عصر خودرو

تکان بازارهای نفت جهان از شوک سعودی

عصر بازار- برای نخستین بار در سه سال گذشته نگرانی اصلی بازار نفت، عرضه بیش از حد نیست.

تکان بازارهای نفت جهان از شوک سعودی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، درست زمانی که کاهش تولید اوپک و متحدانش سرانجام مازاد عرضه‌ای که از سال 2014 قیمت‌های نفت را نزولی کرده است کاهش داد، سه عضو بزرگ اوپک با بحران‌های سیاسی مواجه شدند. نخست، اختلاف میان عراق و منطقه کردستان که به صادرات نفت این کشور لطمه زد، سپس تنش‌های فزاینده میان ایران و دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا که احتمال بازگشت تحریم‌ها را تقویت کرد.

    اما بزرگترین نگرانی مربوط به شوک سیاسی بود که در عربستان به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت جهان روی داد. این کشور به یک پاکسازی سیاسی اقدام کرد که ممکن است مخالفت‌هایی را برانگیزد. قیمت‌های نفت در واکنش به تحولات اخیر عربستان به بالاترین حد در دو سال گذشته صعود کرد.

    پائولو اسکارونی، نایب رییس شرکت "ان‌ام‌راتس چایلد اند سانز" در این باره به بلومبرگ گفت: از هر 9 بشکه نفتی که در جهان تولید می‌شود، یکی متعلق به عربستان سعودی است بنابراین هر اتفاقی در این کشور روی دهد، واقعا یک انقلاب یا آشفتگی برای دنیای نفت است.

    قیمت‌های نفت از زمان حمله گروه تروریستی داعش به عراق در تابستان سال 2014 که نفت را به بالای 120 دلار در هر بشکه رساند، تحت تاثیر آشفتگی سیاسی در خاورمیانه قرار نگرفته بود. این افزایش قیمت پس از افزایش عرضه نفت شیل که مازاد در بازار ایجاد کرد، به زودی پایان گرفت و اوپک و گروهی از تولیدکنندگان خارج از این سازمان شامل روسیه اکنون تلاش می‌کنند این مازاد عرضه را حذف کنند.

    تحولات اخیر در سه عضو از پنج عضو موسس اوپک در حالی روی داده که تلاش‌های این سازمان برای حدف مازاد عرضه و کاهش سطح ذخایر نفت جهان به ثمر نشسته و قیمت‌های نفت را نسبت به ریسک‌های عرضه حساس‌تر کرده است.

    نفت برنت اوایل هفته گذشته پس از اینکه شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان یک کارزار ضدفساد را با دستگیری شماری از شاهزاده‌ها و مقامات عالی رتبه آغاز کرد و سیاست داخلی ثابت این کشور را تغییر داد، به بالای 64 دلار در هر بشکه صعود کرد.

    به گفته جف کوری، مدیر تحقیقات کالا در گلدمن ساکس، از نقطه نظر بازار نفت، ریسکی که چنین تغییری ایجاد می‌کند، بی‌ثباتی سیاسی میان مدت در عربستان است که تولید نفت را تهدید می‌کند.

    این اقدام حتی کسانی که نسبت به رشد قیمت‌ها بدبین بودند را ساکت کرده است. کومرس بانک آشفتگی سیاسی عربستان را بزرگترین ریسک برای پیش‌بینی‌های قیمتی که انجام داده، خوانده و شرکت جولیوس بائر قیمت‌های مورد پیش بینی برای نفت را افزایش داده است.

    بحران داخلی با افزایش تنش‌های منطقه‌ای پس از حمله موشکی اخیر نیروهای یمنی به فرودگاه بین‌المللی ریاض پیچیده شد.

    تهدیدها برای عرضه نفت از خاورمیانه شعله‌ور شده است. تولید عراق ماه گذشته که دولت مرکزی کنترل میادین نفتی پیرامون شهر کرکوک را از نیروهای کرد بازپس گرفت، بیشترین کاهش را از ژانویه داشت.

    به گفته اد مورس، مدیر تحقیقات کالا در سیتی گروپ، ریسک ژئوپلیتیکی زیادی وجود دارد بنابراین سرانجام ریسک ژئوپلیتیکی در قیمت‌های نفت به حساب آمده است.

    با این‌همه نفت برنت در 64 دلار در هر بشکه معامله می‌شود که حدود نصف قیمتی است که در زمان حمله داعش به شمال غربی عراق در سه سال قبل داشت. به گفته فرانسیسکو بلانش، مدیر تحقیقات کالا در بانک امریکا، قیمت‌های نفت در لحاظ کردن خطرات سیاسی کند هستند و تنها زمانی واکنش نشان می‌دهند که تاسیسات نفتی یا عرضه مختل شود.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو