عصر خودرو

افزایش همکاری‌های چهارجانبه ایران و قزاقستان

عصر بازار- ایران و قزاقستان در راستای افزایش سطح همکاری‌های صنعتی، تجاری و کشاورزی به تفاهم رسیده و در زمینه تسهیل در صدور روادید برای تجار ایرانی و قزاقستانی به منظور حذف آن تأکید کردند.

افزایش همکاری‌های چهارجانبه ایران و قزاقستان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، وزیر صنعت، معدن و تجارت در تفاهم‌نامه‌ای با معاون نخست وزیر قزاقستان بر توافقی دو طرفه در رابطه با توسعه همکاری‌های صنعتی، تجاری، کشاورزی و نیز ترانزیت کالا به کشورهای خلیج فارس تأکید کردند. در این جلسه محمد شریعت‌مداری –وزیر صنعت، معدن و تجارت-با اشاره به ظرفیت‌های مطلوب صدور خدمات فنی -مهندسی ایران و همکاری‌های مشترک با کشورهای ثالث در این حوزه اظهار کرد: با قزاقستانی‌ها در ارتباط با یادداشت تفاهم مشترک برای توسعه خدمات فنی-مهندسی بین دو کشور به توافق رسیدیم و معتقدیم که امکان توسعه همکاری‌های صنعتی، معدنی و تجاری میان ایران و قزاقستان وجود دارد.

    وی ادامه داد: ظرفیت‌های قابل اشاره‌ای در تولید تجهیزات نیروگاهی در ایران وجود دارد و در زمینه نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، گازی و برقی آبی با توجه به تجهیزات ایران به خصوص تحت لیسانس شرکت‌های بزرگ دنیا به ظرفیت‌های خوبی برای افزایش میزان صادرات رسیده‌ایم.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت با طرح این موضوع که در زمینه گندم ایران در حال حاضر یک کشور صادرکننده است، گفت: با توجه به خودکفایی گندم مذاکراتی برای خرید گندم از افغانستان را دولت از طریق جهاد کشاورزی دنبال نمی‌کند اما ظرفیت‌های کارخانجات آرد ایران می‌تواند برای صدور آرد به کشورهای همسایه مورد استفاده قرار گیرد و از ظرفیت‌های خالی این کارخانجات به صورت مشترک استفاده شود.

    شریعتمداری با اعلام اینکه در زمینه سوآپ، ترانزیت و ورود موقت محصولات کشاورزی به صورت سه جانبه میان ایران، قزاقستان و روسیه امکان همکاری‌های گسترده در آینده وجود دارد، خاطر نشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی این مسئله را در دستور کار قرار داده و از سوی دیگر ایمیدرو آمادگی دارد تا در زمینه مسائل مختلف معدنی همکاری‌های مشترکی با طرف‌های خود در دولت قزاقستان داشته باشد.

    وی با اشاره به اینکه توسعه روابط دو جانبه به ویژه در بخش بانکی مورد صحبت قرار گرفت، بیان کرد: تسهیل در صدور ویزا برای تجار ایرانی و قزاقستانی از دیگر مسائلی است که دو کشور برای حذف روادید برای تجار در این رابطه اعلام آمادگی کردند.

    همچنین معاون نخست وزیر و وزیر کشاورزی قزاقستان با اشاره به اینکه مهمترین مسائل اقتصادی و تجاری بین ایران و قزاقستان مدنظر است، اظهار کرد: با طرف ایرانی خود در زمینه‌های صنعتی، کشاورزی و تجاری به توافق رسیدیم و زمینه‌های جدید افزایش مبادلات مورد بررسی قرار گرف، همچنین قزاقستان می‌تواند در زمینه صادرات غلات نیاز ایران را تأمین کند و به صورت متقابل میوه‌جات و دیگر کالاهای کشاورزی را وارد نماید.

    موضوع ترانزیت کالاهای قزاقستان از طریق ایران به کشورهای خلیج فارس از دیگر مسائلی بود که عسگر میرزا احمداف به آن اشاره کرد و گفت: در این زمینه توافقات مطلوبی حاصل شد و امیدواریم که از ظرفیت‌های دو کشور بیش از پیش استفاده کنیم.

    برچسب ها