عصر خودرو

امریکا چهارمین مالک ذخایر گازی دنیا است

عصر بازار- حجم ذخایر نفت و گاز طبیعی در امریکا بسیار زیاد است ولی تا سال گذشته این کشور اجازه صادرات منابع ارزشمند انرژی خود به بازارهای جهانی را نداشت و تنها برای مصرف داخلی تولید می‌کرد.

امریکا چهارمین مالک ذخایر گازی دنیا است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از پیام نفت ، ولی با تغییر سیاست امریکا  بازار نفت به شدت تحت تاثیر قرار گرفت و قیمت از بالغ بر 120 دلار به کمتر از 30 دلار رسید.

    بسیاری توسعه تولید نفت شیل امکریکا و عکس العمل کشورهای اوپک در برابر افزایش توان تولید نفت امریکا را مقصر این کاهش قیمت می دانند.

    به نظر می‌رسد حالا نوبت بازار گاز است که به دلیل افزایش حجم ذخایر تاییدشده گازی در امریکا تحت تاثیر قرار بگیرد.

    به گزارش خبرنگار بین الملل انرژی امروز، امریکا این پتانسیل را دارد که به یک صادرکننده خالص گازطبیعی تبدیل شود زیرا این کشور پتانسیل بالایی برای تولید دارد و روابط گسترده‌ای هم برای صادرات ایجاد کرده است. حال سوال این ئجاست که چه فاکتورهای در امریکا وجود دارد که باعث شده این کشور به یک صادر کننده بالقوه گاز طبیعی تبدیل شود؟ آیا در آینده نزدیک می توانیم شاهد تبدیل این پتانسیل بالقوه به بالفعل باشیم؟

    اداره اطلاعات انرژی امریکا نوشت: یک عامل مهم حجم بالای ذخایر گاز طبیعی در امریکا است. حجم ذخایر تاییدشده گاز طبیعی در این کشور برابر با 307.7تریلیون فوت مکعب است و از نظر بزرگی ذخایر تایید شده گاز طبیعی بعد از روسیه، ایران و قطر جایگاه چهارم دنیا را به خود اختصاص داده است؛ ولی یک تفاوت بسیار مهم امریکا با دیگر کشورهای دنیا توان مالی و فنی بالای آن است که باعث شده از فرصت های خود بتواند بهترین استفاده را بکند.

    از طرف دیگر، امریکا دارای خط ساحلی بسیار وسیعی است و از طریق این سواحل می تواند صادرات دریایی گاز و دیگر کالاهای اساسی را انجام دهد. همچنین، با تکمیل شدن کانال پاناما راه اصلی تجارت کالا از امریکا به دیگر کشورهای جهان هم کوتاه‌تر می شود که هزینه انتقال به بازار هدف را کمتر می‌کند و منافع زیادی برای امریکا خواهد داشت.

    سومین مساله این است که بعد از کشف نفت شیل در امریکا، حوزه های گازی زیادی هم شناسایی شد که امریکا را در میان ثروتمند‌ترین کشورهای دنیا در حوزه انرژی قرار داد.

    این حجم بالای ذخایر و برخورداری امریکا از تکنولوژی پیشرفته باعث شد تا قیمت تمام شده گاز طبیعی استخراج شده از امریکا پایین باشد و این یک مزیت تجاری مهم برای امریکا محسوب می‌شود.

    ولی مهمترین مزیت امریکا را می‌توان حجم بالای زیر ساخت های صنعتی در این کشور دانست. مساحت عظیم خطوط لوله و زیر ساختهای صنعتی در امریکا سبب شده تا هم تولید ساده‌تر شود وهم صادرات میسر شود. امریکا هر ساله میلیاردها دلار در ساخت زیر ساختهای صنعت نفت و گاز سرمایه گذاری می‌کند.

    انتظار می رود با روی کار آمدن دونالد ترامپ  بعنوان رییس جمهور و تغییر سیاست های امریکا در حوزه انرژی و تمرکز بیشتر روی انرژی های فسیلی، سرمایه گذاری روی منابع نفت و گاز طبیعی و زیرساخت های لازم برای این صنایع بیشتر شود.

    بنابراین، می‌توان انتظار داشت توان تولید و صادرات نفت و گاز این کشور در سالهای آتی بیشتر شود و امریکا نه تنها یک تولیدکننده گاز بلکه یک صادرکننده بزرگ گاز طبیعی شود. صادرکننده ای که می تواند در قیمت این منبع انرژی ارزشمند در دنیا تاثیر داشته باشد و با سیاست هایش در بازار گاز تحرک ایجاد کند.

    برچسب ها