عصر خودرو

اجرای قرارداد نفت - کالای روسیه و ایران از سال ۲۰۱۸

عصر بازار- جهان انرژی در ۲۴ ساعت گذشته شاهد تحولات گوناگونی از جمله اجرای قرارداد نفت - کالای روسیه و ایران از سال ۲۰۱۸ میلادی، تاثیر تمدید توافق کاهش تولید بر سهم اوپک از بازار نفت آسیا، رسیدن پایبندی به توافق اوپک به ۱۱۶ درصد، افزایش صدور نفت جنوب عراق در ماه نوامبر و دو برابر شدن سود خالص گازپروم در سه ماه سوم ۲۰۱۷ میلادی بوده است.

اجرای قرارداد نفت - کالای روسیه و ایران از سال ۲۰۱۸
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، «الکساندر نواک» وزیر انرژی روسیه گفت که کشورش به زودی نخستین محموله نفت خود را در قالب توافق نفت - کالا از ایران به حجم یک میلیون بشکه دریافت خواهد کرد و قرار است در سال 2018 میلادی، 5 میلیون تن دیگر نفت، به روسیه صادر شود.
    به گفته نواک، روسیه این نفت را به کشورهای دیگر می فروشد و نیمی از درآمد حاصل از آن را بر می دارد و نیمی دیگر را در قالب تجهیزات و کالا به ایران صادر می کند.
    وزیر انرژی روسیه پیش تر گفته بود، حجم نفتی که قرار است از ایران خریداری شود، 100 هزار بشکه در روز است که به 5 میلیون تن در سال می رسد.

    **تمدید توافق کاهش تولید، سهم اوپک از بازار نفت آسیا را کاهش می‌دهد
    به گزارش رویترز، پس از آنکه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و روسیه اقدام به تمدید 9 ماه توافق کاهش تولید کردند، پالایشگاه های آسیایی در واکنش به این تصمیم، نفت بیشتری از دریای کارائب و خلیج مکزیک سفارش دادند؛ اقدامی که منجر به کاهش بیشتر سهم اوپک و روسیه از بازار نفت آسیا خواهد شد.
    به گفته یک دلال نفتی که در زمینه حمل محموله های نفتی فعالیت دارد، پرس و جوهای بسیاری از سوی پالایشگاه های آسیایی برای خرید نفت از خلیج مکزیک و دریای کارائیب صورت گرفته اما با تمدید کاهش تولید نفت اوپک، این پرس و جوها جای خود را به ثبت سفارش داده است.

    **توافق کاهش تولید 9 ماه دیگر تمدید شد
    به گزارش رویترز، تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان اوپک، روز پنجشنبه (نهم آذر) در وین با هدف پایان دادن به مازاد عرضه نفت خام موافقت کردند که توافق کاهش تولید نفت را تا پایان سال 2018 تمدید کنند.
    البته آنها احتمال دادند که در صورت افزایش بیش از حد قیمت ها، زودتر از موعد به توافق خاتمه دهند.
    اوپک همچنین تصمیم گرفت که مجموع تولید نفت نیجریه و لیبی را در سطح سال 2017، یعنی زیر 2 میلیون و 800 هزار بشکه در روز محدود کند.
    هر دو کشور به دلیل ناآرامی های داخلی و تولید کمتر از انتظار، تاکنون از توافق کاهش تولید معاف بوده اند.

    **پایبندی به توافق اوپک به 116 درصد رسید
    به گزارش خبرگزاری رسمی کویت (کونا)، عصام المرزوق، وزیر نفت کویت و رئیس کمیته وزارتی نظارت بر بازار که پایبندی به توافق جهانی کاهش تولید نفت را ارزیابی می‌کند، از افزایش پایبندی به این توافق در ماه اکتبر امسال خبر داد.
    وی پس از نشست کمیته یادشده در وین پایتخت اتریش، گفت: میزان پایبندی به این توافق در ماه اکتبر به 116 درصد رسید که از میزان آن در ماه سپتامبر امسال بالاتر بوده است.
    المزروق با تاکید بر اینکه سازمان اوپک، قیمت نفت را تعیین نمی‌کند، گفت: قیمت‌ها به پایبندی کشورهای امضاکننده توافق به تعهدهای خود واکنش نشان می‌دهند.

    **صدور نفت جنوب عراق در ماه نوامبر افزایش یافت
    به گزارش رویترز، عراق که همواره سعی می کند با افزایش برداشت و صادرات نفت از جنوب این کشور، کاهش صادرات از میدان های نفتی کرکوک در شمال را جبران کند، صدور نفت از میدان های جنوبی را در ماه نوامبر نسبت به ماه پیش از آن به میانگین سه میلیون و 500 هزار بشکه در روز رساند.
    این میزان در ماه اکتبر سه میلیون و 350 هزار بشکه در روز بوده است.
    عراق دومین تولیدکننده بزرگ اوپک پس از عربستان است که ظرفیت تولید نفت آن چهار میلیون و 800 هزار بشکه در روز بالغ می شود، قصد دارد آن را به پنج میلیون بشکه برساند.

    **سود خالص گازپروم در سه ماه سوم 2017 میلادی نزدیک به دو برابر شد
    به گزارش رویترز، شرکت روسی گازپروم اعلام کرد که سوددهی خالص این شرکت در سه ماه سوم 2017 میلادی به سه میلیارد و 400 میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال، رشدی دو برابر داشته و فراتر از انتظار تحلیلگران بوده است.
    گازپروم علت دوبرابر شدن سودآوری خود را رشد قیمت های نفت و افزایش صادرات گاز اعلام کرد.
    تحلیلگران انتظار داشتند که سود این شرکت در مقطع یادشده یک میلیارد و 200 میلیون دلار باشد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو