عصر خودرو

افزایش قیمت نفت ایران برای تحویل در ماه دسامبر

عصر بازار- افزایش قیمت نفت ایران برای تحویل در ماه دسامبر، نگرانی بازار آسیا از کاهش احتمالی عرضه میعانات ایران، رایزنی ایران و اندونزی برای تمدید قرارداد خرید ال پی جی، ادامه گفتگوها میان ایران و عراق برای پالایش نفت کرکوک، کاهش صدور نفت عربستان و برنامه سرمایه گذاری ۸۴ میلیارد دلاری چین در بخش انرژی آمریکا مهمترین عناوین خبرهای جهان انرژی در ۲۴ ساعت گذشته بود.

افزایش قیمت نفت ایران برای تحویل در ماه دسامبر
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا،  ایران قیمت رسمی نفت خود را برای تحویل در ماه دسامبر (آذر - دی)به شمال غرب اروپا و مدیترانه افزایش داده است.
    بر اساس این گزارش، شرکت ملی نفت ایران قیمت نفت سبک خود را برای عرضه در شمال غرب اروپا 90 سنت نسبت به ماه پیش افزایش داده و به یک دلار و 75 سنت پایین تر از شاخص نفتی برنت ویو رسانده است.
    شرکت ملی نفت ایران هنوز قیمت های پیشنهادی خود را برای بازار آسیا منتشر نکرده است.
    البته قیمت نفت سنگین ایران با 85 سنت افزایش نسبت به ماه پیش، در ماه دسامبر در شمال غرب اروپا 3 دلار و 95 سنت پایین تر از شاخص نفتی برنت ویو عرضه خواهد شد.

    **کاهش احتمالی عرضه میعانات ایران بازار آسیا را نگران کرد
    پایگاه خبری پلتس به نقل از منابع آگاه گزارش کرد که کاهش احتمالی صادرات میعانات ایران در سال آینده می تواند فرصت را برای سایر عرضه کنندگان از جمله آمریکا فراهم سازد و زمینه را برای افزایش قیمت در خاورمیانه آماده کند.
    در همین حال، خریداران آسیایی میعانات، نگرانی هایی را درباره کاهش احتمالی صادرات میعانات ایران در سال آینده به دلیل رشد پرشتاب افزایش ظرفیت پالایشگاه های داخلی این کشور مطرح کرده اند.
    به گفته منابع آگاه، هرگونه کاهش قابل توجه در حجم قراردادهای عرضه میعانات از پارس جنوبی در سال آینده، می تواند موجب افزایش قیمت میعانات خاورمیانه شود.
    پالایشگاه ها و تولید کنندگان پتروشیمی آسیایی نیز ممکن است برای تامین میعانات مورد نیاز، به اروپا و آفریقا روی بیاورند.

    **ایران و اندونزی تمدید قرارداد خرید ال پی جی را به رایزنی می گذارند
    پایگاه خبری پلتس به نقل از یک منبع آگاه گزارش کرد که شرکت دولتی پرتامینای اندونزی این هفته مذاکره با شرکت ملی نفت ایران را برای تمدید قرارداد واردات ال پی جی از این کشور را برای سال 2018 آغاز می کند و طرفین در حجم و قیمت قرارداد تجدیدنظر خواهند کرد.
    پرتامینا از ماه می سال گذشته (اردیبهشت - خرداد 95) قراردادی برای واردات 600 هزار تن ال پی جی در قالب 14 محموله امضا کرده بود و 44 هزار تن نخست این قرارداد که نیمی پروپان و نیمی بوتان بوده، در اکتبر 2016 تحویل اندونزی شده است.
    به گفته منابع کشتیرانی، پرتامینا که ماهانه یک یا دو محموله از ایران تحویل می گیرد، آخرین بار یک محموله 44 هزار تنی پروپان را که از عسلویه بارگیری شده بود با استفاده از سوپرتانکر پرتامینا گاز 2، تحویل گرفت.

