عصر خودرو

کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد؛

برجام به تنهایی بورس را مثبت نمی کند

عصر بازار: سهامداران نباید انتظار داشته باشند که با اجرای برجام رونق به بازار سهام برگردد؛ چراکه تنها مشکل رکود بورس اجرای برجام نیست، این روزها بازار سرمایه از مشکلات دیگری مثل رکود حاکم بر اقتصاد، کاهش قیمت جهانی فلزات اساسی و نفت و ابهام در صنایع رنج می برد.

برجام به تنهایی بورس را مثبت نمی کند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، محمدحسن شمسی، مدیر عامل کارگزاری دانا با اشاره به اینکه شرکت های بورسی امسال متاثر از رکود حاکم بر اقتصاد، عملکرد قابل قبولی نداشتند، گفت: بعید به نظر می رسد تا پایان سال نیز تغییری در صورت های مالی و حجم فروش و سود شرکت ها ایجاد شود.

    وی معتقد است رشد سودآوری بنگاه های بورسی با افزایش حجم فروش آنها اتفاق می افتد اما شرایط به گونه ای است که بعید به نظر می رسد شاهد افزایش حجم فروش تا پایان سال در شرکت ها باشیم.

    وی به رکود حاکم بر اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: در حال‌ حاضر بازار سرمایه نیز مانند دیگر بازارها از رکود رنج می‌برد اما در صورتی که رونق اقتصادی در کشور اتفاق بیفتد، بورس تهران زودتر از دیگر بخش‌ها به آن واکنش نشان می‌دهد و بهبود می‌یابد.

    این کارشناس بازار سرمایه  معتقد است بازار سرمایه به تغییرات و تصمیم های تاثیر گذار عکس العمل های وسیعی نشان می دهد اما در حال حاضر مشکلات به حدی زیاد شده است که تاثیر پذیری بازار سهام نیز به خبرها کاهش یافته است.

    به گفته شمسی اجرای برجام به تنهایی نمی‌تواند موجب رشد و رونق شاخص کل به عنوان مهم‌ترین متغیر بورسی و همچنین افزایش حجم و ارزش معاملات شود.

    وی با اشاره به اینکه رکود حاکم بر بازار سرمایه تنها ناشی از تحریم‌های بین‌المللی نیست، بیان کرد: رکود اقتصاد در داخل کشور، کاهش قیمت جهانی فلزات اساسی و همچنین کاهش قیمت نفت بر رکود حاکم بر بورس تهران دامن زده است و برای بهبود آن تنها نمی‌توان به اجرایی شدن برجام دل بست. برای نمونه دو سال پیش با وجود تحریم‌ها اما به دلیل بالا بودن قیمت‌های جهانی فلزات، شرکت ملی مس صادرات مناسبی را انجام می‌داد.

    وی با اشاره به اینکه در سالهای اخیر تحریم های بین المللی مشکلات زیادی را برای بنگاه های اقتصادی حاضر در بازار سرمایه به وجود آورده بود، گفت: اجرای برجام می‌تواند از طریق تسهیل نقل و انتقال پول به کشور و همچنین مبادلات آسان کالایی، شرایطی را فراهم آورد تا بورس از رونق برخوردار شود.

    مدیرعامل کارگزاری دانا شفاف نبودن وضعیت اقتصادی صنایع را یکی از مشکلات موجود خواند و بیان کرد: در صورتی که شفاف‌سازی در صنایع بورسی برای سرمایه‌گذاران انجام شود، می‌توان امیدوار بود که افراد بیشتری پول‌های خود را به بازار سرمایه وارد کنند زیرا درحال‌حاضر به دلیل آشکار نبودن آینده صنایع مختلف در کشور، سرمایه‌گذاران در بورس با ابهامات زیادی مواجه هستند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها