عصر خودرو

رییس گمرکات مرز باشماق ایران خبرداد:

اجرای طرح دروازه مشترک گمرکی تا پایان سال جاری

عصر بازار- بخشی از ایجاد دولت الکترونیک و دروازه ی مشترک مرزی برای بازرسی در یک محل و در نقطه صفر مرزی خبرداد.

اجرای طرح دروازه مشترک گمرکی تا پایان سال جاری
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۲:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران ، جهانگیر بخشی رییس گمرکات باشماق ایران ، در خصوص با بازشدن مرز باشماق ایران اظهار کرد: مرز بین المللی باشماق به عنوان یک شاهراه تجاری در بخش کردستان محسوب می شود که نقش به سزایی در صادرات، واردات، عملیات ترانزیتی و تردد مسافران در کشورهای ایران و عراق دارد و با بازشدن این مرز، تجارت به روال گذشته خود بازگشته است.

    وی اضافه کرد: عملکرد هفت ماهه امسال، در بخش صادرات حدود 512 هزار تن به ارزش 456 میلیون دلار در مورد صادرات محصولات کشاورزی، باغی، مصالح ساختمانی، محصولات صنعتی و فرآورده‌های نفتی بوده که در مقایسه با سال گذشته به میزان 15 درصد افزایش داشته است.

    وی همچنین با اشاره به واردات از طریق این مرز در هفت ماهه گذشته، تصریح کرد: واردات این مرز حدود 34 هزار تن به ارزش 35 میلیون دلار بوده که در مقایسه با سال گذشته، 17 درصد رشد داشته است.

    بخشی بیان کرد: حجم  ترانزیت مرز باشماق حدود 935 هزار تن به ارزش 2.5 میلیون دلار بوده که از عراق به ایران به ویژه در مرزهای افغانستان و  جنوب کشور شکل گرفته که حدود 18 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

    وی از  تعاملات مسافرتی این دو کشور، گفت: 162 هزار نفر مسافر ورودی و 169 هزار نفر مسافر خروجی از مرز باشماق تردد داشته اند که این ترددها با 2 درصد رشد رو به رو بوده است.

    رییس گمرکات باشماق ایران، با بیان اینکه حدود 90 درصد از فعالیت های تجاری کل استان کردستان به واسطه مرز باشماق انجام میشود، تاکید کرد: این مرز، سومین مرز ترانزیتی کشور محسوب می شود و در سه ماهه نخست سال، رتبه اول ترانزیت کشور را به خود اختصاص داده است.

    به گفته بخشی، نزدیکی فرهنگ ایران و عراق به یکدیگر و همچنین پتانسیل بالای این مرز ، موجب اهمیت ویژه آن شده و این مرز، نقش به سزایی در  تجارت و فعالیت های اقتصادی منطقه ایفا کرده است.

    رییس گمرکات باشماق ایران معتقد است، رفع مسدویت این مرز و همچنین افزایش تولید داخلی با توجه به سال " اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال" و همچنین واردات مواد اولیه مورد نیاز کارخانه های ایرانی این انتظار را ایجاد کرده که خلاء مسدودیت باشماق در آینده جبران شود و تعامل های بیشتری نسبت به گذشته شکل بگیرد.

    بخشی گفت: ترانزیت جمهوری اسلامی ایران از مبدا و مقصد عراق بیشتر مربوط به لوازم یدکی، ماشین آلات ، مواد نفتی و مواد غذایی است.

    این مقام مسوول در خصوص بحث  بازرسی یک طرفه که این اواخر مقامات دو کشور برای تسهیل روابط گمرکی مطرح کرده اند، یادآورشد: اجرایی شدن سامانه امور گمرکی و دولت الکترونیک در وادی مشترک فرامرز از برنامه‌های بلند مدت در سال‌های اخیر گمرک بوده که رییس اسبق گمرک به طور جدی مورد پیگیری قرار داده است.

    وی با بیان اینکه گمرک به ایجاد دروازه مشترک مرزی نگاه ویژه ای دارد، اظهار کرد: گمرک ایران قصد دارد با ایجاد دولت الکترونیک و ایجاد دورازه مشترک مرزی کلیه مراحل بازرسی و گمرکی را در نقطه صفر مرزی و فقط طی یک مرحله و همزمان  انجام دهد تا تبادل اطلاعات و مانیتورینگ به این شیوه پایان برسد.

    بخشی مطرح کرد: ایجاد این دروازه مشترک در نقطه صفر مرزی توسط گمرک باشماق ایران و باشماق عراق مورد پیگیری قرار گرفته و جلسات مکرری برای اجرایی شدن آن برگزار شده است.

    رییس گمرکات مرز باشماق ایران در پایان درخصوص میزان واردات و صادرات در تجارت بین این دوکشور اضافه کرد: عراق پذیرش بیشتری در واردات نسبت به ایران دارد و ایران حجم چشم گیری از نیاز های این کشور را پوشش می دهد .

    براساس این گزارش، مرز باشماق به عنوان نخستین بازارچه مرزی استان کردستان در سال 1373 فعال شد و به فاصله 17 کیلومتر از شهر مریوان و در جوار روستای مرزی باشماق قرار دارد. گمرک باشماق تا نخستین  شهر مرزی با کشور عراق و استان سلیمانیه (شهر پینجوین) حدود شش کیلومتر و تا مرکز استان سلیمانیه (شهر سلیمانیه) حدود 130کیلومتر فاصله دارد.

    برچسب ها