عصر خودرو

تمدید توافق کاهش تولید اوپک چه میزان نفت شیل روانه بازار می‌کند؟

عصر بازار- اوپک در حالی قرار است در نشست ۳۰ نوامبر (۴ روز دیگر) در مورد تمدید توافق کاهش تولید تصمیم بگیرد که اطلاعی از تبعات تصمیم خود و میزان احتمالی روانه شدن نفت از سوی تولید کنندگان شیل به بازار جهانی ندارد.

تمدید توافق کاهش تولید اوپک چه میزان نفت شیل روانه بازار می‌کند؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، اوپک در حالی قرار است در نشست 30 نوامبر (4 روز دیگر) در مورد تمدید توافق کاهش تولید تصمیم بگیرد که اطلاعی از تبعات تصمیم خود و میزان احتمالی روانه شدن نفت از سوی تولید کنندگان شیل به بازار جهانی ندارد.

    منابع آگاه گفتند، تحلیلگران چشم اندازهای مختلفی در مورد میزان تولید نفت شیل امریکا به مقامات اوپک ارائه داده اند. مدت زمان هرگونه تمدید توافق کاهش تولید تا حدی به برآوردها از میزان عرضه نفت شیل آمریکا و دیگر تولید کنندگان رقیب بستگی خواهد داشت. اوپک و متحدانش از جمله روسیه این هفته برای ارزیابی وضعیت بازار نفت و تصمیم گیری در مورد تمدید توافق کاهش تولید تا بعد از مارس 2018 در وین تشکیل جلسه می دهند.

    منابع آگاه گفتند، برخی مقامات اوپک از اینکه هیچکس نظر روشنی در مورد میزان نفت شیلی که روانه بازارها خواهد شد ندارد، آشفته هستند.

    به گفته اندی هال، تاجر کهنه کار بازار نفت و یکی از تحلیلگران مشاوره دهنده به اوپک، پیش بینی ها در مورد میزان رشد تولید نفت شیل در سال 2018 بین 500 هزار تا 1.7 میلیون بشکه در روز در نوسان است. هال که زمانی به دلیل معاملات پرسودی که انجام می داد به «خدای» صنعت نفت معروف بود افزود، اداره اطلاعات انرژی امریکا رشد تولید امسال نفت شیل را حدود 300 هزار بشکه در روز کمتر از میزان واقعی ارزیابی کرده است.

    یکی دیگر از مشاوران اوپک، ماگنوس نیسوین، رئیس بخش تحلیل های موسسه ریستاد انرژی است. وی گفته، میزان رشد تولید نفت شیل تا سال 2020 هر سال حدود 1.2 میلیون بشکه خواهد بود. ماریانه کاح، اقتصاددان سابق عضو شرکت کونوکوفیلیپس گفت، رشد سریع تولید نفت شیل یک پدیده صرفا آمریکایی باقی خواهد ماند و سایر مناطق جهان از چنین چشم انداز رشد قابل ملاحظه ای برخوردار نیستند.

    بر اساس چشم انداز منتشر شده از سوی اداره اطلاعات انرژی امریکا در ماه جاری میلادی، میزان متوسط تولید نفت امریکا در سال جاری میلادی حدود 9.2 میلیون بشکه خواهد بود و این رقم در سال 2018 به رکورد 9.9 میلیون بشکه خواهد رسید. میزان تولید روزانه نفت آمریکا در هفته های گذشته به رقم بی سابقه 9.66 میلیون بشکه رسیده است.

    برچسب ها