عصر خودرو

مذاکرات ایران و عراق در وین بر سر سواپ نفت

عصر بازار- وزرای نفت ایران و عراق اواخر دیروز در وین با یکدیگر دیدار و در خصوص شرایط قرارداد سواپ نفت خام که به‌موجب آن بخشی از نفت خام کرکوک به مصرف پالایشگاه‌های ایران خواهد رسید، گفت‌وگو کردند.

مذاکرات ایران و عراق در وین بر سر سواپ نفت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، وزرای نفت ایران و عراق اواخر دیروز در وین با یکدیگر دیدار و در خصوص شرایط قرارداد سواپ نفت خام که به‌موجب آن بخشی از نفت خام کرکوک به مصرف پالایشگاه‌های ایران خواهد رسید، گفت‌وگو کردند.

    بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران پس از این نشست به خبرنگاران گفت، فاز نخست این قرارداد سواپ نفت شامل ارسال نفت خام از میدان کرکوک عراق به ایران است. در فاز بعدی یک خط لوله انتقال نفت بین دو کشور احداث خواهد شد.

    این خط لوله بین ایستگاه پمپاژ نفت تنگ فنی ایران در جنوب غرب این کشور و میدان نفتی کرکوک عراق احداث خواهد شد.

    زنگنه افزود: «در فاز دوم، ما باید قراردادی برای انجام مطالعات مورد نیاز امضا کنیم. یک شرکت مشاور انتخاب شده و باید در خصوص شرح خدمات تصمیم‌گیری شود. از تنگ فنی نفت هم‌ می‌تواند به پالایشگاه‌های شمالی برود یا به جنوب برود و از آنجا به خطوط صادراتی منتقل شود».

    «من امیدوارم ما هفته آینده قرارداد انتقال با کامیون‌های نفتکش را امضا کنیم تا بتوانیم به‌تدریج واردات نفت را آغاز کنیم و آن را به 60 هزار بشکه در روز برسانیم. موضوع مهم آغاز کار است و این رابطه که رابطه‌ای استراتژیک بین ایران و عراق است برقرار شده است».

    زنگنه همچنین گفت، این خط لوله که از سوی دو کشور تأمین مالی می‌شود، حدوداً 200 کیلومتر در عراق طول خواهد داشت و همان مقدار هم در ایران امتداد خواهد داشت و بهره‌برداری از آن نباید بیش از دو سال طول بکشد.

    جبار اللعیبی، وزیر نفت عراق نیز گفت، ایده این قرارداد سواپ این است که نفت خام کرکوک در پالایشگاه‌های ایران مورد پالایش قرار گیرد و به‌ازای این مقدار، مقادیری نفت خام ایران توسط شرکت بازاریابی نفت عراق از پایانه‌های جنوبی خلیج فارس به بازارهای جهانی صادر شود.

    قرار است ارسال نفت با کامیون‌های نفتکش ابتدا با رقم 15 هزار بشکه در روز آغاز شود و به 30 هزار بشکه برسد، اما به‌گفته لعیبی ممکن است این رقم تا 60 هزار بشکه در روز نیز افزایش یابد.

    از آنجایی که نوع نفت خام کرکوک عراق و نفت صادراتی ایران متفاوت است، فرمول معادل‌سازی نفتی که دو طرف سواپ می‌کنند باید مورد بررسی قرار گیرد.

    برچسب ها