عصر خودرو

جایگاه مثبت حاکمیت شرکتی در بورس هند

عصر بازار- کمیته حاکمیت شرکتی فعال در نهاد نظارتی بورس اوراق بهادار هند (SEBI) آخرین گزارش در خصوص روند پیشرفت این مبحث را در بازار سرمایه هند منتشر کرد.

جایگاه مثبت حاکمیت شرکتی در بورس هند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبنا, در گزارشی که کمیته حاکمیت شرکتی هند در خصوص آخرین وضعیت پیشرفت بحث حاکمیت شرکتی در این بازار ارائه داده است، روند مقایسه ای را نسبت به مدت مشابه سال گذشته"بسیار عالی" قلمداد کرد

    برخلاف اروپای غربی و آمریکا، فعالیت شرکت های هندی مانند اقتصادهای برجسته آسیایی توسط عده ای به خصوص نظارت می شود و بحث حاکمیت شرکتی در این بازار توسط عده ای محدود کنترل می شود. اعمال استانداردهای حاکمیت شرکتی توسط هیأت ناظر، افزایش مسئولیت اعضای هیأت مدیره و افزایش مسئولیت شرکت های هندی در قبال سهام و سرمایه گذاران از جمله مباحثی است که در بحث حاکمیت شرکتی در این بازار بسیار حائز اهمیت است.

    طی قوانین موجود حاکمیت شرکتی در بازار هند، عده ای از مدیران مستقل که متشکل از 6 مدیر خواهند بود در رأس تصمیم گیری شرکت هستند. طبق این قوانین، تعداد جلسات کمیته کنترل فعالیت شرکت ها باید تا 5 جلسه در سال افزایش یابد، جلسات سالانه اجباری بین اعضای غیر مسئول و مدیران ارشد این کمیته برگزار شود، نقش رئیس کمیته کنترل از مدیر عامل جدا باشد، جلسات مدیران مستقل برگزار شود، رئیس کمیته کنترل فعالیت نباید نظارت بر بیش از هفت شرکت را متقبل شود، شفافیت ها در خصوص گزارش شرکت ها و اعمال نظر ناظران افزایش یابد و این گزارش به نظر عموم سهامداران نیز برسد.

    مقایسه با برزیل، چین و روسیه

    لازم به ذکر است، با مقایسه ای اجمالی بین حاکمیت شرکتی موجود در هندوستان با کشورهای برزیل، چین و روسیه می توان اذعان داشت هندوستان در رتبه بسیار بالاتری از نظر خصیصه حاکمیت شرکتی قرار دارد. جایگاه این کشور در سهولت اخذ وام، اعتبار و همچنین رتبه بندی مناسب شرکت ها، عملکرد سیستم بانکی بسیار مناسب است. در حالی که این کشور از نظر افشا اطلاعات و مسئولیت پاسخگویی عمومی در رتبه بالایی قرار گرفته است که این یک مزیت برای این کشور در خصوص کنترل مقررات بازار اوراق بهادار است.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو