عصر خودرو

اقتصاد آمریکا طلا را به محدوده ۱۰۸۰ دلار برد

سقوط ۵/ ۴ درصدی اونس در یک هفته

عصر بازار: تشدید احتمال افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو در سال‌جاری میلادی همچنان مهم‌ترین عامل فشار روی فلز زرد است. اونس طلا که در بیشتر مقاطع هفته گذشته با اثرپذیری از همین عامل رو به افت داشت، روز جمعه پس از انتشار داده‌های بسیار خوب از بازار کار آمریکا به سقوط بیشتر رو آورد تا نه‌تنها به زیر مرز روانی ۱۱۰۰ دلار بلکه به محدوده ۱۰۸۰ دلار برود.

سقوط ۵/ ۴ درصدی اونس در یک هفته
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، هر اونس طلا که هفته کاری گذشته را با بهای 1141 دلار آغاز کرده بود، در پایان فعالیت بازار نیویورک در روز جمعه به قیمت 1089 دلار رسید تا در طول 5 روز کاری حدود 5/ 4 درصد از ارزش خود را از دست داده باشد.


    نگرانی‌های تورمی
    اونس طلا روز دوشنبه با 8 دلار افت به قیمت 1133 دلار رسید. افت نخستین روز هفته که فلز زرد را به کمترین بها در یک ماه گذشته رساند، عمدتا ناشی از کنترل معامله‌گران فنی بر بازار بود. احتمال افزایش نرخ بهره وجوه فدرال در نشست ماه دسامبر کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در این روز اثرگذار بود و علاوه‌بر این عامل، فروش فنی نیز روند را تحت‌تاثیر قرار داد. دیگر عاملی که روز دوشنبه اونس را تحت‌فشار قرار داد، انتشار شاخص «کائیکسین» مدیران خرید کارخانه‌ای چین بود که برای ماه اکتبر 3/  48‌واحد اعلام شد. این رقم با وجود رشد نسبت به ماه سپتامبر، انتظارات را برآورده نکرد تا نگرانی‌های چین ادامه داشته باشد. داده‌های اقتصاد چین از آنجا که این کشور بزرگ‌ترین واردکننده کالاهای پایه است، برای بازار کالا بسیار مهم است. دوشنبه شاخص خرید مدیران منطقه یورو نیز برای ماه اکتبر 3/  52 واحد اعلام شد. ایالات‌متحده نیز همین شاخص را برای ماه اکتبر 1/  50 واحد اعلام کرد که کمترین میزان این شاخص در دو سال گذشته بود. شاخص‌های مدیران خرید روز دوشنبه نشان می‌دهد که نگرانی‌ها درباره تورم معکوس در اقتصاد جهان هنوز جدی است، امری که عامل کاهشی دیگری برای بازار طلا است.

    ادامه فروش فنی
    اونس طلا روز سه‌شنبه نیز با 16 دلار سقوط به قیمت 1117 دلار رسید. سقوط روز سه‌شنبه هم عمدتا ناشی از فروش فنی و تقویت ارزش دلار بود. رشد شاخص دلار در این روز به دلیل انتشار داده‌های خوب از میزان فروش خودرو در ایالات‌متحده بود. البته سه‌شنبه عامل دیگری نیز در روند کاهشی بازار فلزهای گرانبها دخیل بود. رشد بازارهای سهام از جمله بازارهای سهام آمریکا، باعث دور شدن سرمایه از دارایی‌های فیزیکی مانند فلزهای گرانبها شده است. البته در دومین روز کاری هفته، بازارهای سهام وضعیت یکپارچه‌ای نداشتند. دیگر خبر روز، کاهش تورم جهانی در ماه سپتامبر بود، امری که نگرانی عمده‌ای است و در بازار کالا نیز فشار روی قیمت‌ها را می‌افزاید. سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی سه‌شنبه اعلام کرد تورم سالانه در 34 اقتصاد عمده جهان در ماه سپتامبر تنها 4/ 0 درصد رشد داشته است. این رقم بسیار پایین‌‌تر از نرخ هدف 2 درصدی است که بسیاری از بانک‌های مرکزی جهان به دنبال آن هستند.

