عصر خودرو

معاون سازمان توسعه تجارت:

ممنوعیت صادرات به سوریه فقط برای چند قلم کالاست

عصر بازار- معاون دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت در پاسخ به صحبت‌هایی که مبنی بر ممنوعیت صادرات کالای ایرانی به سوریه مطرح می‌شود اظهار کرد: این ممنوعیت مربوط به چند قلم کالای خاص می‌شود.

ممنوعیت صادرات به سوریه فقط برای چند قلم کالاست
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، مهرداد فلاح اظهار کرد: در هفت ماهه امسال صادرات ایران به سوریه حدود 80 درصد از نظر ارزشی رشد داشته است. از نظر وزنی نیز این صادرات 6.53 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

    وی افزود: در هفت ماهه سال گذشته 10.6 هزار تن کالا به سوریه صادر شده که این رقم در مدت مشابه سال جاری به 11.3 هزار تن رسیده است.

    فلاح مهمترین اقلام صادراتی را شامل مواد شیمیایی، مکمل‌های دارویی، شیرخشک، شیرآلات بهداشتی، خشکبار، ماشین آلات و دستگاه‌های مخصوص آسیاب کردن، اجزای توربین، تجهیزات پزشکی، لوله‌های مسی و روغن پایه معدنی دانست و گفت: در بخش محصولات کشاورزی نیز در اقلامی مانند سیب زمینی و حتی خربزه ما به سوریه صادرات داریم.

    معاون سازمان توسعه تجارت همچنین اظهار کرد: مدتی است که بر اساس تصمیمات گرفته شده در سوریه به منظور حمایت این کشور از تولید داخلی، واردات برخی کالاها مانند محصولات لبنی و شیرینی و شکلات ممنوع شده است که البته این ممنوعیت برای تمام کشورها لحاظ می‌شود.

    فلاح در ادامه افزود: به غیر از 88 قلم کالای صادراتی بقیه کالاهای صادراتی ما به سوریه دارای تعرفه چهار درصد هستند و بر اساس توافقات دو کشور قرار بر آن است که ایران و سوریه هیچ گونه ممنوعیتی برای صادرات یکدیگر ایجاد نکنند اما در ارتباط با کالاهایی که در حال حاضر بحث ممنوعیت واردات آنها در سوریه مطرح است نیز قرار است در قالب سفر معاون اول رئیس جمهور پیگیری‌هایی در این زمینه انجام شود.

    فلاح همچنین یادآور شد: در سال 2016 میلادی حدود 2.5 میلیارد دلار حجم واردات سوریه از ایران بوده است.

    وی در ادامه با اشاره به نمایشگاه‌های مختلفی که ایران در آنها حضور فعال دارد اظهار کرد: اکنون یکی از مشکلات موجود عدم امنیت در سوریه است که باعث می‌شود پتانسیل‌های ما در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی کمتر مورد استفاده قرار گیرد.

    وی افزود: اکنون ما می‌توانیم سهمی به مراتب بیشتر در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی داشته باشیم. البته در گذشته نیز شرکت‌ها فعالیت‌های قابل توجهی در این زمینه داشته‌اند و حتی برخی از همکاران بخش خصوصی ما در این کشور شهید شده‌اند.

    فلاح همچنین اظهار کرد: اکنون ما به دنبال این هستیم که در بازسازی سوریه نقش داشته باشیم و بر همین اساس برنامه ریزی هایی صورت گرفته تا ظرف دو سال آینده طرح افزایش یک میلیارد دلاری صادرات به این کشور را عملیاتی کنیم.

    وی یادآور شد: البته در این مدت واردات ما از سوریه نیز 15 درصد رشد داشته که بخش قابل توجهی از این واردات را روغن زیتون تشکیل می‌دهد.

    فلاح افزود: اکنون بر اساس شرایط موجود در سوریه این کشور واردات لوازم خانگی به شکل کامل شده، شیرینی و شکلات و لبنیات را ممنوع کرده و گفته می‌شود آنچه در این حوزه‌ها در بازار سوریه وجود دارد به شیوه قاچاق وارد این کشور می‌شود.

    معاون سازمان توسعه تجارت در عین حال اظهار کرد: باید ما به سمت حضور مستمر در سوریه برویم و در بازسازی صنایع این کشور نقش داشته باشیم. چرا که در صورت مد نظر قرار دادن صادرات صرف در این زمینه رقبای متعددی برای ما وجود دارد اما در صورت حضور و بازسازی صنایع و کارخانجات سوریه حضوری چندین ساله در این کشور را شاهد خواهیم بود.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو