عصر خودرو

یک مسئول در سازمان توسعه تجارت:

بازرگانان از روابط طلایی ایران و روسیه برای صادرات استفاده کنند

عصر بازار- مدیرکل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران، اظهار داشت: بازرگانان، تولیدکنندگان و تاجران ایران باید از فرصت طلایی و استثنایی که ناشی از روابط بسیار نزدیک ایران و روسیه است برای صادرات محصولات کشور به روسیه به خوبی استفاده کنند.

بازرگانان از روابط طلایی ایران و روسیه برای صادرات استفاده کنند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، سید مجتبی موسویان ریزی، عصر چهارشنبه در همایش «تجارت کاربردی با رروسیه» در سالن همایش های اتاق بازرگانی قم، روابط کنونی ایران و روسیه را در بهترین شرایط در طول تاریخ میان این 2 کشور دانست و افزود: شرط ورود به بازار روسیه آشنایی با قواعد بازار این کشور است.
    وی تصریح کرد: باید بازرگانان ایرانی با رمز و رازهای نفوذ به بازار روسیه آشنا شوند، چراکه ورود به بازار این کشور بدون اطلاع دقیق از بازار روسیه زیان سنگینی را به بازرگانان تحمیل خواهد کرد.
    موسویان ادامه داد: روسیه پس از ترکیه از بیشترین واردات در منطقه برخوردار است به طوری که سالانه 40 میلیارد دلار مواد غذایی وارد می کند و این در حالی است که سهم کالاهای ایرانی از این بازار بزرگ فقط یک دهم درصد می باشد که سهمی بسیار ناچیز است.
    مدیرکل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران، با اشاره به افزایش تبادل اقتصادی میان روسیه و ایران طی سال های گذشته اظهار داشت: از فروردین تا مهرماه امسال روند صادرات محصولات ایرانی به روسیه در حال افزایش است و این امر به دلیل فشار دولت روسیه به شرکت های این کشور برای خرید کالاهای ایرانی است.
    موسویان تاکید کرد: در گذشته مهمترین مبادلات میان ایران و روسیه حول مسائل امنیتی، سیاسی، انرژی و نظامی بوده و مسائل بازرگانی، اقتصادی و تجاری در اولویت های آخر بوده که این روند در سال های اخیر تغییر کرده و تجارت و بازرگانی در حال تبدیل به اولویت نخست روابط ایران و روسیه است.
    وی امضای توافق نامه میان ایران و اوراسیا را اتفاقی تاریخی در زمینه اقتصادی کشور دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران با حمیات های روسیه همکرای با منطقه اوراسیا، شامل کشورهای روسیه، قزاقستان، ازبکستان و بلاروس به امضا رسانده که با اجرایی شدن آن تا سه ماه آینده بسیاری از کالاهای صادراتی ایران به کشورهای عضو این منطقه با تخفیف بسیار خوبی مواجه می شود که این ام رکمک بسیار زیادی برای صادرات محصولات ایرانی است.
    اتحادیه اقتصادی اوراسیا یک اتحادیه اقتصادی است که اعضای آن بیشتر کشورهای شمال منطقه اوراسیا، در شرق اروپا هستند. معاهده تشکیل این اتحادیه در 29 می 2014 توسط بلاروس، قزاقستان و روسیه امضا شد و از یکم ژانویه 2015 اجرا شد.
    رایزن بازرگانی سابق جمهوری اسلامی ایران در مسکو، با برشمردن برخی ویژگی های مهم تجاری، تولیدی و اقتصادی ایران گفت: تعدد و تنوع قومی همسایگان، نزدیکی به اتحادیه های مهم اقتصادی و تجاری، همجواری با سه اقتصاد نوظهور، نقطه تلاقی سه قاره، دسترسی به سه دریای جهان، برخورداری از منابع عظیم انرژی، تنوع اقلیمی، ویژگی های خاص کشاورزی، معدنی، صنعتی و تجاری، برخورداری از امنیت و همچنین نیروی کار جوان و تحصیل کرده از جمله ویژگی های ایران است که باید تمام بازرگانان برای موفقیت در صادرات به این ویژگی ها توجه ویژه داشته باشند.
    وی با مقایسه مزیت های ایران نسبت به روسیه گفت: با وجود این که روسیه 10 برابر ایران وسعت دارد ولی بیش از 95 درصد این قلمرو وسیع در روسیه به خاطر سرمای شدید امکان تنوع کشت ندارد ولی در ایران با تنوع آب وهوایی شرایط ویژه و استثنایی برای تنوع کشت داریم، ضمن این که ایران بیشترین مخازن نفت و گاز را در جهان به خود اختصاص داده است.
    وی افزود: 75 درصد جمعیت روسیه در 25 درصد غرب این کشور ساکن است که عمده جمعیت روسیه، شهرهای بزرگ و پرمصرف روسیه در نزدیکی ایران واقع است.
    موسویان ادامه داد: روسیه کشوری صنعتی است که اقتصاد آن مبتنی بر صادرات انرژِی و مواد خام است، کشوری تاثیرگذار در مناسبات جهانی، با تنوع قومی و فرهنگی و دینی، با اقلیمی سرد، دارای منابع طبیعی فراوان، کشوری مصرفی و متکی به واردات است که همواره تراز تجاری آن طی سال های گذشته مثبت بوده است.
    وی مهمترین اقلام صادراتی جمهوری اسلامی ایران به روسیه را مواد غذایی، مصالح ساختمانی، مواد پتروشیمی، خودرو و قطعات یدکی دانست و گفت: گندم و جو، کاغذ و چوب، انواع آهن آلات و فولاد، روغن آفتابگردان و نیز ماشین آلات و تجهیزات صنعتی مهمترین اقلام وارداتی جمهوری اسلامی ایران از روسیه است.
    کشور روسیه دارای 21 جمهوری، 6ناحیه، 46 استان، 10 منطقه خودمختار و سه شهر خودمختار است و 11.5 درصد خشکی جهان متعلق به روسیه است.
    حجم مبادلات تجاری بین ایران و روسیه در سال 2016 میلادی بالغ بر 2 میلیارد و 200 میلیون دلار بوده که بخش عمده این مبادلات مربوط به صادرات ماشین آلات، تجهیزات، بخش حمل و نقل، مواد غذایی و فلزات بوده است. همچنین در زمینه گردشگری نیز در سال 2016 میلادی بیش از 60هزار گردشگر ایرانی از کشور روسیه بازدید کرده اند.
    پیش از این اتاق بازرگانی قم برای آشنایی تولید کنندگان و بازرگانان این استان، سه دوره با موضوع تجارت با کشور عراق، تشریفات بین الملل و اصول اولیه صادرات برگزار کرده است.
    این همایش در محورهای ظرفیت ها و محصولات صادراتی ایران به روسیه، روش ها و شیوه های کاربردی تجارت بین المللی ایران و روسیه، شیوه اعتبارسنجی و شناسایی تولیدکنندگان معتبر ایران و روسیه، ویژگی های بازار مصرف و رفتار مصرف کنندگان و نیز بیمه و ضمانت صادرات کالاهای ایران به روسیه برگزار شد.

    برچسب ها