عصر خودرو

در بازارهای جهانی رقم خورد؛

حرکت سینوسی قیمت شمش روی

عصر بازار- میزان موجودی شمش روی در انبارهای بورس فلزات لندن طی چند ماه گذشته روند نزولی را طی کرده است.

حرکت سینوسی قیمت شمش روی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران ، در آخرین روز معاملات میزان موجودی انبارها به 211 هزار و 500 تن رسید که کمترین میزان پس از دسامبر 2008 بوده است. قیمت شمش روی طی هفته گذشته ابتدا روند نزولی و سپس صعودی را طی کرد، طی این دوره قیمت شمش روی بیش از هر عاملی متاثر از شاخص دلار آمریکا و حضور سرمایه‌گذاران بود. قیمت نقدی و میزان موجودی شمش روی در بورس فلزات لندن از ابتدای نوامبر تا روز ابتدایی دسامبر 2017، نشان می‌دهد میزان موجودی انبارهای بورس فلزات لندن از شمش روی روند نزولی خود را ادامه داده است. طی هفته گذشته از آخرین روز معاملات هفته قبل یعنی 24 نوامبر تا آخرین روز معاملات این هفته یعنی اول دسامبر میزان موجودی شمش روی در این انبارها 3.7 درصد کاهش داشت و در روز اول دسامبر به 211 هزار و 525 تن رسید که این میزان پس از دسامبر 2008 دیگر تکرار نشده بود.

    با وجود کاهش موجودی انبارهای روی و عبور از مرز بحرانی طی هفته گذشته، قیمت روی روند نزولی را طی کرد و از 3 هزار و 271 دلار به‌ازای هر تن به 3 هزار و 146 دلار در 29 نوامبر رسید که به‌معنی کاهش 3.8 درصدی قیمت طی این 5 روز بود. اما در ادامه این روند نزولی ادامه نیافت و در 2 روز پایانی معاملات، قیمت با 2.2 درصد رشد به 3 هزار و 217 دلار به‌ازای هر تن رسید. علت اصلی این کاهش قیمت را باید در تحولات سرمایه و تغییرات شاخص ارزش دلار در هفته گذشته جست‌وجو کرد. در روز 24 نوامبر شاخص دلار آمریکا به 92.782 واحد رسیده بود، اما با شروع هفته جدید، در روز 27 نوامبر این شاخص به 92.904 واحد رسید. این روند افزایشی تا روز 28 نوامبر نیز ادامه یافت و شاخص دلار آمریکا در این روز به 93.27 واحد رسید.

    جانت‌یلن رئیس فدرال‌رزرو بیان کرد که وضعیت اقتصاد آمریکا مطلوب است و با وجود عدم رشد تورم و دستمزد، چشم‌انداز رشد نرخ بهره همچنان مثبت است. پس از 28 نوامبر، شاخص دلار آمریکا روند نزولی را پیش گرفت و تا اول دسامبر به 92.885 واحد رسید. قسمتی از این کاهش در شاخص ارزش دلار آمریکا را باید در افزایش ارزش پوند و یورو دانست. از دیگر اتفاقات هفته گذشته سقوط شاخص‌های بورس آتی شانگهای بود که علت اصلی آن، تصمیم‌ بانک مرکزی این کشور برای افزایش نرخ بهره بود، همین امر موجب خروج سرمایه‌گذاران از بورس و سقوط شاخص‌های بورس این کشور شد. این تصمیم می‌تواند اثر نامطلوبی بر قیمت کامودیتی‌ها در دنیا داشته باشد. گفتنی است که در شرایط حاضر، بازار نگران کاهش تقاضای چین و افت شاخص بورس چین و همچنین تقویت دلار است

    برچسب ها