    خبرسازی جنت یلن
    اونس طلا در سومین روز کاری هفته هم با 10 دلار افت دیگر به قیمت 1107 دلار رسید. این افت عمدتا ناشی از اثرگذاری سخنان رئیس فدرال‌رزرو و رشد شاخص دلار بود. جنت‌یلن روز چهارشنبه در جلسه استماع کمیته مقررات بانکی مجلس نمایندگان ایالات‌متحده گفت که افزایش نرخ بهره وجوه فدرال در نشست ماه دسامبر بانک مرکزی آمریکا محتمل است. شاخص دلار پس از این سخنان رشد کرد. دلار البته از گزارش ISM از بخش غیرکارخانه‌ای آمریکا نیز نفع برد. چهارشنبه همچنین میزان اشتغال‌زایی آمریکا توسط موسسه ADP معادل 182 هزار مورد اعلام شد که همسو با انتظارات بود. دیگر خبری که در این روز جلب توجه کرد، گفته رئیس‌جمهوری چین بود مبنی بر اینکه رشد اقتصادی این کشور به کند شدن ادامه خواهد داد. او البته اشاره کرد که رشد سالانه چین می‌تواند سالانه حدود 7 درصد باشد. روز چهارشنبه اعلام شد که نسبت وام‌های بد صنعت بانکی این کشور افزایش یافته است. دیگر خبر سومین روز کاری هفته، اعلام افت 3/ 0 درصدی تورم تولیدکننده منطقه یورو در ماه سپتامبر بود که خبر بد تازه‌ای از اقتصاد اروپا بود. شاخص مرکب مدیران خرید این منطقه نیز در ماه سپتامبر 9/ 53 واحد اعلام شد که همسو با انتظارات بود.

    در محدوده روانی
    اما روند افت قابل‌توجه اونس در روز پنج‌شنبه نیز ادامه داشت. ادامه افت اونس در چهارمین روز هفته باعث شد که بهای فلز زرد بار دیگر در محدوده مرز روانی 1100 دلار قرار بگیرد. اونس روز پنج‌شنبه با 4 دلار افت دیگر به قیمت 1103 دلار رسید. این افت اونس را به کمترین قیمت در دو ماه گذشته رساند. روند آرام‌تر چهارمین روز کاری نتیجه تشدید انتظار برای انتشار گزارش مهم روز جمعه؛ یعنی گزارش میزان اشتغالزایی اقتصاد آمریکا در ماه اکتبر بود. بازارها در این روز همچنان سخنان یلن را نیز هضم می‌کردند تا رشد دلار و افت طلا ادامه داشته باشد. دیگر خبر پنج‌شنبه، اعلام اتحادیه اروپا بود مبنی بر اینکه رشد اقتصادی منطقه یورو در سال 2015 برابر با 6/ 1 درصد خواهد بود. این رقم پیش‌تر 5/ 1 درصد در نظر گرفته شده بود. پیش‌بینی تورم در سال‌جاری میلادی نیز به 1/ 0 درصد رسیده است. در این روز دولت هند اعلام کرد که سکه‌های جدید طلا ضرب خواهد کرد. شورای جهانی طلا اعلام کرده که این اقدام، اعتماد به فلز زرد را افزایش خواهد داد.

    شگفتی بازار کار
    اونس روز جمعه را با نوسان‌های افزایشی آغاز کرد؛ اما آنچه از اولین ساعات فعالیت بازارهای جهانی در آخرین روز هفته مشهود بود، انتظار برای انتشار گزارش اشتغال‌زایی اقتصاد آمریکا بود. اونس تا ساعت 5 بعد از ظهر روز جمعه به وقت تهران به بهای 1106 دلار رسید و در این ساعت بود که گزارش میزان اشتغال‌زایی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ماه اکتبر منتشر شد. بر اساس این گزارش در ماه گذشته میلادی، 271 هزار شغل در بخش غیرکشاورزی اقتصاد ایالات‌متحده ایجاد شده است. رقم مورد انتظار کمتر از 200 هزار مورد بود. میزان بیکاری آمریکا نیز بر اساس گزارش روز جمعه به 5 درصد رسیده است.

    اونس طلا پس از انتشار این گزارش رو به سقوط شدید گذاشت و در نهایت روی قیمت 1089 دلار ایستاد. داده روز جمعه از بازار کار آمریکا داده‌ای بسیار خوب به شمار می‌آید و هر داده خوبی از اقتصاد آمریکا، احتمال افزایش نرخ‌های بهره در نشست ماه دسامبر کمیته بازار آزاد فدرال رزرو را افزایش می‌دهد. سلامت بازار کار، یکی از مهم‌ترین شاخص‌های تصمیم‌گیری درباره افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا است.

    نشست ماه دسامبر کمیته بازار آزاد، آخرین نشست این کمیته در سال 2015 میلادی خواهد بود. افزایش احتمالی نرخ بهره وجوه فدرال هم‌ اولین افزایش این نرخ در یک دهه گذشته خواهد بود. دلار آمریکا که صبح جمعه در ادامه روند روزهای پیشین رو به رشد گذاشته بود، روز جمعه نیز تحت‌تاثیر داده‌های خوب از بزرگ‌ترین اقتصاد جهان روی رقم 16/ 99 واحد ایستاد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها