عصر خودرو

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی :

ایجاد ارز بیت کوین در ایران برای معاملات بین‌المللی

عصر بازار- معاون فناوری های نوین بانک مرکزی با تاکید بر اینکه از معاملات بیت کوین در ایران آماری وجود ندارد، گفت: هدف اصلی از ایجاد چنین ارزی در ایران معاملات بین المللی است.

ایجاد ارز بیت کوین در ایران برای معاملات بین‌المللی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، ناصر حکیمی امروز در یک نشست خبری درباره سیاست اخیر بانک مرکزی درباره فن آوری های مالی یا فین تک ها گفت: بانک مرکزی براساس بررسی ها و تجربیات بین المللی در زمینه فین تک ها، سیاست نامه ای را درباره این موضوع تهیه و ارائه کرد.

    حکیمی افزود: با ارائه این سیاست نامه، چارچوب ها برای یک سال و نیم آینده مشخص و دیدگاه بانک مرکزی در این زمینه در قالب این سیاست نامه اعلام شد. وی با بیان اینکه، سیاست های کلی دارای 6 سند است، اظهارداشت: سند اول در تیرماه به نام پرداخت ساز ارایه شد که بر اساس آن فین تک هایی ایجاد می شود که اطلاعات مربوط به پرداخت را توسعه می دهند.

    معاون سیف، پرداخت یار را دومین سندی اعلام کرد که در مهرماه ارایه شد و در این خصوص گفت: امکان استفاده از خدمات پذیرش کارت ها توسط فین تک فراهم شد. وی ادامه داد: پرداخت بان به عنوان سند سوم چند روز آینده ابلاغ می شود که بر اساس آن فین تک هایی که ریز مقدارها را پوشش می دهند مثل کیف پول خُرد و غیره را در  بر می گیرد.

    وی گفت: سند چهارم اواخر دی ماه ابلاغ می شود که حساب یار نامیده می شود. حکیمی تصریح کرد: حساب یار نرم بین المللی است و بر همین اساس آپ هایی ایجاد می شود که مدیریت حساب در بانک های مختلف را فراهم می کند.

    حکیمی سند پنجم را در زمینه ارزهای رمزینه عنوان کرد و افزود: ارزهای رمزینه مثل بین کوین که بانک مرکزی در نظر دارد تا پایان سال 97 سیاست خود را در این زمینه اعلام خواهد کرد. وی ادامه داد: بانک مرکزی برای فعالیت در زمینه پول های رمزی باید چارچوب و سیاست نامه ای را تهیه و ارائه کند که دارای دو بخش است. بخش اول دیدگاه بانک مرکزی درباره پول های رمزی و بخش دوم طرح بومی سازی ارزهای رمزی است.

    معاون بانک مرکزی سند ششم را در زمینه فین تک ها عنوان کرد و افزود: تاکنون فین تک ها تنها در زمینه پرداخت و یا برخی خدمات بانکی در حال فعالیت بودند اما با توجه به اینکه این موضوع یک فرصت طلایی برای گسترش ‌ ارائه خدمات به روز بانکی است، بانک مرکزی در نظر دارد تا فین تک ها را به سمت تامین مالی خُرد و ارائه تسهیلات به آحاد مردم هدایت کند.

    حکیمی درباره اقدامات بانک مرکزی در زمینه بین کوین گفت: سیاست رسمی بانک مرکزی در زمینه بیت کوین تاکنون نهایی نشده و در حال تدوین است زیرا در همه بانک های مرکزی دیدگاه مشخصی در این زمینه وجود ندارد.

    وی در ادامه گفت: طی هفته های اخیر دو موضوع درباره بیت کوین وجود داشت که موضوع اول، بحث نوسان قیمتی بین کوین است که طی یک سال گذشته شاهد رشد ده برابری این ارز بودیم و همچین طی روزهای اخیر نیز کاهش چشمگیری داشته است. موضوع دیگر هجوم سوداگران به سمت این بازار است که این ارز باعث شده تا تبلیغات در این زمینه و اقدامات سوداگرانه افزای یافته است.

    معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی افزود: لازم می دانم که این هشدار را به مردم بدهم این ارز یک ارزی با پشتوانه مخفی است و رسمی نیست و ریسک خرید آن بالاست. وی ادامه داد: بانک مرکزی هنوز در خصوص بیت کوین و ارزهای رمزنگاری‌شده قانونگذاری نکرده ولی به مردم توصیه می شود با توجه به ریسک‌هایی که در این حوزه وجود دارد به خرید این ارزها مبادرت نکنند چرا که هنوز به عنوان ارز رسمی شناخته شده نیستنپ.

    حکیمی درباره نوسانات شدید ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت‌کوین هشدار داد و به کسانی که می‌خواهند از این ارزها استفاده کنند یا آن را خرید و فروش کنند، گفت: باید به این موضوع دقت کنند. وی در ادامه گفت: دومین موضوع هم هجوم سوداگری به این حوزه است که تبلیغات وسیعی در این زمینه انجام می‌شود که مردم باید به این موضوع نیز توجه داشته باشند.

    وی تصریح کرد: بیت کوین از نظر تکنولوژی پایه های ریاضی محکمی دارد و تقلب در آن بعید است، اما نوسان آن بالا است. حکیمی خاطر نشان کرد: همچنین عده ای ابزارهایی را ایجاد کرده و مدعی هستند به بیت کوین وصل هستند که مکانیزم هرمی دارد و در آن کلاهبرداری اتفاق می افتد و شبیه گلدکوییست است.

    حکیمی در پاسخ درباره اینکه آیا آماری از معامله بیت کوین در ایران وجود دارد یا خیر؟ گفت: خیر آماری وجود ندارد. وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر درباره کارایی ارزهای رمزی برای معاملات بین المللی ایران با دنیا گفت: هدف اصلی از ایجاد چنین ارزی در ایران معاملات بین المللی است زیرا در داخل کشور مصرف محدودی دارد و عمده استفاده از این ارز در معاملات بین المللی است که این موضوع مدنظر بانک مرکزی است.

    وی درباره تمهیدات لازم برای جلوگیری از پولشویی از طریق معاملات بیت کوین گفت: اولویت اول بانک مرکزی همخوانی ارزهای رمزی با قانون مبارزه با پولشویی است و به هیچ عنوان شبکه پولی کشور را در معرض چنین خطر بزرگی قرار نخواهیم داد.

    حکیمی از جلسه با تمامی دستگاه ها به دلیل حساسیت بالای این ارزها خبر داد و افزود: با توجه به حساسیت بالای این موضوع جلسات متعددی با دستگاه های مختلف و ذیصلاح در حال برگزاری است و هماهنگی های لازم با دستگاه های مختلف در حال انجام بوده اما به دلیل اینکه بحث پولی است، سیاست گذاری آن در بانک مرکزی در حال انجام است.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو