عصر خودرو

پیش‌بینی مهرزاد منتظری در گفت‌وگو با "عصر بازار":

پتروشیمی‌ها، معدنی‌ها و فلزی‌ها پیشرو در افزایش قیمت دلار

سوددهی پالایشی‌ها افزایش می‌یابد

عصر بازار- روند حرکت بازار سرمایه و به ویژه بورس در نیمه دوم امسال در حالی غیرقابل پیش‌بینی‌تر از همیشه به نظر می‌رسد که قراردادها و تامین مالی‌های خارجی پسا برجام و بالا رفتن قیمت‌های جهانی کامادیتی‌ها از یک سو و افزایش نرخ ارز از سوی دیگر، به طور حتم بازار سرمایه ایران را در ماه‌های پایانی سال دچار نوساناتی خواهد کرد.

پتروشیمی‌ها، معدنی‌ها و فلزی‌ها پیشرو در افزایش قیمت دلار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» ،علاوه بر این‌، باید به کاهش سود نرخ بانکی و ممنوعیت صدور واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری در شعب بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری نیز اشاره کرد که به امید هدایت نقدینگی به بازار سرمایه، اجرایی شده و باید منتظر ماند و تاثیر این اقدامات را در بازار سرمایه دید. در دل بازار اما مهمترین رویداد، خیز بلند خودرویی‌ها برای به دست آوردن دوباره لیدری بازار و افزایش قیمت نفت و به دنبال آن احتمال اوج گرفتن پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها است. در گفت‌وگو با مهرزاد منتظری مدیر تحلیل کارگزاری اقتصاد بیدار، جزئیات روند حرکت بازار را در نیمه دوم سال 96 بررسی کردیم که در ادامه می‌خوانید.

    با توجه به وضعیت کنونی بازار سرمایه ایران، آیا باز هم گروه خودرویی میتواند لیدری بازار را در دست بگیرد؟
    به نظر من، بعید است که گروه خودرو دوباره بتواند لیدری بازار را به دست بگیرد؛ در واقع رشدهایی که در سال جاری در بازار سرمایه ایران اتفاق افتاد، به طور عمده بر اساس افزایش سود شرکت‌ها رقم خورد و با این اوصاف در گروه خودرو، حتی با رویکرد میان‌مدت هم انتظار تعدیل مثبت‌های قابل توجهی وجود ندارد.
    در حال‌حاضر با کاهش سود سپرده‌های بانکی و ممنوعیت صدور واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری در شعب بانک‌ها و موسسات اعتباری، احتمال ورود پول‌های جدید به بازار وجود دارد و از این رو اقبال بورس به گروه خودرو را می‌توان نشانه‌ای از ورود نقدینگی جدید به بازار دانست. افزون بر این، با در نظر گرفتن شرایط کلی بازار، انتظار برای صعودی شدن گروه خودرویی در میان‌مدت زود است.

    با گذشت مدت زمان به نسبت طولانی از اجرایی شدن برجام، آیا هنوز نمی‌توان تاثیر قراردادهای خارجی صنعت خودرو را در صورت‌های مالی آنها دید؟
    در مورد خودروهایی که پیش از این در خط تولید خودروسازان ایرانی بودند، تاثیر برجام را می‌توان در سهولت واردات قطعات خارجی و در نتیجه افزایش تعداد تولید آنها دانست؛ اما در مورد خودروهای جدید که هدف قراردادهای جدید و پسابرجامی است، هنوز شاهد اتفاق خاصی نیستیم. دلیل این امر را نیز می‌توان در زمان‌بر بودن فرآیند تولید خودروهای جدید دانست؛ به نحوی که طبق آمارهای به دست آمده، فرآیند تولید خودروهای جدید حدود دو سال زمان نیاز دارد.

    با توجه به شرایط بازارهای جهانی پیش‌بینی شما از روند حرکت قیمت کامادیتی‌ها چیست؟
    قیمت‌های جهانی به خصوص در بخش فلزات و محصولات معدنی سال خوبی داشته و روند صعودی قیمت را طی کرده است. با توجه به شرایط کنونی، به احتمال زیاد این روند صعودی تا پایان سال نیز در بازارهای جهانی ادامه خواهد داشت. از سوی دیگر، با نگاهی به تاثیرپذیری بازار ایران از قیمت‌های جهانی می‌توان امید داشت که بورس ایران نیز بتواند سطوح فعلی قیمت‌ها را حفظ کند.

