عصر خودرو

کاربرد اسیلاتورها در بازار سرمایه

عصر بازار- اسیلاتورها ابزاری هستند که به معامله گر این امکان را می دهند که در دوره های تثبیت بازار و ثبت قیمت ها و زمانی که روندی در بازار مشاهده نمی شود بتوانند همچنان سود کسب کنند.

کاربرد اسیلاتورها در بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، کاربرد اسیلاتورها محدود به دوره های بدون روند بازار نیست، تحلیل نمودارهای قیمت در طی روندهای بازار یکی از کارکردهای ارزشمند اسیلاتورها است که اخطارهای مناسبی را در نقاط هیجانی بازار که غالبا خرید هیجانی(اشباع خرید)و فروش هیجانی(اشباع فروش) نامیده می شوند به معامله گر اعلام می کنند.

    اسیلاتور می تواند معامله گر را از رو به پایان بودن جنبش یک روند، پیش از اینکه وقوع این اتفاق قطعی و مسجل شود، مطلع کند.

    هنگامی که یک اسیلاتور به بالاترین و یا پایین ترین مقدار خود می رسد این طور تعبیر می شود که حرکت فعلی قیمت، خیلی سریع و یا خیلی تند بوده و لازم است که در آن تصحیح و یا توقفی به وقوع بپیوندد.

    معامله گر باید در زمانی که اسیلاتور در پایین ترین وضعیت خود قرار دارد اقدام به فروش نکند. اسیلاتورها ما را در یافتن نقاط بازگشت یاری می کنند.

    اسیلاتور ها هیجانات احساسی بازار را به نمایش می گذراند. آنها این امکان را فراهم می کنند که سطوحی را که خوشبینی و بدبینی بر آنها حاکم است بیابیم.

    حرفه ای ها در چنین سطوحی برعکس آماتورها رفتار می کنند . زمانی که بازار با افزایش روبه رو می شود جماعت به پا می خیزد و طمع بر آنها حاکم می شود در این هنگام حرفه ای ها می فروشند.

    زمانی که بازار با کاهش مواجه می شود و ترس بر جماعت حاکم می شود حرفه ای ها می خرند. اسیلاتورها به آنها کمک می کنند تا زمان مناسب برای معاملات را بیابند. زمانی که معامله گران از سیگنال اسیلاتورها استفاده می کنند باید برای تصمیم گیری از قضاوت شخصی شان بهره بگیرند. اشباع خرید یک اسیلاتور هنگامی است که به یک سطح بالا می رسدکه قبلا در آن نقطه یک سقف تشکیل داده است.

    اشباع خرید به معنای بسیار بالاست و آمادگی بازگشت از آن ناحیه به سمت پایین را نشان می دهد . اشباع فروش یک اسیلاتور هنگامی است که به یک سطح پایین می رسد که قبلا در آن نقطه یک کف تشکیل داده است.

    اشباع فروش به معنای بسیار پایین است و آمادگی بازگشت از آن ناحیه به سمت بالا را نشان می دهد . نواحی اشباع خرید و فروش را با قردادن یک خط افقی در اسیلاتور می توان مشخص کرد. یک معیار مناسب برای رسم این خطوط این است که 5 % از زمان تشکیل را بالای خط اشباع خرید وفروش سپری کرده باشند.

    زمانی که یک اسیلاتور از خط مرکزی رسم شده بالاتر یا پایین تر بیاید به معامله گر در تشخیص نقاط سقف و کف کمک می کند. در معاملاتی که در فضاهای رنج انجام می شود اسیلاتورها خارق العاده عمل می کنند اما زمانی که قیمت از فضای رنج خارج می شود و وارد یک روند جدید می شود سیگنال های نابهنگام و خطرناکی تولید می کنند.

    باید دقت کرد زمانی که یک روند صعودی جدید و قدرتمند شکل می گیرد. اسیلاتور می تواند برای هفته ها در حالت اشباع خرید باقی بماند و سیگنال های فروش بی موقع و نابهنگامی صادر کند.

    زمانی که یک روند نزولی جدید شکل می گیرد اسیلاتور می تواند برای هفته ها در حالت اشباع فروش باقی بماند وسیگنال های خرید بی موقع و نابهنگامی صادر کند.

    یکی از معیارهای تحلیل گر حرفه ای بودن این است که چه زمانی از اسیلاتورها استفاده کنیم و چه زمانی از اندیکاتورها. اسیلاتورها مانند دیگر اندیکاتورها در زمانی که با نمودار قیمت واگرا می شوند بهترین سیگنال های معاملاتی شان را صادر می کنند.

    زمانی که قیمت با کاهش مواجه می شود و یک کف جدید شکل می گیرد اما اسیلاتور از تشکیل یک کف جدید امتناع می ورزد یک واگرایی صعودی شکل می گیرد که نشان می دهد خرس ها در حال از دست دادن قدرتشان هستند، عدم توافق جمعی بر سر قیمت موجود در حال شکل گیری است و گاوها آماده اند تا کنترل بازار را به دست بگیرند. واگرایی صعودی اغلب به پایان یک روند نزولی اشاره دارد . واگرایی نزولی اغلب در روند صعودی اتفاق می افتد و نشان می دهد که بازار به یک قله رسیده است. این واگرایی زمانی حاصل می شود که قیمت در روند صعودی خود به یک سقف جدید دست یابد. اما اسیلاتور همگام با قیمت یک سقف جدید شکل نمی دهد. یک واگرایی نزولی نشان می دهد که گاوها در حال قدرت گرفتن هستند، عدم توافق جمعی بر سر قیمت موجود، در حال شکل گیری است و کنترل بازار از دست خرس ها در حال خارج شدن است.

    برچسب ها