاری های کلان را داشته باشد.
    وی ادامه داد: فرش دستباف به تثبیت جمعیت روستایی کشور کمک می کند و هم چنین سفیر هنر و فرهنگ کشور در جهان است.
    کارگر با تاکید بر این که رسانه ها باید به مساله صنعت فرش توجه داشته باشند، خاطرنشان کرد: دستگاه های گوناگون باید به شکل هم افزا به توسعه این صنعت کمک کنند.
    چهاردهمین نمایشگاه فرش دستباف استان قم با 127 غرفه از فعالان این صنعت، 14 تا 18 آذر ماه جاری ساعت 15 تا 21 در محل دائمی نمایشگاه های استان قم واقع در انتهای بلوار امام موسی صدر (خاکفرج) برای بازدید عموم دائر است.
    این نمایشگاه با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم، اتحادیه تولید و فروش فرش دستباف استان و اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف قم گشایش یافت.

    برچسب ها