عصر خودرو

مدیرعامل فرابورس؛

بدهی شهرداری ها در بازار سرمایه تسویه شد

عصر بازار- مدیر عامل فرابورس اعلام کرد : نگرانی بازار سرمایه بابت نکول اوراق شهرداری برطرف شد و همه بدهی شهرداری ها تسویه شد.

بدهی شهرداری ها در بازار سرمایه تسویه شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر ، امیر هامونی با اشاره به اینکه تعهدات شهرداری هفته گذشته با همکاری شهرداری تهران و بانک شهر مدیریت شد، گفت: با این اتفاق نگرانی بازار سرمایه بابت نکول اوراق شهرداری برطرف شد و همه بدهی شهرداری ها تسویه شد.

    فصل مشترک همکاری بازار سرمایه و شهرداری

    وی با تاکید بر اینکه این تسویه تعهدات شهرداری تهران و سایر شهرداری ها پیام مثبتی برای بازار سرمایه از طرف شهرداری و مدیریت شهری است، افزود: ابزارهای متنوعی در بازار سرمایه وجود دارد که می تواند آغازگر فصل مشترک همکاری بازار سرمایه و شهرداری تهران باشد.

    به گفته هامونی، صندوق های سرمایه گذاری و مستغلات می تواند کاربرد بالایی در شهرداری تهران داشته باشد و مشارکت مردم در بازار سرمایه از طریق "ریت ها" ( امتیاز و رده بندی) انجام شود. در حال حاضر «ریتی» در بازار سرمایه وجود ندارد  صندوق های زمین و ساختمان هم جزو این گروه نیستند چون صندوق املاک و مستغلات محسوب نمی شوند.

    وی، صکوک منفعت را در بحث فضای تبلیغات شهری ابزار مناسبی دانست و اظهار داشت:صکوک منفعت برای تامین مالی بیلبوردهای شهری گزینه بسیار خوبی است و می تواند درآمدهای آتی شهرداری را یکجا و تنزیل شده کند.

    انتشار صکوک منفعت

    به گفته هامونی، در حال حاضر صدا و سیما برای تبلیغات خود درخواست انتشار صکوک منفعت را به سازمان بورس ارسال کرده و مجوزهای فقهی این موضوع نیز صادر شده است.

    مدیر عامل فرابورس در بحث های توسعه شهری، بحث زیر ساخت ها، حمل و نقل و قطار شهری نیز به تامین مالی از طریق صکوک منفعت اشاره کرد و افزود: شهرداری یا سازمان هایی که وابسته به شهرداری هستند صکوک منفعت را می توانند جایگزین دریافت درآمدهای خرد کنند؛ به این ترتیب که با اوراق منفعت کل درآمد قطار شهری را یکجا در ابتدای سال در اختیار می گیرند.

    تحریک منابع شهرداری با صکوک اجاره

    وی، صکوک اجاره را نیز گزینه مناسبی برای تامین مالی شهرداری دانست و گفت: با توجه به دارایی های سنگین شهرداری تهران که عموما منجمد و راکد است و استفاده ای از آنها نمی شود صکوک اجاره می تواند منابع مالی شهرداری تهران را تحریک کند.

    هامونی پیشنهاد کرد در بحث سلامت شهری و بحث های توریسم سلامت شهرداری پروژه هایی را در قالب صندوق پروژه تعریف و از طریق بازار سرمایه تامین مالی کند.

    وی همچنین به بازار دارایی های فکری برای حراج های هنری در حوزه هنر شهری اشاره کرد و اظهار داشت: موضوع  «اقتصاد شادی» مدتی است در استرالیا مطرح شده و تبدیل به یک رشته تحصیلی شده که در دانشگاه های استرالیا تدریس می شود و این موضوعی است که واقعا تهران به آن نیاز دارد. پروژه های تفریحی، فرهنگی و ورزشی را می توان تعریف کرد و از طریق بازار سرمایه تامین مالی شود.

    تشکیل یک مرکز مالی جدید

    همچنین مدیر عامل فرابورس پیشنهاد کرد: شهرداری زمینی را در اختیار بازار سرمایه قرار دهد تا بازار سرمایه در قالب صندوق پروژه نهادهای مالی فعال را در یک مرکز مالی تجمیع کند. تشکیل یک مرکز مالی در کشور می تواند صرفه ناشی از مقیاس ایجاد کند، ترافیک را کنترل کند و منافع بسیار دیگری داشته باشد. قطعا این پروژه که تامین مالی آن از طریق بازار سرمایه هم صورت بگیرد بسیار سودآور خواهد بود.

    وی همچنین با اشاره به اینکه برخی نهادهای بازار سرمایه از شهرداری طلبکار و برخی بدهکار هستند، گفت: اگر شهرداری فضای تهاتر بدهی ها و طلب ها را برای نهادهای بازار سرمایه ایجاد کند مسائل مالی نهادهای مالی بازار سرمایه به شهرداری به راحتی و به سرعت حل می شود.

    برچسب ها