عصر خودرو

مقایسه نسبت حساب جاری به مدت دار در آمریکا و ایران

عصر بازار- نسبت حساب جاری به مدت دار در آمریکا بین ۳.۵ و ۴.۵ بود در سال ۲۰۰۵ از ۴.۵ فراتر رفت، در سال ۲۰۰۸ بحران آمریکا را فرا گرفت. در ایران این نسبت زیر ۴ بوده، اما اکنون به ۷ رسیده است.

مقایسه نسبت حساب جاری به مدت دار در آمریکا و ایران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از اقتصاد آنلاین ، پویا ناظران در کانال تلگرامی اش نوشت؛ از نمودار نسبت شبه پول به پول چه نتایجی می گیریم:
    1️طبیعیه که سود حسابهای مدت‌دار از سود حسابهای جاری بیشتر باشه، اما اختلاف سود این دو نوع سپرده بانکی باید معقول باشه. با توجه به تجربه چهل سال اخیر آمریکا و ایران، افزایش این نسبت به بالای  4.5نشان از سود غیرمعقول بر حسابهای سپرده مدت‌داره. تعهد سود غیرمعقول از سوی نظام بانکداری، ریسک عدم پرداخت سود و اصل سپرده توسط نظام بانکی را افزایش می ده.
    سیاستی که باعث بشه  پول از حسابهای جاری خارج شده و به حسابهای مدت‌دار هجوم ببره، ریسک نکول سپرده بانکی را افزایش می‌ده.
    2️ برای فعالیت تجاری روزانه، بنگاههای اقتصادی نیاز به سرمایه در گردش دارند؛ نیاز به دسته چک و حساب جاری دارند. وقتی عمده حسابها سپرده مدت‌دار می شه و سهم سپرده جاری پایین می آد، نشانه رکود در بازاره. با توجه به بند قبل می‌دونیم سود سپرده مدت‌دار غیرمعقول بالاست. وقتی فعالیت اقتصادی معمولی، آنقدر که بانک تعهد می‌کنه سود نمی‌ده، بنگاهدار فعالیت را تعطیل کرده پول در سپرده مدت‌دار بانکی می‌گذاره.
    سیاستی که باعث بشه پول از حسابهای جاری خارج شده و به حسابهای مدت دار هجوم ببره، در بازار رکود ایجاد می‌کنه.
    3️ تعطیل کردن بنگاه و سپرده‌گذاری منابع بنگاه در حسابهای مدت‌دار، به تنهایی توضیح دهنده نسبت 7 به 1 شبه پول به پول نیست. اتفاق دیگه‌ سپرده‌گذاری تسهیلات دریافتیه. آمار حاکی از اینه که خیلی از دریافت کنندگان تسهیلات ویژه با سودهای یارانه‌ای پایین، به جای بکار گرفتن اون پول در اقتصاد، مجددا اونرو در سیستم بانکی در سپرده‌های مدت‌دار با سود بالاتر سپرده گذاری کردن، تا از اختلاف دو سود نفع ببرند. بعد نظام بانکی به پشتوانه این سپرده‌ها، تسهیلات بیشتر اعطا کرده، تسهیلاتی که ای بسا برخی مجددا سپرده‌گذاری شدن. این یعنی وقتی یک بانک بر سپرده‌ای نکول کنه، توان سپرده‌گذاری برای پس دادن تسهیلات دریافتیش از بانک دیگه کم می‌شه. این یعنی اون بانک دیگه، توانش در پرداخت سپرده‌های خودش کمتر می‌شه، که بر تسهیلات یک نفر دیگه اثر منفی می‌گذاره ... مثل دونه‌های دومینو.
    سیاستی که باعث بشه پول از حسابهای جاری خارج شده و به حسابهای مدت دار هجوم ببره، ریسک سرایت بحران بانکی در کل نظام بانکی را افزایش می‌ده.

     

    برچسب ها