    **گفتگوها میان ایران و عراق برای پالایش نفت کرکوک در جریان است
    پایگاه خبری اویل پرایس به نقل از شرکت بازاریابی نفت عراق «سومو» گزارش کرد که مذاکرات میان تهران و بغداد برای صادرات 30 هزار تا 60 هزار بشکه در روز نفت خام از کرکوک به پالایشگاهی در ایران در جریان است.
    «علا الموسوی»، مدیرعامل سومو در بیانیه ای اعلام کرد: وزارت نفت عراق در حال مذاکره با وزارت نفت ایران برای عرضه نفت خام به پالایشگاه کرمانشاه از طریق کامیون های نفتکش است.
    این پالایشگاه 15 هزار بشکه نفت از کرکوک تحویل خواهد گرفت و ممکن است این رقم در آینده و با توجه به افزایش ظرفیت پالایشگاه به 25 هزار بشکه و بالاتر برود.

    **افزایش تنش میان عربستان و ایران تأثیرات مثبت رشد قیمت نفت را خنثی می کند
    به گزارش پایگاه اینترنتی بیزنس اینسایدر، افزایش تنش ها میان ایران و عربستان و تسویه حساب های سیاسی در ریاض، این هفته موجب بروز آشفتگی و بیم سرمایه گذاران در منطقه شده است.
    به عقیده تحلیلگران، لحن نامناسب عربستان در قبال ایران و فضای مبهم سیاسی در منطقه در حال خنثی کردن آثار ناشی از افزایش قیمت نفت است.
    «جیسون تووی» اقتصاددان موسسه کپیتال اکونومیکس نیز گفتک در چند ماه گذشته، یادآور شدیم که بالا گرفتن تنش های سیاسی می تواند موجب خنثی شدن هرگونه بهبود در وضعیت بازارهای مالی در منطقه شود که از رشد قیمت نفت ناشی می شود.

    **صدور نفت عربستان کاهش می یابد
    به گزارش بلومبرگ، عربستان اعلام کرده که قصد دارد، صادرات نفت خود را به همه مناطقی که به آنها نفت عرضه می کند در ماه آینده کاهش دهد.
    این اقدام در ظاهر در راستای تلاش اوپک و متحدانش برای کاستن از مازاد عرضه جهانی صورت می گیرد اما کاهش صادرات نفت عربستان در این موقع از سال با روندهای عادی فصلی همخوانی دارد.
    صادرات نفت عربستان از سال 2009 تاکنون در فاصله ماه های نوامبر و دسامبر (آبان - آذر - دی) به طور متوسط 243 هزار بشکه در روز کاهش یافته است.
    وزارت انرژی عربستان بدون اشاره به میزان دقیق عرضه نفت اعلام کرد که صادرات نفت این کشور در ماه دسامبر 120 هزار بشکه در روز نسبت به ماه نوامبر کاهش خواهد یافت.
    بر اساس محاسبات انجام شده، صادرات نفت عربستان در ماه اکتبر (مهر - آبان) 6 میلیون و 989 هزار بشکه در روز بوده است. عربستان معمولا آمار دقیق میزان صادرات خود را اعلام نمی کند.

    **برنامه سرمایه گذاری 84 میلیارد دلاری چین در بخش انرژی آمریکا
    رویترز به نقل از دپارتمان تجارت آمریکا، از امضای یادداشت تفاهم شرکت سرمایه‌گذاری انرژی چین، بزرگترین شرکت برق دنیا از لحاظ ارزش دارایی، با آمریکا در حوزه انرژی خبر داد.
    قرار است این شرکت چینی سرمایه‌گذاری به ارزش 83 میلیارد و 700 میلیون دلار در ویرجینیای غربی انجام دهد.
    سرمایه‌گذاری یاد شده در طول یک دوره 20 ساله، در پروژه‌های تولید برق، تولیدات مواد شیمیایی و پروژه‌های مربوط به ذخایر زیرزمینی گازطبیعی در ویرجینیای غربی صورت خواهد گرفت.

    برچسب ها