    تجربه نشان داده است که افزایش قیمت نفت با بالارفتن ارزش سهام گروه‌های پتروشیمی و پالایشی رابطه مستقیم دارد. در حال حاضر هم با توجه به افزایشی بودن روند قیمت نفت، آینده گروه پالایشی و پتروشیمی‌ را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟
    همانطور که اشاره کردید، افزایش قیمت نفت در بالا رفتن ارزش سهام و سوددهی گروه‌های پتروشیمی و پالایشی تاثیرگذار است؛ به خصوص در گروه پتروشیمی که روند صعودی قیمت نفت، سبب افزایش قیمت‌های جهانی محصولات پتروشیمی یا حداقل پایداری قیمت آنها در سطوح فعلی خواهد شد.
    البته در مورد پالایشی‌ها رشد چند درصدی قیمت نفت تاثیر زیادی بر شرایط عملیاتی این شرکت‌ها ندارد و در این گروه روند قیمت‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. از این رو، به طور معمول در سال‌هایی که ارزش نفت روند صعودی داشته، پالایشی‌ها سود بهتری ساخته‌اند. خوشبختانه سال جاری نیز همین شرایط را دارد و با افزایش قیمت‌ جهانی نفت، شاهد سوددهی بالاتر گروه پالایشی در بازار سرمایه ایران هستیم.

    به نظر شما افزایش قیمت دلار تا پایان سال ادامه خواهد داشت؟ و این افزایش قیمت با شیب ملایم، چه صنایعی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟
    با توجه به شرایط کنونی به نظر می‌رسد، دلار می‌تواند تا پایان سال جاری به رشد خود ادامه دهد و باید به این نکته اشاره کرد که افزایش قیمت دلار بیشتر از هر صنعتی بر شرکت‌های وارداتی یا شرکت‌های تولیدکننده مواد اولیه که کالای آنها در کشور و بر اساس دلار قیمت می‌خورد، تاثیر خواهد داشت. بر همین اساس، صنایع پتروشیمی، معدنی و فلزی در تاثیر مثبت گرفتن از رشد دلار، پیشرو هستند.

    روند تامین مالی صنایع از فاینانس‌های خارجی را چگونه می‌بینید؟ آیا تامین مالی شرکت‌ها به این روش می‌تواند به صنعت ایران کمک کند؟
    به طور قطع فاینانس در هر شرایطی، تاثیر مثبتی بر اقتصاد کشور خواهد گذاشت؛ با این حال اینگونه تامین مالی‌هایی که این روزها شاهد آن هستیم، عمدتا در طرح‌های توسعه‌ای اتفاق می‌افتد. به این ترتیب، تامین مالی‌هایی که در زمینه طرح‌های توسعه‌ای باشد، تاثیر آنی بر صورت‌های سود و زیان شرکت‌های بورسی ندارد و از این رو، برخی کارشناسان نگاه منفی به آنها دارند؛ اما همین تامین مالی‌ها سبب راه افتادن طرح‌های توسعه‌ای و رشد درآمد شرکت‌ها در سال‌های آتی خواهد شد. بنابراین، باید منتظر تاثیر مثبت و پیشرفت ناشی از تامین مالی‌های خارجی در بلندمدت بر اقتصاد کلان کشور باشیم.

    رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ابتدای امسال وعده داد که سال 96 سال رفع محدودیت‌ها از بازار سرمایه است. این در حالی است که سال‌های پیش بسیاری از این محدودیت‌ها، بنا به دلایلی ایجاد شده است. به نظر شما اکنون دلایل ایجاد محدودیت‌های بورس رفع شده است؟ از نظر شما بهترین راهکار در این مورد چیست؟
    محدودیت‌هایی مانند حجم مبنا، دامنه نوسان یا بستن طولانی مدت نمادها به هیچ‌وجه با روح بازار سرمایه همخوانی ندارد. این محدودیت‌ها در سال‌های گذشته برای کنترل هیجانات مثبت و منفی موجود در بازار گذاشته شده است؛ با این حال، پس از گذشت چند سال می‌توان به برداشتن این محدودیت‌ها به طور جدی فکر کرد.
    به خصوص که بعضی از این محدودیت‌ها مانند دامنه نوسان عملکرد معکوس پیدا کرده‌اند؛ چون در شرایط فعلی اقتصاد کشور و به ویژه بورس، محرک رشد واقعی ندارد و این عامل سبب شده‌ که سفته‌بازان فعال در بازار، با بهره برداری از همین محدودیت‌ها و ایجاد صف‌های خرید یا فروش سنگین و تصنعی، به قیمت‌سازی در بازار بپردازند؛ البته اینگونه رفتارها هم معمولا در نهایت، به ضرر گروهی از سرمایه‌گذاران خرد و بی‌اطلاع تمام می‌شود. بنابراین، برداشتن این محدودیت‌ها در شرایط فعلی بازار قطعا به نفع جریان درست تحلیلگری و سرمایه‌گذاری در بازار خواهد بود.

    برچسب ها