عصر خودرو

کیش دروازه ورود سرمایه گذار خارجی

بورس انرژی مسیری برای قیمت گذاری های منطقه

عصر بازار: هفتمین نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری کشور و دومین نمایشگاه بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی با حضور و سخنرانی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، رییس خصوصی سازی و مشاور رییس جمهور افتتاح شد.

بورس انرژی مسیری برای قیمت گذاری های منطقه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، در مراسم آیین گشایش هفتمین نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری کشور و دومین نمایشگاه بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، اقتصادمقاومتی را محور سخنرانی خود قرار داد.

    محسن رضایی در این مراسم به اهمیت اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: اقتصاد مقاومتی فقط به زمان تحریم برنمی گردد بلکه در اقتصاد مقاومتی به توسعه اقتصاد درون زا تأکید می شود که چه در زمان تحریم چه در زمان غیر تحریم اقتصاد بدون تلاطم های داخلی و خارجی به حیات خود ادامه دهد.

    وی در اینباره افزود: اقتصاد مقاومتی به 4 پیشران توسعه کارآفرینی، مردمی کردن فعالیت اقتصادی (تولید و تجارت)، دانش بنیان کردن اقتصاد و افزایش بهره وری نیازدارد.

    دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اهمیت سرمایه گذاری ر خارجی گفت: در اقتصاد مقاومتی به سرمایه گذاری خارجی توجه ویژه شده است و از فضای مناطق آزاد می توان برای این ظرفیت استفاده کرد.

    رضایی با بیان اهمیت بورس انرژی گفت: منطقه آزاد کیش باید برای فعالیت در بورس انرژی فعال شود. بورس انرژی سهم تعیین کننده ای می تواند در تعیین قیمت نفت و فرآورده های نفتی و همچنین اوراق مرتبط با آن ایفا کند.

    ورود سرمایه گذار خارجی به شرط ورود تکنولوژی

    در ادامه مراسم گشایش kish invex، دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: برای تحقق سیاست های کلی برنامه ششم طرح هایی در سازمان مدیریت و برنامه ریزی در حال انجام است اما بررسی اولیه این طرح ها نشان می دهد برای تحقق نرخ رشد 8 درصدی به هزار میلیارد دلار تشکیل سرمایه نیاز است و اگر این میزان محقق نشود رشد 8 درصدی اقتصاد اتفاق نخواهد افتاد .

    مشاور عالی رییس جمهور با اشاره به این که مقداری از این نرخ رشد را می توان از ارتقا بهره وری بدست آورد افزود: اما نمی توان انتظار داشت که تمام این رشد این گونه اتفاق بیافتد. به طور مسال نیروگاه های کشور بازده 37 درصدی دارد و اگر بخواهیم این میزان را افزایش دهیم نیازمند سرمایه گذاری های بیشتری هستیم . به همین ترتیب برای نوسازی صنعت حمل و نقل کشور همچنین سرمایه گذاری عظیمی نیاز است.

    وی با بیان این که هزار میلیارد دلار سرمایه گذاری برای رشد اقتصادی 8 درصدی نیاز است تشریح کرد: با بهبود شرایط مدیریتی داخل کشور می توان 750 میلیارد دلار از این میزان را با ظرفیت ها و منابع داخلی محقق کرد. به عبارتی دیگر یعنی سه چهارم از منابع مورد نیاز تشکیل سرمایه برنامه ششم از داخل ایران قابل تامین کردن است.

    ترکان افزود: اگر بخواهیم فقط سرمایه خارجی ها را به کشور بیاوریم در واقع باید پول قرض کنیم که این مهم یا از طریق دولت یا ازطریق بخش خصوصی انجام می شود. این درحالی است که بنگاه های اقتصادی کشور هنوز بدهی های بزرگی دارند بنابراین ترجیح این است که سرمایه گذاران به کشور وارد شوند و به همراه خود تکنولوژی، سرمایه و مدیریت را بیاورد .

    دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی با بیان اینکه آوردن منابع مالی از خارج صرفا منجر به بدهی دولت می شود اظهار کرد: سطح تکنولوژی در ایران با دنیا فاصله زیادی دارد به این ترتیب اگر امروز صنعت خودرو دچار بحران بزرگی شده حق با مشتری است و مردم انتظار محصولات روز دنیا را دارند و تکنولوژی قدیمی را نمی خواهند.

    وی افزود با اوردن سرمایه گذاران خارجی در واقع مدیریت و تکنولوژی را همزمان به کشور آوردیم ضمن اینکه برای دولت بدهی هم بوجد نیامده است .

    ترکان به ویژگی های مثبت مناطق آزاد کشور اشاره کرد و گفت مناطق آزاد می تواند مکان تست و آزمایش خارجی ها باشد تا بتواند ابتدا در مناطق آزاد سرمایه گذاری کرده و پس از آن به کشور بیایند.

    نشاندن مدیران خصوصی جای مدیران دولتی سخت است

    علی اشرف عبدالله پوری حسینی در آیین گشایش هفتمین نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری کشور و دومین نمایشگاه بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی در این نمایشگاه شرکت کرده که بعنوان یک درمان برای اقتصاد کشور باشد گرچه اجرای این تکلیف برای برخی سخت و توام با مقاومت شده است.

    وی افزود: مقاومت در برابر خصوصی سازی امری طبیعی است و در تمام دنیا در مقابل خصوصی سازی شاهد مقاومت مدیران دولتی بوده ایم، به این ترتیب در ایران هم انتظار مقاومت وجود داشت و به همین دلیل خصوصی سازی به قوانین مختلف مجهز شده است .

    معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به این که این نمایشگاه مجال صحبت برای خصوص سازی است بیان کرد: با وجود تمام این تنش ها خصوصی سازی به راه خود با اقتدار ادامه خواهد داد.

    در همین راستا سال گذشته خصوصی سازی در بعضی موارد نتوانست به اهداف خود برسد ولی امیدوارم پس از این دیگر شاهد خروج شرکت ها از سبد خصوصی سازی نباشیم . چون این امر موجب شفاف تر شدن و رقابت پذیرتر بودن اقتصاد می شود .

    پوری حسینی با بیان اینکه امسال هم خصوصی سازی در نمایشگاه شرکت کرده تا فرصت های خصوصی سازی در کشور را معرفی کند، ادامه داد: خصوصی سازی امسال در نمایشگاه سبد بزرگی از زمینه های مختلف را ارائه خواهد داد و همچنین مشکلاتی در مورد خصوصی سازی وجود دارد که سعی بر رفع آن وجود دارد.

    رییس کل سازمان خصوص سازی گفت: شنونده انتقادات و پیشنهادات فعالان حوره خصوصی سازی هستیم و می دانیم راه زیادی تا هموار شدن ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور وجود دارد. همچنین راندن مدیران دولتی از میز های دولتی شان و نشاندن مدیران خصوصی به جای آنها کار بسیار سخت و مشکلی است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو