عصر خودرو

رییس آژانس بین المللی انرژی:

کمبود عرضه نفت در سال ۲۰۱۸ بیشتر می شود

عصر بازار- رییس آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد، اگر تقاضای نفت همچنان بالا باشد و اوپک و هم پیمانان غیراوپک آن، توافق کاهش تولید نفت را تمدید کنند، بازار جهانی نفت ممکن است در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ با کمبود عرضه بیشتری مواجه شود.

کمبود عرضه نفت در سال ۲۰۱۸ بیشتر می شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، «فاتح بیرول» بعد از ظهر دیروز (سه شنبه) در حاشیه صنعت انرژی در نروژ به رویترز افزود: اینکه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) چه کار خواهد کرد بستگی به کشورهای عضو این سازمان دارد، اما آنچه ما می بینیم این است که بازار رفتن به سوی تعادل را پیش تر آغاز کرده است.
    وی ضمن تقویت این گمانه زنی که اوپک در نشست فردای (9 آذر) خود در وین، قیمت نفت را برای دستکم 12 ماه آینده تنظیم خواهد کرد، ادامه داد: بنابراین، قیمت نفت که امروز بیش از 60 دلار است، قیمت خوبی برای اغلب سرمایه گذاران برای سودآور بودن سرمایه گذاری است.
    قیمت های نفت از ابتدای این هفته تاکنون کاهش پیدا کرده است زیرا بازار نسبت به تمایل روسیه به تمدید توافق کاهش تولید نفت دچار تردید شده است، به ویژه پس از آنکه شرکت ترانس کانادا اعلام کرد، این شرکت انتقال نفت از طریق خط لوله 600 هزار بشکه در روز کی استون را دوباره شروع می کند.
    این خط لوله از 17نوامبر (26 آبان) گذشته در پی نشتی که در آن؛ روزانه پنج هزار بشکه نفت از سیستم خارج می شد، بسته شد و با کاهش چشمگیر نفتی که از کانادا به آمریکا صادر می شد، جمعه گذشته (سوم آذر) قیمت نفت خام آمریکا را به بیش از 59 دلار در هر بشکه افزایش داد.
    در اوایل ماه نوامبر (اواسط آبان) آژانس بین المللی انرژی خودش با این پیش بینی که تقاضای نفت در سال جاری و آینده میلادی به ترتیب 50 هزار و 190 هزار بشکه در روز از براورد قبلی این آژانس کمتر خواهد بود، موجب کاهش خوش بینی بازار به افزایش قیمت نفت در آینده شد و این نگرانی را بوجود آورد که ممکن است بازار نفت به آن اندازه ای که تصور می شود از سلامت برخوردار نیست.
    بنا به پیش بینی اوایل ماه نوامبر آژانس بین المللی انرژی، تقاضای نفت در سال های 2017 و 2018 به طور متوسط به ترتیب 1.5 و 1.3 میلیون بشکه در روز افزایش می یابد.
    اوپک در نشست رسمی 30 نوامبر 2016 (دهم آذرماه ) 1395 خود در وین، برای نخستین بار از سال 2008 میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها، به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند.
    براساس این توافق، مقرر شد اوپک یک میلیون و ٢00 هزار بشکه در روز از سطح تولید خود بکاهد.
    14 کشور الجزایر، آنگولا، اکوادور، گینه استوایی، گابن، ایران،عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان، امارات متحده عربی و ونزوئلا عضو اوپک هستند.
    ایران، نیجریه و لیبی تا رسیدن به سطح تولید پیش از بحران خود از برنامه کاهش تولید اوپک مستثنی شدند.
    اوپک همچنین موفق شد بیستم آذرماه 1395، تولیدکنندگان نفت غیراوپک شامل روسیه، قزاقستان، گینه، جمهوری آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی را با خود همراه سازد.
    این تولیدکنندگان نیز در مجموع با کاهش 600 هزار بشکه در روز از تولید نفت خود موافقت کردند.
    وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو اوپک در نشست رسمی چهارم خرداد امسال این سازمان با تمدید توافق کاهش تولید نفت برای 9 ماه دیگر موافقت کردند.

    برچسب ها