عصر خودرو

ترکان، مشاور عالی رئیس جمهور :

نیاز به ۱۰۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری داریم

عصر بازار: مشاور عالی رئیس جمهور با اشاره به برنامه ششم توسعه و تلاش برای دستیابی به نرخ رشد اقتصادی بالا گفت: برای دستیابی به این نرخ ، نیاز به ۱۰۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری مداوم در اقتصاد ایران داریم. البته اقتصاد ایران خودش توانایی سرمایه گذاری ۷۵۰ میلیارد دلار را از طریق سرمایه گذاری های دولتی، سرمایه گذاری نفت و انرژی، بخش خصوصی و بنگاه های فعلی دارد.

نیاز به ۱۰۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری داریم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا ، اکبر ترکان امروز در همایش تامین مالی و جذب سرمایه گذاری خارجی در ایران پساتحریم  گفت: ما در این برنامه نیازمند به 250 میلیارد دلار سرمایه از خارج کشور هستیم که می تواند به صورت سرمایه و یا سرمایه‌گذار خارجی به اقتصاد کشور تزریق شود.

    دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اضافه کرد‌:‌ ترجیح ما به جای استفاده از سرمایه خارجی، استفاده از سرمایه گذار خارجی است، زیرا سرمایه گذار خارجی علاوه بر آوردن پول با خود فناوری و مدیریت نیز می آورد و به فکر توجیه اقتصادی و بازگشت سرمایه خود نیز هست.

    وی در بخش دیگری از سخنان خود به تحریم های ظالمانه علیه کشور اشاره کرد و  افزود: تحریم ها یک دوره بسیار طولانی و پیچیده و سهمگین را علیه مردم ما به وجود آورد و البته مردم و نظام اسلامی در مقابل این تحریم ها مقاومت کردند اما این به معنای آن نیست که این تحریم ها اثری روی اقتصاد ما نداشته است. این موضوع باعث شد که در دوره هایی رشد اقتصادی کشور منفی باشد و اکنون نیز شاهد نرخ پائین رشد هستیم.

    به گفته ترکان، هم اکنون بخش مهمی از بنگاه های ما تا خرخره به نظام بانکی کشور بدهکارند و معوقات دارند و نتوانسته اند تعهدات خود را بدهند. البته برخی از این بنگاه ها منابعی را که از بانک ها گرفته اند، در جای خود مصرف نکرده اند.

    وی اظهار داشت ‌: اگر چه مدیران ارشد بانک‌ها جابه‌جا شده اند اما پیکره اصلی  آنها که این تسهیلات را به این بنگاه ها داده اند، تغییر نکرده  است. از طرفی این بنگاه ها وقتی موج معوقات راه می‌افتد، ترجیح می دهند معوقه خود را ندهند.

    وی با بیان اینکه در حمل و نقل کشور نیز اتلاف بسیار بزرگی رخ می دهد، گفت: شبکه ریلی کشور نیازمند سرمایه گذاری بزرگی است که سرمایه گذاران خارجی می توانند در این حوزه ها وارد شوند .در واقع ، نوسازی ناوگان حمل و نقل فرسوده کشور بخشی از این اتلاف را جبران می کند.

     

    مشاور عالی رئیس جمهور سپس با اشاره به وضعیت صنعت خودروسازی کشور گفت:  ظرفیت خودروسازی کشور قابل اغماض نیست و ما به لحاظ تعداد تولید دوازدهمین خودروساز دنیا بوده ایم، اما این صنعت نیازمند حرکت به سمت فناوری های تازه و جذب سرمایه های خارجی است چرا که  از فناوری های روز فاصله گرفته ایم .

    وی همچنین حوزه انرژی را از دیگر حوزه های مهم  برای جذب سرمایه گذار خارجی دانست و افزود: نفت و گاز مصرفی کشور ما سالانه معادل یک میلیارد و 800 میلیون بشکه نفت است که نشانگر هدررفت انرژی است. همه هدررفت انرژی در کشور مربوط به اصلاح الگوی مصرف نیست، بخشی از این هدررفت به خاطر نداشتن فناوری های پیشرفته است.

    ترکان افزود: بنا به اعلام وزارت نیرو ، راندمان تبدیل سوخت به برق در نیروگاه های کشور 37 درصد است، یعنی دو سوم نفت و گاز تحویلی به نیروگاه ها هدر می رود و باید تلاش کنیم با استفاده از فناوری‌های نو این راندمان را حداقل به بالای 50 درصد برسانیم. البته در قانون بودجه پیش بینی های لازم برای سرمایه گذاری در این زمینه شده و امکان برگشت سرمایه و سود از محل صرفه جویی انرژی دیده شده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها