عصر خودرو

رئیس خانه اقتصاد ایران:

فرصت و زمان برای خروج از رکود از دست نرود

عصر بازار: با ادامه رکود، روند خوش بینی به آینده از بین می رود و مردم حاضر نیستند حتی برای کالاهای ضروری پول خرج کنند و این احتیاط در هزینه کردن عمق رکود و کاهش تقاضا را بیشتر می کند.

فرصت و زمان برای خروج از رکود از دست نرود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، ابراهیم جمیلی، رییس خانه اقتصاد ایران با بیان این مطلب و این نکته که در زمان دولت یازدهم، خوش بینی به آینده اقتصادی کشور ایجاد شد، گفت: همه ما موظف هستیم اجازه ندهیم این خوش بینی از بین برود اما با توجه به اینکه دولت سیاست انقباضی را در پیش گرفت و بین تورم و رکود، رکود را انتخاب کرده، در این دوره فشار به شکل دیگر بر مردم تحمیل شده است.

    وی در این باره توضیح داد: همانطور که در پایان دولت نهم وجود یک تورم 40-50 درصدی! برای کشور سم بود و قطعاً اگر با آن تورم اقتصاد ادامه پیدا می کرد، اقشار آسیب پذیر صدمه جدی می دیدند ادامه وضعیت کنونی یعنی رکود نیز، کشور را به مشکل جدی و بحران می اندازد.

    رئیس خانه اقتصاد ایران به مذاکرات هسته ای اشاره کرد و بیان داشت: مذاکرات هسته ای در عرصه سیاست بین الملل موثر بوده است بنابراین هم اکنون می طلبد، دولت سیاست های اقتصادی جدیدی برای تقویت اثرگذاری سیاست های بین المللی را اعمال کند.

    وی با بیان اینکه پذیرش دولت نسبت به مسأله رکود، نقطه بسیار مثبتی است، اظهار داشت: در کنار مسائل داخلی، مسایل جهانی مثل کاهش قیمت نفت و کالاهای اساسی و فلزات، تاثیر چشمگیری بر اقتصاد کشور گذاشته است بنابراین هم اکنون که دولت مسأله رکود را به عنوان یک معضل و بحران پذیرفته است نباید زمان را از دست داد و باید خیلی سریع به دنبال راهکارهای عملیاتی برای خروج از این وضع بود.

    جمیلی شرایط حال حاضر تولید کنندگان را نامساعد توصیف کرد و بیان داشت: اگر به صنایع نگاهی بیاندازیم، کمتر صنعتی پیدا می شود که با ظرفیت کامل خودش مشغول تولید باشد. یا سرمایه در گردش ندارند، یا کالا تولید کرده است و در انبار موجود است اما تقاضایی برای فروش آن ندارد بنابراین عملاً هر روز نسبت به ماه قبل ضعیف تر می شوند.

    رئیس خانه اقتصاد ایران به راهکار خروج از رکود اشاره کرد و گفت: راهکار نخست، تحریک بازار داخلی است که با همین بسته حمایتی می توان به خروج از این شرایط امیدوار بود. راهکار دوم، نگاه به بازارهای جهانی است که متاسفانه در متن بسته اقتصادی بازارهای جهانی کمرنگ دیده شده است.

    وی از بانک ها به عنوان بخشی از راه حل یاد کرد و اظهار داشت: در حال حاضر بانک ها خودشان یکی از عامل های رکود هستند در حالی که در شروع بسته اقتصادی تکالیفی برای بانک ها و موسسات مالی غیر بانکی ایجاد شده که کمکی در این راه نمی کند.

    جمیلی با اشاره به اینکه در کجای کشور می توانید یک موسسه اعتباری غیر بانکی پیدا کنید که با نرخ 16 درصد برای تحریک تقاضا کمک کند، تاکید کرد: باید تلاش شود بسته حمایتی با واقعیت های جامعه هم خوانی داشته باشد.

    رییس خانه اقتصاد ایران  به سیاست هایی که از دولت قبل تحمیل شده اشاره کرد و گفت: در پایان دولت دهم، نقدینگی به 490 هزار میلیارد تومان رسید که در دو سال گذشته این رقم با 70 درصد رشد به 830 میلیارد تومان رسید، چون اوراق مشارکتی که در دوره قبل فروخته شده بود، سر رسید آن به دولت یازدهم رسید و دولت باید آنها را پرداخت می کرد و این سریز شدن نقدینگی در حالیست که رکود ادامه پیدا کرده است.

    وی به ضرورت سیاست های تشویقی برای خروج از رکود اشاره کرد و گفت: در دو سال گذشته مشوق های صادراتی قطع شده در حالی که بجای کم کردن یارانه نقدی به عنوان یکی از عوامل افزایش نقدینگی، مشوق ها را قطع کردند. همچنین سیاست های نظارتی پولی که توسط بانک مرکزی باید انجام می شد، همچنان کمرنگ است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها