عصر خودرو

رشد قیمت مس در پیش بینی جدید کمیسیون دولتی شیلی ؛

سود معادن مس در سال ۲۰۱۸ بیشتر می شود

عصر بازار- تولیدکنندگان فلز سرخ بعد از سال ها کشمکش بر سر کاهش قیمت مس، هم اکنون با توجه به افزایش قیمت ها طی سال ۲۰۱۷ در حال ثبت سود هستند. تحلیلگران S&P Global Market Intelligence می گویند، حاشیه سود معدنکاران در سال ۲۰۱۸ افزایش خواهد یافت.

سود معادن مس در سال ۲۰۱۸ بیشتر می شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» ، قیمت مس از ابتدای سال تاکنون 24 درصد و نسبت به کمترین قیمت سال های اخیر -ژانویه 2016- بیش از 58 درصد افزایش یافته است.
    ارزیابی «آدام وب» تحلیلگر ارشد پژوهشی در S&P از بهبود قیمت ها چنین است:«بهبود قیمت مس، فشار کمتری برای کاهش هزینه فعالیت های معدنی -حتی با وجود برخی فشارهای صعودی- ایجاد می کند.»
    پیش بینی شده که کل هزینه های نقدی معادن مس، سال 2017 تقریبا 6 درصد بالاتر از سال 2016 باشد. با این وجود، «وب» معتقد است،  افزایش قیمت مس می تواند به بسیاری از معادنی که مجبور به کاهش هزینه های جاری و سرمایه گذاری هستند، فرجه بدهد.


    عده ای نیز عملکرد مناسب مس را به چشم انداز خودروهای الکتریکی منتسب دانسته اند، چراکه این فلز یکی از اجزای کلیدی برای تولید باتری های لیتیوم-یون این خودروهاست. علاوه بر این در مبدل نیرو و زیرساخت های شارژ این خودروها نیاز است.
    شرکت BHP برآورد کرده که هم اکنون از مجموع 1.1 میلیارد خودرو در ناوگان جهانی بیش از یک میلیون دستگاه خودرو برقی در حال تردد است که این رقم تا سال 2035 به 140 میلیون خودرو(8 درصد ناوگان جهانی) خواهد رسید.

    پرش سود
    نرخ مبادله ارزی در کشورهای معدنی مهم نسبت به دوره اوج(سال 2012)ضعیف شد و این کمک کرد تا تولیدکنندگان در زمان داد و ستد با دلار، هزینه های خود را کاهش بدهند. البته تحلیلگران پیش بینی کرده اند که در سال 2018 ارزهای کانادا و زامبیا تقویت شود، در حالی که در دیگر نقاط کلیدی مانند شیلی، استرالیا، پرو و روسیه تضعیف خواهد شد.
    در مورد قیمت انرژی نیز توافق کنونی تولیدکنندگن نفت می تواند قیمت ها را نزدیک به نرخ های اخیر تثبیت کند و منجر به میانگین سالانه بالاتر نسبت به 2017 شود.
    در نتیجه، انتظار تیم تحقیقاتی S&P این است که هزینه های سوخت اندکی افزایش یابد.پیش بینی های گروه تحقیقاتی معدن و فلزات در S&P Global Market Intelligence کاملا صعودی است. آنها انتظار دارند، حاشیه سود معادن مس با وجود اینکه پیش بینی قیمت خیلی پایین تر از میانگین پنج ساله بوده است، دوباره به سطوح مشابه سال 2012 برسد.

    ارزیابی کمیسیون دولتی مس شیلی
    قیمت مس در ماه اکتبر قوی بود. قراردادهای سه ماهه مس LME در هفته پایانی اکتبر با رشد 2.2 درصدی به کار خود پایان داد و در مجموع 8 درصد در این ماه بازده داشت. مس در حالی در محدوده 7000 هزار دلار در هر تن داد و ستد شد که در فصل نخست سال 2016 به 4500 دلار تنزل یافته بود.
    کمیسیون دولتی مس شیلی(کوچیلکو) به تازگی در پیش بینی خود، میانگین قیمت مس در سال 2018 را به 2.95 دلار در هر پوند افزایش داد که نسبت به پیش بینی قبلی رشد قابل توجهی داشت.


    چین در 19 اکتبر داده های مربوط به سرمایه گذاری در املاک و مستغلات و همچنین سرمایه گذاری روی دارایی های ثابت را منتشر کرد. در حالی که سرمایه گذاری در بخش املاک همچنان با قدرت به پیش می رود، سرمایه گذاری روی دارایی های ثابت کمتر از پیش بینی ها بود.
    هر دو مورد از مصرف کنندگان کلیدی مس به شمار می روند و با وجود کندی در بحث سرمایه گذاری دارایی های ثابت، اما رشد تولید ناخالص چین در فصل سوم امسال سریع تر از انتظارات بود.

    شرکت ها
    در همین حال، شرکت «ساوترن کاپر» با انتشار درآمدهای فصل سوم امسال اعلام کرد: درآمد خالص شرکت در این مدت دو برابر مدت مشابه پارسال افزایش یافته است.
    نظر سنجی صورت گرفته از سوی تامسون رویترز درباره سود شرکت فریپورت مک موران در فصل سوم 2017، حاکی از رشد این میزان نسبت به دوماهه نخست و دوم امسال است. درآمدهای قبل از سود، مالیات و استهلاک در فصل سوم امسال به 1.5 میلیارد دلار رسیده است.


    افزایش تقاضای مس چین
    بر پایه گزارش منتشر شده از سوی موسسه دولتی مشاوره فلزات «آنتایکه» در پکن، پیش بینی می شود تقاضای مس تصفیه شده چین در سال 2018 به 11 میلیون و 150 هزار تن برسد. این میزان 3.6 درصد از برآوردهایی که برای امسال(10.76 میلیون تن) وجود دارد، بیشتر است.
    این موسسه اعلام کرد: با وجود پیش بینی کندی رشد تقاضای چین در دوره 2020-2017 (با میانگین رشد تقاضای سالانه 3 تا 5 درصد در مقایسه با رشد دو برابری دهه قبل) این کشور همچنان محرک کلیدی تقاضای فلز سرخ طی چند سال آینده خواهد بود.
    آنتایکه اعلام کرد: بخش نیرو به دلیل به روز رسانی شبکه برق و نوسازی شبکه برق روستایی به عنوان بزرگ ترین مصرف کننده مس در چین خواهد بود. به گفته این موسسه، تقاضای آتی از سرمایه گذاری در انرژی پاک و وسایل نقلیه جدید حاصل خواهد شد.
    بر اساس پیش بینی این موسسه، تولید مس تصفیه شده در چین طی سال آینده 8.8 میلیون تن خواهد بود که 5.5 درصد بالاتر از امسال برآورد می شود. همچنین واردات مس تصفیه شده این کشور در سال آینده 3 میلیون تن خواهد بود که 3.2 درصد از برآوردهای مربوط امسال پایین تر است.
    بر اساس پیش بینی این موسسه، چین سال آینده 400 هزار تن مس تصفیه شده صادر خواهد کرد که نسبت به برآورد 350 هزار تنی امسال 14 درصد بالاتر است. واردات مس معدنی چین سال آینده به 4.8 میلیون تن خواهد رسید که 6.7 درصد بالاتر از رقم برآورد شده برای امسال است. تقاضای مس معدنی چین در سال 2018 حدود 6 میلیون و 150هزار تن و 6 درصد بالاتر از رقم برآوردی امسال پیش بینی شده است.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو