عصر خودرو

در پاسخ به ادعای خلاف واقع برخی رسانه ها درخصوص افزایش قیمت فولاد، وزارت صنعت,معدن و تجارت تاکید کرد:

کشف و تعیین قیمت محصولات فولادی در بورس کالای ایران انجام می شود

عصر بازار- بدنبال انتشار خبری از برخی رسانه ها در خصوص " پشت پرده افزایش قیمت فولاد چیست "، وحید منایی معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: کشف وتعیین قیمت محصولات فولادی مطابق با مجموعه قوانین و مقررات جاری کشور بر اساس قیمتهای پایه جهانی و مکانـیزم عرضـه و تقاضا، در بورس کالای ایران صورت می‌پذیرد و از شمول قیمت گذاری تکلیفی خارج می باشد.

کشف و تعیین قیمت محصولات فولادی در بورس کالای ایران انجام می شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» ، مضافاً حسب بررسی بعمل آمده افزایش قیمت جهانی ناشی از دو عامل اصلی ،افزایش قیمت مواد اولیه نظیرالکترودگرافیتی به دلیل کاهش تولید جهانی و افزایش قیمت شمش فولاد به دلیل کاهش عرضه جهانی و کاهش صادرات کشورهای تولید‌کننده بوده است .
    وی افزود: از طرفی همانگونه که در متن خبر نیزبدان اشاره شده از عوامل  مهم دیگر در افزایش قیمت فولاد ، تغییرات افزایشی نرخ ریالی ارز، تعرفه واردات و نیزافزایش نرخ نهاده های موثر دربهای تمام شده محصولات فولادی نظیرانرژی، دستمزد و.... می‌باشد که به تبع آن بهای کالا را تحت تاثیر قرار میدهد. این درحالی‌ست که به پشتوانه ظرفیت تولید قابل توجه ایجاد شده دربخشهای مختلف صنعت فولاد طی سالهای اخیر و مطابق با سیاستهای راهبردی تجاری کشور برمیزان صادرات شمش فولادی افزوده شده است .دراین ارتباط صادرات شمش فولادی در نیمه اول سال برابر با 3190 هزارتن بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته( 1715 هزارتن)  افزایش86 درصدی داشته است.

    در زمینه مقایسه تغییرات قیمتهای جهانی با قیمتهای داخلی باید گفت, قیمت جهانی شمش فولاد در مهر ماه سال1395 برابر با 320 دلار/تن بوده که با  58 درصد افزایش  به 506 دلار /تن در مهر ماه سال جاری رسیده است که به تبع آن قیمت بازار آزاد این محصول در داخل کشور، طی مدت یاد شده از 12507ریال/کیلوگرم ( مهر ماه1395) به 19140 ریال کیلوگرم در مهر ماه سال جاری افزایش یافته، که با رشد 53درصدی همراه بوده، لذا بدیهی است افزایش قیمت حادث شده، به میزان 33 درصد برقیمت محصولات تولیدی مرتبط درصنایع پایین دست (تیرآهن ،میلگرد،ورق و ... ) نیز تسری یافته است.
    مضافاً صادرات محصولات فولادی(تیر آهن ، میلگرد ، ورق فولادی و ...) در نیمه اول سال جاری برابر با 576 هزار تن بوده که نسبت  مدت مشابه در سال گذشته(یک میلیون ودویست وسه هزارتن)  با کاهش52 درصدی همراه بوده است.

    نظارت مستمر بر تغییرات قیمت اقلام کالایی و خدماتی حساس در راستای انجام وظایف نظارتی محوله برای تنظیم بازار اعمال می شود ضمن اینکه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در صورت مواجهه با هرگونه تخلف اعم از گرانفروشی، کم فروشی و... برخورد قانونی لازم را مطابق قوانین جاری کشور معمول خواهد داشت از هموطنان عزیز درخواست می‌شود هرگونه شکایت در این زمینه را از طریق سامانه 124 مطرح نمایندتا تحت رسیدگی قرار گیرد.

    برچسب ها