عصر خودرو

یک معامله گر بزرگ نفت از ائتلاف اوپک و غیراوپک خواست قیمت را بالا نبرند

عصر بازار- همزمان با اینکه ائتلاف اوپک و غیراوپک پنج شنبه آینده (۹ آذر) برای تصمیم گیری در مورد سرنوشت توافق کاهش تولید نفت، در وین گرد هم می آیند، یکی از بزرگ ترین شرکت های خرید و فروش نفت در جهان اعلام کرد: اکنون وقت بالا بردن قیمت نفت نیست.

یک معامله گر بزرگ نفت از ائتلاف اوپک و غیراوپک خواست قیمت را بالا نبرند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، پیش بینی ها حاکی از آن است که ائتلاف سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و هم پیمانان غیراوپک آن، توافق کاهش تولید نفت را تا پایان سال 2018 تمدید می کنند.
    اما در هفته های اخیر با توجه به نگرانی روسیه از اینکه افزایش قیمت به بیش از 60 دلار در هر بشکه می تواند موجب افزایش عرضه رقبا شود، تردیدهایی بوجود آمده است.
    این روزنامه انگلیسی نوشت، بازرگانان می گویند، با توجه به کاهش سطح موجودی انبارها در جهان، افزایش سطح قیمت ها و یک علامت سوال بزرگ در این مورد که آیا نفت شیل آمریکا می تواند به افزایش تقاضا پاسخ دهد، مداخله در بازار با برنامه ای که موفقیت آن ثابت شده است، خطرناک خواهد بود.
    «مارکو دانند» مسئول ارشد اجرایی شرکت «مرکوریا» که یکی از پنج شرکت برتر جهان در خرید و فروش نفت است، گفت: آنچه آنها باید انجام دهند ساده است، آنها باید به کاری که می کنند، شک کنند.
    وی ادامه داد: اگر آنها به کاهش تولید ادامه دهند، ما شاهد کاهش سطح موجودی انبارهای نفت به سطحی خواهیم بود که برای بالا نگهداشتن قیمت ها در سطوح بیش از 60 دلار در هر بشکه کافی است.
    به گفته وی، هر گاه قیمت ها خیلی بالا روند، همیشه دوباره سقوط می کنند و در آغاز سال جدید به نظر نمی رسد روند قیمت نفت صعودی باشد.
    به اعتقاد مارکو دانند، به دلایل زیادی چالش اوپک این هفته این است که چطور نباید دشمن موفقیت خود شد؟
    از وقتی ائتلاف اوپک و غیراوپک 12 ماه پیش برای نخستین بار با کاهش تولید موافقت کرد، قیمت نفت برنت که یک نفت پایه بین المللی است و دو سوم نفت های جهان بر اساس آن قیمتگذاری می شوند، تقریبا 30 درصد افزایش یافته است.
    افزایش چشمگیر تقاضای نفت تاکنون به خوبی افزایش تولید نفت شیل آمریکا را جذب کرده است و بسیاری بیم آن دارند که افزایش تولید نفت آمریکا، برنامه کاهش تولید نفت ائتلاف اوپک و غیراوپک را بی اثر کند.
    اوپک در نشست رسمی 30 نوامبر 2016 (دهم آذرماه ) 1395 خود در وین، برای نخستین بار از سال 2008 میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها، به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند.
    براساس این توافق، مقرر شد اوپک یک میلیون و ٢00 هزار بشکه در روز از سطح تولید خود بکاهد.
    14 کشور الجزایر، آنگولا، اکوادور، گینه استوایی، گابن، ایران،عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان، امارات متحده عربی و ونزوئلا عضو اوپک هستند.
    ایران، نیجریه و لیبی تا رسیدن به سطح تولید پیش از بحران خود از برنامه کاهش تولید اوپک مستثنی شدند.
    اوپک همچنین موفق شد بیستم آذرماه 1395، تولیدکنندگان نفت غیراوپک شامل روسیه، قزاقستان، گینه، جمهوری آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی را با خود همراه سازد.
    این تولیدکنندگان نیز در مجموع با کاهش 600 هزار بشکه در روز از تولید نفت خود موافقت کردند.
    وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو اوپک در نشست رسمی چهارم خرداد امسال این سازمان با تمدید توافق کاهش تولید نفت برای 9 ماه دیگر موافقت کردند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو