عصر خودرو

به هنگام ورود ترامپ به پکن اعلام شد؛

کسری تراز تجاری آمریکا با چین کاهش یافت

عصر بازار- با ورود ترامپ به چین، گمرک این کشور ازکاهش کسری تراز تجاری چین با ایالات متحده در ماه اکتبر خبر داد.

کسری تراز تجاری آمریکا با چین کاهش یافت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، با ورود دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا به پکن و قرار گرفتن موضوعات تجاری در دستور کار او. مقامات چینی در گزارشی اعلام کردند کسری تراز تجاری  چین با ایالات متحده در ماه گذشته میلادی یعنی اکتبر کاهش پیدا کرده است. 

    در همین حال اطلاعات گمرک چین نشان می دهد که مجموع صادرات این کشور در ماه اکتبر با 6.9 درصد افزایش به 188 میلیارد و 900 میلیون دلار رسید؛ در حالیکه این رقم برای ماه قبل از آن از 8.1 درصد رشد نشان می دهد.

    همچنین واردات چین در ماه اکتبر با 17.2 درصد افزایش به 150 میلیارد و 900 میلیون دلار رسید که در مقایسه با ماه قبل از آن که از رشد 18.7 درصدی برخوردار بوده، کاهش نشان می دهد.

    صادرات چین در ماه اکتبر به آمریکا 11.2 درصد افزایش نشان می دهد؛ در حالیکه واردات کالاهای آمریکایی به چین در همین بازه زمانی 17.4 درصد جهش پیدا کرده است. 

    مازاد تجارت چین با آمریکا در ماه اکتبر 26 میلیارد و 600 میلیون دلار است که در مقایسه با ماه قبل از آن 1.5 میلیارد دلار کاهش دارد؛ اما در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 12.2 درصد افزایش نشان می دهد؛ ضمن اینکه مجموع مازاد تجارت چین با آمریکا در 9 ماه نخست سال جاری میلادی 223 میلیارد دلار اعلام شده است.

    رشد صادرات چین در نیمه نخست سال جاری میلادی از رونق قابل توجهی برخوردار بوده و این نشانه مثبتی برای رهبران چینی است که قصد دارند از نابودی مشاغل مرتبط با حوزه صنعت جلوگیری کنند و رشد اقتصادی بیشتری به چین ببخشند.

    البته چشم انداز صادرات کالاهای چینی به ایالات متحده به دلیل فشار واشنگتن به پکن برای کاهش مازاد تجارت این کشور با آمریکا در هاله ای از ابهام قرار گرفته است و دولت ترامپ تعرفه گمرکی را برای کالاهای چینی از قبیل فولاد ضد زنگ و تخته سه لایی افزایش داده تا جبران یارانه وارد کنندگان باشد.

    رشد صادرات چین به جهان در ماه گذشته میلادی کمی کاهش پیدا کرد؛ اما همچنان با استوار پیش می رود و این موضوع نشان دهنده انعطاف پذیر باقی ماندن تقاضای جهانی است.

    به گفته برخی از کارشناسان اقتصادی، اگرچه تجارت چین با آمریکا همزمان با دیدار ترامپ از پکن از جایگاه ویژه ای برای چینی ها قرار دارد؛ اما پیش بینی می شود کسری تراز تجاری آمریکا با چین در سال جاری میلادی به تقریبا 370 میلیارد دلار برسد.

    پیش از این ترامپ در مورد اندازه شکاف کسری تراز تجاری آمریکا با چین شکایت کرده بود و انتظار می رود پیشنهاداتی برای چینی ها بمنظور کاهش آن داشته باشد.

    دولت ترامپ در حال تحقیق و بررسی در مورد این مسئله است که آیا پکن تعهدات تجارت آزاد خود را با تحت فشار قرار دادن شرکت های خارجی در قبال دادن فناوری و دسترسی آنها به بازار نقض کرده است یا خیر.

    البته برخی از شرکت های آمریکایی نگران تمرکز ترامپ در تجارت کالا هستند که این یعنی او توجه خیلی کمی به موانع دسترسی به بازار بویژه در بخش خدمات مانند مالی و مراقبت های بهداشتی دارد.

    مازاد تجارت چین با اتحادیه اروپا که بزرگ ترین شریک تجاری این کشور محسوب می شود در ماه اکتبر با 6.6 درصد کاهش به 11.3 میلیارد دلار رسید.

    برچسب ها