عصر خودرو

تامین مالی چندین میلیارد دلاری پروژه ها در ایران توسط چینی‌ها

عصر بازار- در شرایطی که رقبای اروپایی برای یافتن کانال های بانکی جهت تامین مالی پروژه های خود در ایران با مشکل مواجه اند، چینی ها حضور خود در ایران را پررنگ تر کرده اند.

تامین مالی چندین میلیارد دلاری پروژه ها در ایران توسط چینی‌ها
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، مقامات دولتی و صنعتی ایران گفتند، چین در حال تامین مالی پروژه های چندین میلیارد دلاری شرکت های چینی در ایران است و در شرایطی که رقبای اروپایی برای یافتن کانال های بانکی جهت تامین مالی پروژه های خود در ایران با مشکل مواجه اند، چینی ها در حال محکم تر کردن جای پای خود در اقتصاد ایران هستند.

    به گفته مقامات ایرانی، این کشور که دو سال قبل موفق شد از تحریم های هسته ای رهایی یابد، شاهد حجم بی سابقه ای از تامین مالی پروژه های چینی در بخش های مختلف از راه آهن گرفته تا احداث بیمارستان است. بازوی سرمایه گذاری دولتی گروه سی آی تی آی سی چین اخیرا یک خط اعتباری 10 میلیارد دلاری برای پروژه های در دست اجرا در ایران برقرار کرده و بانک توسعه چین نیز در حال بررسی یک خط اعتباری 15 میلیارد دلاری دیگر است.

    مصطفی، رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی ایران در حاشیه نشست سرمایه گذاری ایران و ایتالیا در رم گفت: «آنها (شرکت های غربی) بهتر است هر چه سریعتر وارد ایران شوند، در غیر اینصورت چین گوی سبقت را خواهد ربود.»

    تامین مالی چینی ها که فاصله بسیار زیادی با اهداف سرمایه گذاری هر کشور دیگری در ایران دارد، در حالی صورت می گیرد که سرمایه گذاران غربی از زمان عدم تایید پایبندی ایران به برجام، با افزایش تهدید احتمال بازگشت تحریم ها مواجه اند و به همین دلیل از هرگونه سرمایه گذاری عمده در ایران خودداری می کنند.

    مقامات ایرانی می گویند، این قراردادها بخشی از ابتکار 124 میلیارد دلاری کمربند و جاده پکن است که قصد دارد زیرساخت های جدید مواصلاتی (از راه آهن و بزرگراه گرفته تا بندر و نیروگاه) مابین چین و اروپا احداث کند و راه را برای توسعه تجارت میان شرق و غرب جهان هموار سازد.

    یک منبع نزدیک به خط اعتباری اختصاص داده شده از سوی گروه سی آی تی آی سی چین که در ماه سپتامبر به تصویب رسیده این خط اعتباری را «توافقی با هدف استراتژیک» توصیف کرد. وی از بیان جزئیات پروژه هایی که تامین مالی خواهند شد خودداری کرد، اما رسانه های ایرانی می گویند، این پروژه ها شامل طرح های مدیریت آب، انرژی، محیط زیست و حمل و نقل می شود.

    یک منبع آگاه در بانک مرکزی ایران هم گفت، وام هایی که بر اساس این خط اعتباری پرداخت می شوند، عمدتا به یورو و یوان خواهد بود.

    بانک توسعه چین هم روز 15 سپتامبر یادداشت تفاهمی برای اختصاص 15 میلیارد دلار خط اعتباری برای پروژه های در دست اجرا در ایران به امضا رسانده بود.

    این بانک چینی از اظهارنظر در این باره خودداری کرده است. سایت های اینترنتی بانک ها و شرکت های مختلف معمولا اطلاعات چندانی در مورد فعالیت هایشان در ایران منتشر نمی کنند.

    ایران با جمعیتی 80 میلیون نفری و یک طبقه متوسط ماهر و قابل توجه، پتانسیل تبدیل شدن به نیروی محرکه اقتصاد منطقه را داراست. اما با توجه به ریسک بازگشت مجدد تحریم ها، سرمایه گذاران زیادی از تهران می خواهند که برای حفاظت از دارایی های آنها در صورت توقف ناگهانی پروژه ها، تضمین های حاکمیتی صادر نماید.

    برچسب ها