عصر خودرو

رشد بیش از ۶۱۶ درصدی قراردادهای سوآپ در ۹ سال

عصر بازار- سوآپ مالی نوعی قرارداد مشتقه است که بین دو طرف معامله در خصوص ابزارهای معاملاتی بسته می شود.

رشد بیش از ۶۱۶ درصدی قراردادهای سوآپ در ۹ سال
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، بیشتر سوآپ های مالی به صورت اوراق مشتقه بسته می شوند که طی آن دو طرف معامله نسبت به داد و ستد سود ابزار مالی با سود ابزار مالی دیگر وارد قرارداد می شوند.

    سوآپ قراردادی مالی است که یک طرف قرارداد را متعهد می سازد تا مجموعه ای از پرداخت های متعلق به خود را با مجموعه ای از پرداخت های متعلق به دیگری معاوضه یا سوآپ کند یا به عبارتی داد و ستد کند.

    سوآپ انواع مختلف دارد، سوآپ نقدی یا ارزی که مشتمل بر معاوضه بین مجموعه ای از پرداخت ها با یک پول و مجموعه ای از پرداخت ها با پولی دیگر است.

    سوآپ های نرخ بهره که مشتمل بر معاوضه بین یک مجموعه از پرداخت های بهره با مجموعه ای از پرداخت های بهره ای دیگر، که هر دو با یک نوع پول صورت می گیرد.

    قراردادهای سوآپ برای نخستین بار در سال 1981 میلادی معرفی شد. وقتی شرکت آی بی ام (IBM) و بانک جهانی وارد قرارداد سوآپ با یکدیگر شدند .

    امروزه ، قرارداد سوآپ یکی از بیشترین و پر اهمیت ترین قراردادهایی است که در دنیا وجود دارد . تا سال 2010 میلادی، میانگین کل ارزش سوآپ های نرخ بهره و سوآپ های ارزی در دنیا به بیش از حدود 348 هزار میلیارد دلار بوده است.

    بیشتر قراردادهای سوآپ در بازارهای او تی سی یا فرابورس ایجاد می شود و بسیاری دیگر در بازارهای آتی مثل بازار آتی بورس کالای شیکاگو که به عنوان بزرگترین بازار آتی در آمریکا فعالیت می کند.

    ارزش کل سوآپ نرخ سود از انتهای سال 2000 میلادی تا انتهای سال 2009 میلادی با رشد 616 درصدی همراه شده است و از ارزش 48 میلیارد و 768 میلیون دلاری به 350 هزار میلیارد دلار رسیده است.

    ارزش کل سوآپ ارزی نیز با رشد 417 درصدی از سه میلیارد و 194 میلیون دلار از پایان سال 200 میلادی به بیش از 16.5 هزار میلیارد دلار تا انتهای سال 2009 میلادی رسیده است.

    برچسب ها