عصر خودرو

چشم انداز رونق اقتصادی در ۲۰۱۸ توسط بانک جهانی

عصر بازار- در هفته میلادی گذشته کاری، قیمت فلز روی تا اواسط هفته با کاهش و در اواخر هفته به دلیل تحولات جهانی و به خصوص مسائل داخلی آمریکا با روند افزایشی مواجه شد.

چشم انداز رونق اقتصادی در ۲۰۱۸ توسط بانک جهانی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، نوش آفرین سیار، کارشناس بازار سرمایه ، در خصوص روند قیمت ها در بازار کامودیتی اعلام داشت: تحولات جهانی و به ویژه مسائل داخلی آمریکا و همچنین برنامه اطلاحات لایحه مالیاتی دولت ترامپ، موجب افت قیمت روی در هفته گذشته کاری شد در حالی که در پایان هفته، این روند در مسیر صعودی به فعالیت یک هفته ای خود خاتمه داد.

    وی در ادامه اظهار داشت: با توجه به اتهامات وارده به ترامپ در خصوص دخالت روسیه در انتخابات آمریکا، اعتمادها از بین رفته است و به همین دلیل بازار سردرگم شده است.

    این کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند قیمت مس در بازارهای جهانی اظهار داشت: روند هفته گذشته مس در مدار نزولی به سر برد و علت عمده آن هم این است که شیلی در نیمه جنوبی واقع شده است و فصل تابستان در سایر کشورها مصادف با فصل زمستان در شیلی است و میزان تولیدات در این فصل با کاهش همراه خواهد بود.

    وی ادامه داد: از طرفی کاهش اعتصابات در کشور شیلی منجر به افزایش تولیدات شده و عرضه را در بازار زیاد کرده و به همین دلیل، روند کاهشی قیمت مس را به ثبت رسانده است.

    سیار گفت: قیمت این فلز در ابتدای هفته قبل 6 هزار و 891 دلار بودکه در اوایل دسامبر به 6 هزار و 733 دلار بر تن رسیده است و کاهش 2.1 درصدی داشته است.

    وی ادامه داد: در خصوص فلز سرب نیز روند افزایشی قیمت این کالا به ثبت رسیده است که دلیل آن هم افزایش تقاضا برای این فلز از سوی بازارهای جهانی است که موجب شده قیمت این فلز از دو هزار و 451 دلار به دو هزار و 503 دلار در هر تن برسد.

    سیار در خصوص روند قیمتی فلز آلومینیوم ابراز داشت:  وضعیت اقتصادی چین و خروجی تولیدات کارخانه ای در این کشور نشان از رونق تولیدات بوده و موجب کاهش تقاضا و افت قیمت آلومینیوم از دو هزار و 109 دلار به دو هزار و 46 دلار شده است.

    این کارشناس بازار در خصوص تأثیر بازار کامودیتی جهانی بر بازار داخلی افزود: بازار داخلی تحت تأثیر قیمت های جهانی بوده است و افزایش قیمت دلار و یورو و روند افزایشی قیمت فلزات در بازار داخل کاملا مشهود است. خصوصا در بازار فولاد این افزایش قیمت ملموس است .

    وی گفت: مسائل زیست محیطی موجب شده کارخانه های تولید فولاد در چین مسدود شود و افزایش قیمت فلزات را در این کشور به عنوان یکی از اقتصادهای تأثیرگذار در دنیا به ثبت برساند. مسئله ای که بانک جهانی به عنوان پیش بینی 2018 میلادی اعلام داشته این است که شاخص کامودیتی ها با افزایش در سال آتی میلادی همراه خواهد بود و پیش بینی کرده است که اقتصاد جهانی رو به بهبود بوده و شاخص کامودیتی ها و مواد معدنی نیز با رشد 4.3 درصدی همراه خواهد بود .

    این کارشناس اعلام داشت: فلزات گرانبها در پیش بینی های بانک جهانی رشد 31 درصدی را در سال 2018 میلادی خواهد داشت و سقف 1320 دلار در هر اونس را رد کند.

    وی در خصوص بازار نفت جهانی خاطرنشان کرد: بازار نفت تحت تأثیر مساله عربستان است و این که محمدبن سلمان چه راهکاری را برای مسائل داخلی کشور خود در نظر گرفته است. از سوی دیگر، جنگ سردی که میان روسیه و آمریکا وجود دارد بر بازار نفت تأثیرگذار خواهد بود در حالی که دیده می شود آمریکا قیمت نفت را در بودجه خود در هر بشکه 47 دلار تخمین زده است در حالی که هم اکنون قیمت نفت آمریکا بیش از 58 دلار بوده است و به نظر می رسد با افزایش چشمگیری در سال 2018 میلادی نیز رو به رو شود.

    برچسب ها