عصر خودرو

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مطرح کرد:

افزایش تقاضا برای دریافت تسهیلات با کاهش سودهای بانکی

عصر بازار: یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از بالا بودن نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات بانکی اظهار کرد: این نرخ‌ها باید متناسب با تورم باشد چراکه وقتی دولت می‌گوید مثلاً‌ نرخ تورم زیر ۱۵ درصد است نرخ سود سپرده بالای ۲۰ درصد هیچ توجیهی ندارد.

افزایش تقاضا برای دریافت تسهیلات با کاهش سودهای بانکی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، جعفر قادری با بیان مطلب فوق گفت: در حال حاضر بانک‌ها حدود 10 تا 12 درصد تسهیلات را به عنوان ذخیره قانونی پیش خود نگه می‌دارند و نمی‌توانند همه آن را خرج کنند و از دیگر سو منطقی این است که فاصله بین نرخ سود و سپرده تسهیلات با تورم حدود بین 3 تا 4 درصد تفاوت داشته باشد بنابراین  مباحث منتشر شده از طرف مدیران بانکهای دولتی و خصوصی (شورای هماهنگی بانک ها) مبنی بر کاهش نرخ سود به 18 درصد منطقی است.

    وی با بیان اینکه این کاهش نرخ سود باید همراه با ملزوماتی صورت بگیرد و شورای پول و اعتبار آن را تصویب کند،‌ افزود: برخی از شبکه‌های مالی کشور بدون مجوز مشغول به فعالیت هستند و چون بانک مرکزی بر آنها کنترل ندارد سودهای کلانی می‌پردازند.

    قادری با اشاره به اینکه برخی موسسات مالی و اعتباری برای تأمین سودهای کلان، سود تسهیلات را افزایش می‌دهند، اظهار داشت: در حال حاضر برخی بانک‌ها حدود 26 درصد تسهیلات می‌ دهند و تسهیل گیرنده را موظف می‌کنند که 3 درصد را نیز به عنوان سپرده نگه دارد و در مجموع این باعث می‌شود که سود تسهیلات به 32 درصد افزایش پیدا کند.

    این نماینده مجلس تاکید کرد: اگر با بازار غیرمتشکل پولی برخورد جدی نشود و کنترلی بر روی آنها صورت نگیرد، به شبکه بانکی دارای مجوز ضرر وارد می شود.

    قادری با اعتقاد بر این که با کاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات تقاضا برای گرفتن تسهیلات افزایش پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود 800 هزار میلیارد تومان از نقدینگی کشور در بخش‌های مختلف محبوس شده و بیشترین مشکل واحدهای تولیدی کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش است.

    وی در این راستا خاطرنشان کرد: البته کاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات نمی‌تواند به تنهایی مشکل را حل کند و باید تمهیداتی اندیشیده شود که این نقدینگی به سمت سفته بازی در بازار سکه ، ارز و زمین نرود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها