عصر خودرو

پرریسک‌ترین صنایع بورسی در یک ماه گذشته کدامند؟

عصر بازار: بورس تهران در ماه گذشته یکی از مهم‌ترین اتفقات خود که همان تصویب برجام در مجلس بود را گذراند. این اتفاق در کنار معرفی بسته خروج از رکود یکی از جنجالی‌ترین دوران بورس تهران را رقم زد که نمود آن تغییر روند شاخص به سمت مثبت شدن است. با این حال واکنش صنایع مختلف به این اتفاقات و اخبار جالب توجه است.

پرریسک‌ترین صنایع بورسی در یک ماه گذشته کدامند؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، بورس تهران در ماه گذشته یکی از مهم‌ترین اتفاقات خود که همان تصویب برجام در مجلس بود را گذراند. این اتفاق در کنار معرفی بسته خروج از رکود یکی از جنجالی‌ترین دوران بورس تهران را رقم زد که نمود آن تغییر روند شاخص به سمت مثبت شدن است. با این حال واکنش صنایع مختلف به این اتفاقات و اخبار جالب توجه است.

    تصویب برجام در مجلس ایران امید های از دست رفته از بازار سرمایه را بازگرداند. موج نا امیدی که چندی پیش  بازار را فراگرفته بود، متوقف شده و بازار در مدت تقریبی یک ماه سبز شد. این موج امید با نوسانات همراه بوده ول شاخص به محدوده 63 واحد بازگردانده است. این افزایش شاخص با معرفی بسته خروج از رکود روند بیشتری به خود گرفت، به طوریکه شاهد افزایش 3 درصدی شاخص تنها در یک هفته بوده‌ایم.

    نمودار زیر نیز روند شاخص کل بورس تهران را در 21 روز معاملاتی گذشته نمایان می‌سازد. هفته اعلام بسته خروج از رکود با مستطیل قرمز نمایان شده است. مورد مهم ورود شاخص از کانال 61 هزر واحد به 63 هزار واحد است.

    نکته دیگر جالب توجه سبز پوشی غالب صنایع بورسی تاثیر گذار است. در بین گروه‌های مورد بررسی، تنها گروه حمل و نقل دارای بازده منفی بوده است. نکته جالب توجه پر بازده‌ترین گروه پس از توافق، گروه قندی است. نمودار زیر بازده گروه‌های مختلف بورسی را بر اساس آمار سازمان بورس به درصد نشان می‌دهد.

    بررسی های اقتصادنیوز نشان می‌دهد که پس ازگروه قندی، پتروشیمی‌ها بیشترین بازده را که 4.5 درصد بوده است داشته‌اند. این موضوع نیز به دلیل شائبه کاهش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها پس از نامه 4 وزیر بوده است. بانکی‌ها نیز که در کنار خودرویی‌ها به عنوان بیشتر نفع برندگان از لغو تحریم‌ها شناخته می‌شوند نیز بیشترین میزان بازدهی را در مدت بررسی شده پس از قندی‌ها داشته‌اند. دارویی‌ها نیز روند رشد خود را حفظ کرده و بازدهی 2.5 درصدی را نصیب سرمایه‌گذاران خود کرده‌اند.

    گروه حمل و نقل نیز که پس تصویب برجام در مجلس روند صعودی مناسبی داشت، پس از انتشار گزارش‌های شش‌ماهه بار دیگر به روند ناامید‌کننده قبلی خود ادامه دادند. سرمایه‌گذاری‌ها نیز بازدهی پایین‌تر از کل بازار داشته‌اند. نکته مثبت سبز پوشی دوباره سیمان و انبوه‌سازی پس از مدت طولانی است.

    نمودار زیر نیز دامنه نوسان گروه‌های مخنلف بورسی را پس از تصویب توافق و بازه مورد نظر نشان می‌دهد. آن چه از نمودار نیز مشخص است، خودرویی‌ها پرنوسان‌ترین گروه بازار سرمایه در بازه تحت بررسی ما هستند. قند ، شکر و حمل و نقل نیز روندی بر خلاف روند بازار اول داشته اند.

    ریسک و ضریب بتا
     

     

    گروه

    درصد تغییر

    بتا

    نوسان ناشی از بازار

    نوسان ناشی از سهم

    پالایشگاهی

    0.02

    0.15

    0.21

    -0.19

    فلزات اساسی

    1.33

    0.075

    0.105

    1.22

    خودرو

    2.92

    2.15

    3.01

    -0.09

    قند و شکر

    12.37

    -0.67

     

     

    دارویی

    2.79

    0.3

    0.42

    2.37

    پتروشیمی

    4.78

    0.61

    0.854

    3.93

    سیمان

    1.84

    0.78

    1.092

    0.74

    سرمایه گذاری

    1.83

    1

    1.4

    0.43

    بانک ها

    3.29

    1.6

    2.24

    1.05

    حمل و نقل

    -1.16

    -0.05

     

     

    انبوه سازی

    1.80

    0.6

    0.84

    0.96

     
     


    پالایشگاهی‌ها: پالایشگاهی‌ها در یک بلاتکلیفی ناشی از عدم ارائه گزارش‌های شش ماهه قرار دارند. افت قیمت نفت و فرآورده های نفتی این گروه را در تنگنا بسیار زیادی قرار داده است. به همین جهت ارائه بسته خروج از رکود و تصویب برجام نیز کمک زیادی به تغییر وضعیت شرکت‌های این گروه نکرده است. بنابر جدول فوق، در صورت عدم وقوع این اتفاقات مهم در بازار سرمایه، بازده شرکت‌های گروه پالایشگاهی منفی بوده و روند ضرر این شرکت‌ها ادامه پیدا می‌کرد. ضریب بتا پایین این گروه نشان از واکنش پایین این گروه نسبت به تغییرات عمده بازار دارد که ناشی وابستگی این گروه به رشد جهانی قیمت نفت دارد.

    فلزات اساسی: این گروه دارای کمترین ضریب بتا در بین گروه‌های مورد بررسی است. انتشار گزارش‌های شش ماه برخی از شرکت‌های این گروه، نشان از وضعیت نه چندان خوب این شرکت‌ها دارد. میانگین سود پیش‌بینی‌شده شرکت‌های این گروه نسبت به دوره مشابه سال گذشته به کمتر از 50 درصد کاهش پیدا کرده است. این کاهش ولی نسبت به انتظارات ایجاد شده ناشی از ضرر کمی معتدل‌تر بوده است و به همین سان اخبار داخلی سهم باعث افزایش شاخص آن بنابر صورت‌های مالی شده است.

    خودرو: بالاترین ضریب بتا بار دیگر متعلق به گروه خودروسازی است. این گروه که رهبری شاخص را نیز در بازار سرمایه بر عهده دارد، پس از اعلام تصوب توافق در مجلس و اعطا وام های خرید خودرو در بسته خروج وضعیت خودروسازان را از نظر روانی بهبود بخشیده است. انتشار گزارش‌های شش‌ماهه وضعیت نگران‌کننده خودرو سازان بیشتر آشکار ساخت ولی اتفاقات فوق محرک خوبی برای این گروه تاثیر‌گذار در بازار سرمایه بود.

    قند و شکر: این گروه بیشترین بازده را در بازار سرمایه داشته و ضریب بتا آن نیز منفی است و بار دیگر این گروه همسویی با روند بازار سرمایه نداشته و قدری برای سرمایه‌گذاران امیدواری از جهت پایین بودن ریسک ایجاد کرده است. قندی‌ها در گزارش‌های خود نیز وضعیت مناسبی را داشته‌اند. ولی بنابر ضریب بتا منفی این گروه، در صورت حفظ روند صعودی بازار سرمایه، حفظ این روند صعودی در حاله‌ای از ابهام قرار دارد.

    دارویی: دارویی‌ها در کنار قندی‌ها در حالت عمومی دارای ضریب بتا پایینی هستند و این موضوع را جدول فوق نیز تصدیق می‌کند. بنابر انتشار گزارش‌های شش‌ماهه، دارویی وضعیت امیدوار‌کننده خود را تثبیت کرده‌اند. این گروه در تمام حالت ریسک‌های سیستماتیک، ماهیت ثبات خود را داشته و سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز را به سمت خود کشانده است.

    پتروشیمی: پتروشیمی‌ها پس از یک دوره رکود نسبی در بازه بررسی فعلی روند مناسبی داشته‌اند. انتشار گزارش برخی از گروه تا حدودی انتظارت را از این گروه تامین نموده است. در ماه گذشته این گروه پس از قندی بیشترین افزایش ارزش را داشته است. ضریب بتا و ریسک سهم هم پایین بوده و مبین واکنش سهامداران به اخبار داخلی سهم است.

    سیمان: سیمانی‌ها پس از اعلام بسته خروج از رکود و پیشنهاد اتمام پروژه‌های عمرانی، گروه سیمانی و جان تازه‌ای به خود گرفت. اعلام برخی از گزارش‌های نیم سال نیز در این روند تاثیر خوبی داشته است. در حالت کلی وضع گروه سیمان به اوضاع مالی دولت و رونق بخش ساخت و ساز ارتباط زیادی داد که در بسته مذکور به این موارد تاکید زیادی شده است.

    سرمایه‌گذاری: ضریب بتا یک به معنی همگونی کامل روند این گروه با روند کلی شاخص دارد. با این حال سرمایه‌گذاری‌ها در درون پرتفو خود موفق‌تر عمل کرده و میزانی از افزایش شاخص مربوط به فعالیت‌های داخلی شرکت‌های این گروه است.

    بانک: گروه بانکی پس از گروه خودرو دارای بیشترین ضریب بتا و ریسک متناظر است. گزارش‌های شش ماهه انتشار یافته این گروه مبین وضعیت به نسبت مناسبی است. این گروه در حالی به استقبال نیمه دوم سال رفته است که بسته خروج از رکود تاکید بر کاهش نرخ سپرده‌های قانونی و افزایش توان وام دهیی بانک‌ها دارد، بدین سبب امیدواری‌هایی جهت افزایش قدرت درآمد زایی بانک‌ها به عنوان یکی دیگر از رهبر های شاخص کل بورس تهران وجود دارد.

    حمل و نقل: نکته قابل توجه در این گروه عدم تاثیرپذیری زیاد این گروه از تصویب برجام در مجلس است. بنابر شاخص این گروه در بازار سرمایه، تصویب برجام روند بلند مدت نزولی شرکت‌های این گروه را قدری کند‌تر کرده است. با اینحال انتشار برخی گزارش‌های شش‌ماهه نشان از وضعیت نامناسب شرکت‌های این گروه دارد. ضریب بتا منفی نیز مبین این موضوع است که حمل و نقلی‌ها به بازار خوشبین پس از برجام، واکنش خاصی نشان نداد‌ه‌اند.

    انبوه‌سازی: یکی مهم‌ترین بخش‌های بسته خروج از رکود، بخش مسکن و اعطا وام‌های خرید مسکن است. این بخش امیدواری زیادی را در تقویت بنیه شرکت‌های این گروه ایجاد کرده است. با این حال تمامی این تغییر شاخص صنعت منوط به روند بازار نیست و بنابر جدول فوق روند داخلی سهم هم دارای تغییراتی بوده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو