عصر خودرو

یک تولیدکننده زعفران از ابلاغیه وزارت کشاورزی می گوید؛

خرید توافقی در بورس کالا خبری خوش برای زعفرانکاران

عصر بازار- معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در حالی از خرید توافقی محصول زعفران از طریق بورس کالا خبر داده و دستورالعمل معاملات توافقی را نیز با استفاده از گواهی سپرده کالایی ابلاغ کرده که در این بین از ماه ها پیش خواسته فعالان بخش خصوصی نیز راه اندازی بورس زعفران بوده است.

خرید توافقی در بورس کالا خبری خوش برای زعفرانکاران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران ، اهمیت ایجاد ثبات در بازار طلای سرخ از آن جهت است که ایران با تامین 96 درصدی سهم تولید زعفران در دنیا، تولیدکننده برتر جهان محسوب می شود و با این سهم قابل توجه لازم است نقش پررنگی در تعیین قیمت های جهانی ایفا کند. ضمن اینکه برقراری ثبات هر چه بیشتر در این بازار به نفع کشاورزان و زعفرانکاران است تا سود حاصل از فروش محصول به جای آنکه جیب دلالان و واسطه ها را سنگین تر کند، عاید تولیدکنندگان این محصول گران قیمت حوزه کشاورزی شود.

    در همین ارتباط، یک تولیدکننده زعفران به نقش بورس کالا در ایجاد شفافیت قیمتی در بازار طلای سرخ اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به ابلاغ دستورالعمل خرید توافقی زعفران از بستر بورس کالا در قالب گواهی سپرده کالایی، شفافیت قیمتی می تواند در معاملات این محصول حوزه کشاورزی حاکم شود و این اقدامی مثبت برای بازار زعفران محسوب می شود.

    منوچهر مالکی تاکید کرد: با توجه به اینکه در ابتدای این طرح سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران 30 درصد از پول خرید زعفران را به کشاورزان پرداخت می کند، مشکلات مربوط به افت قیمت ها به دلیل افزایش عرضه محصول در بازار رفع می شود.

    وی ادامه داد: ضمن اینکه این قابلیت در نظر گرفته شده که طی مدت سه ماه، در صورت افزایش قیمت ها در بازار، کشاورز می تواند محصول خود را که در انبارهای استاندارد پذیرش شده در بورس کالا به امانت گذاشته، تحویل گرفته و در بازار عرضه کند. اما اگر قیمت ها ثابت بود و یا حتی کاهش یافت، کشاورز این اطمینان خاطر را دارد که این سازمان به نمایندگی از دولت زعفران کشاورز را در قالب گواهی سپرده کالایی خریداری می کند.

    این تولیدکننده زعفران به گردش مالی 1500 میلیارد تومانی بازار این محصول در خراسان اشاره کرد و گفت: در طول یک سال حدود 200 تن صادرات زعفران از کشور صورت می گیرد و بازار پررونقی برای آن شکل گرفته که منجر به انعقاد قراردادهای خارجی نیز شده است. بطوریکه قراردادهایی با کشورهای اروپایی همچون اتریش و کشورهای آسیایی از جمله چین منعقد شده است.

    اتصال زنجیره تولید و مصرف در بورس

    مالکی از امکان اتصال زنجیره تولید تا مصرف از طریق عرضه زعفران در بورس کالا سخن گفت و افزود: با عرضه زعفران به قیمت توافقی در بورس کالا ضمن ارایه محصول با کیفیت به خریداران و تعیین قیمت ها براساس مشخصه های کیفی آن، شاهد حذف دلالان و واسطه ها خواهیم بود. زیرا در بازار سنتی زعفران افراد متقلب و واسطه های بسیاری حضور دارند که بخش عمده ای از سود کشاورز را عاید خود می کنند.

    وی به افزایش اطمینان خاطر خریدار نسبت به کیفیت محصول عرضه شده در بورس اشاره کرد و گفت: در طرح خرید به قیمت توافقی مقرر شده زعفران در 4 گرید مختلف و با مشخصات کیفی و ظاهری براساس طعم و رنگ آن عرضه شود که این امر کشاورزان را به ارایه محصول با کیفیت تر و رعایت هر چه بیشتر اصول بهداشتی و بسته بندی ترغیب می کند.

    این فعال بازار زعفران در پایان سخنان خود ضمن ابراز رضایت و خوشحالی از ابلاغ دستورالعمل این طرح، تاکید کرد: در دنیا خریداران به دنبال محصول ارگانیک هستند و با عرضه محصول در بورس کالا برمبنای استانداردهای تعریف شده می توان به سمت تولید محصولات ارگانیک و برآورده کردن خواسته مشتریان خارجی حرکت کرد. ضمن اینکه این اقدام نوسانات کاذب قیمتی را در بازار از بین می برد.

    در پایان این گزارش می افزاید، دستورالعمل خرید زعفران به قیمت توافقی توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در قالب دو سناریو در نظر گرفته شده که از تاریخ 1396.08.02 لغایت 1396.09.30 است؛ در سناریوی اول، این سازمان با پرداخت 40 درصد از پول کشاورز زعفران را به قیمت توافقی خریداری می کند که در آن معامله به صورت قطعی انجام می شود. سپس زعفران خریداری شده برای تقویت بخش صادرات و حفظ جایگاه بین المللی زعفران از طریق بورس کالای ایران عرضه می شود. سازمان موظف است مابقی وجه زعفران خریداری شده از کشاورزان را از محل درآمد ناشی از فروش محصول و یا تسهیلات دریافتی برای خریدهای تضمینی و توافقی تسویه کند.

    در سناریوی دوم نیز خرید زعفران به شکل گواهی سپرده کالایی مورد معامله در بورس کالای ایران صورت می پذیرد که طی آن قیمت توافقی زعفران برمبنای مشخصات کیفی و وضعیت ظاهری انواع محصول، در 4 دسته تعیین شده است.

    بطوریکه در ابتدا سازمان مرکزی تعاونی روستایی موظف به خرید 30 درصد گواهی سپرده کالایی صادر شده برای کشاورز با سازوکار معاملات گواهی سپرده کالایی بوده و نسبت به تسویه حساب با کشاورزان براساس مقررات بورس اقدام می نماید.

    70 درصد باقیمانده محصول کشاورز توسط مباشر به مدت سه ماه با اخذ هزینه انبارداری از کشاورز نگهداری می شود و در صورتی که طی سه ماه مذکور کشاورز موفق به فروش محصول خود در بورس نشود، 70 درصد مذکور نیز پس از سه ماه با همان حداقل قیمت خرید توافقی توسط مجری طرح با سازوکار معاملات گواهی سپرده کالایی خریداری شده و با کشاورز تسویه می شود. در این راستا، دو انبار با ظرفیت مناسب و قابل ارتقا در شهرهای مشهد و تربت حیدریه در بورس کالا پذیرش شده اند و ظرفیت های انباری جدید نیز در حال پذیرش هستند.

    برچسب ها