عصر خودرو

درآمد دولت از محل واردات خودرو نصف شد

عصر بازار: آمار واردات خودرو سواری به کشور در شش‌ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افت ۵۶درصدی را نشان می‌دهد.

درآمد دولت از محل واردات خودرو نصف شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از عصرخودرو، بخش مطالعات بازار خودرو امروز، در گزارشی به بررسی آمار واردات خودرو به کشور در نیمه نخست سال جاری پرداخته است که بر اساس آن، در شش‌ماهه نخست امسال درمجموع 20,459 دستگاه انواع خودرو سواری (شامل خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اوور) وارد کشور شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان از کاهش 56درصدی در واردات خودرو سواری دارد.

    بر اساس این گزارش، در شهریور 2,919 دستگاه خودرو سواری وارد کشور شده است که پس از فروردین‌ماه، کمترین آمار واردات به کشور در سال جاری است و نشان از ادامه روند نزولی واردات خودرو به کشور دارد.
    در این مدت خودروهای شاسی‌بلند با واردات 11,325 دستگاهی، همچون همیشه بیشترین سهم را در سبد خودروهای وارداتی به کشور داشته‌اند و پس از آن، خودروهای سدان با 5,869 دستگاه در رتبه دوم ایستاده‌اند و خودروهای هاچ‌بک با حدود سه هزار دستگاه کمترین سهم را داشته‌اند.
    برترین‌های بازار واردات در نیمه نخست سال
    در نیمه نخست سال، هیوندای همان‌گونه که پیش‌ازاین قابل پیش‌بینی بود، با اختلاف زیادی بیشترین سهم را در واردات خودرو به کشور داشته به‌گونه‌ای که مجموع آمار واردات این برند بیش از مجموع واردات دو برند بعدی است و هیوندای به‌تنهایی سهمی 41درصدی از واردات خودرو به کشور داشته‌اند ضمن آنکه در شهریورماه 1,195 دستگاه از خودروهای هیوندای وارد کشور شده است.
    در میان مدل‌های هیوندای، شاسی‌بلند سانتافه با 3,766 دستگاه واردات در شش‌ماهه نخست سال، بیشترین سهم را در سبد محصولات این شرکت داشته است ضمن آنکه به‌تنهایی بیش از 18درصد از خودروهای وارد شده به کشور را شامل می‌شود. در شهریورماه 795 دستگاه سانتافه وارد کشور شده است که پس از خردادماه، بیشترین آمار واردات این خودرو در شش‌ماهه نخست سال را رقم زده است که نشان از مقبولیت بیش از پیش سانتافه در بازار خودرو کشور دارد و این در حالی است که بسیاری از خودروها در شهریورماه با کاهش واردات مواجه شده‌اند.
    پس از سانتافه، هیوندای i20 در رتبه دوم واردات قرار دارد و ix35 درمجموع واردات شش‌ماهه نخست سال جاری در رتبه سوم است. در این میان حضور i20 در رتبه دوم قابل‌توجه است هرچند این موفقیت با واردات 1,249 در خردادماه رقم خورده است و از آن پس این خودرو روندی طبیعی را در واردات شاهد بوده. در این میان شکست مدل سدان سوناتا دیگر مورد قابل‌توجه در آمار واردات هیوندای است که نشان می‌دهد بازار خودرو ایران از نسل جدید این خودرو استقبال نکرده است.
    درمجموع آمار واردات نیمه نخست سال، پس از هیوندای خودروهای برند کیا در رتبه دوم آمار واردات به کشور در نیمه نخست سال قرار دارند. این شرکت که در ابتدای سال رقابت سختی با تویوتا در کسب رتبه دوم داشت، تنها در ماه‌های خرداد و تیر در جایگاهی بالاتر از تویوتا ایستاده و در سایر ماه‌های نیمه نخست سال مغلوب تویوتا شده است اما درمجموع آمار شش‌ماهه با 3,424 دستگاه و اختلافی اندک، در جایگاهی بالاتر از این برند ژاپنی جای گرفته است. در میان محصولات کیا، مدل اسپورتیج با 1,620 دستگاه بیشترین سهم را داشته است و پس از آن اوپتیما و سراتو در جایگاه‌های بعدی ایستاده‌اند. در شهریورماه مجموعا 418 دستگاه انواع خودروهای کیا وارد کشور شده است.
    تویوتا در آمار واردات شش‌ماهه با 3,059 دستگاه در جایگاه سوم ایستاد و در شهریورماه 576 دستگاه انواع خودروهای تویوتا وارد کشور شده است. درمجموع آمار واردات نیمه نخست سال، مدل RAV4 با آمار واردات 1,234 بیشترین سهم را در طیف محصولات تویوتا داشته است و پس  از این خودرو کرولا و کمری در جایگاه‌های بعدی هستند. این در حالی است که در شهریورماه، کرولا توانسته موفق‌تر از سایر محصولات این خانواده عمل کند و با واردات 209 دستگاهی در رتبه نخست واردات در میان محصولات تویوتا بایستد.
    پس از این سه برند، به ترتیب ب ام و، رنو، جیلی، سانگ یانگ، مرسدس بنز، میتسوبیشی و MG در رتبه‌های چهارم تا دهم واردات در نیمه نخست سال ایستاده‌اند.
    ***
    جهت دریافت نسخه کامل گزارش واردات خودرو به کشور در نیمه نخست سال شامل آمار تفکیکی واردات برندهای مختلف برحسب ماه ورود خودروها، مدل خودروها، کشور مبدا، سهم هر برند از بازار، مقایسه با مدت مشابه سال پیش و ... و همچنین دیگر گزارش‌های بخش مطالعات بازار خودرو امروز می‌توانید با شماره تلفن 88926000-021 تماس حاصل نمایید.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها