عصر خودرو

فناوریهای دیجیتالی بزودی سیستم انرژی جهان را تغییر می دهد

عصر بازار- آژانس بین المللی انرژی در نخستین گزارش جامع این آژانس در زمینه تعامل دیجیتالی کردن و انرژی اعلام کرد، دیجیتالی کردن با پیامدهای ژرف برای همه بازیگران بزودی سیستم انرژی جهان را تغییر می دهد.

فناوریهای دیجیتالی بزودی سیستم انرژی جهان را تغییر می دهد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، بنا به اعلام آژانس یاد شده، فناوری های دیجیتال در دهه های آینده سیستم انرژی جهان را متحول می کند و آن را متصل تر، قابل اعتمادتر و پایدارتر می سازد.
    بر اساس گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی، این امر تاثیری عمیق و مستمر بر تقاضا و عرضه انرژی خواهد داشت.
    بنا به گزارش مذکور، از افزایش دستگاه های متصل یا هوشمند در خانه گرفته تا فرایندهای خودکار تولید صنعتی و حمل و نقل هوشمند، فناوری های دیجیتال به طور فزاینده ای در حال متحول کردن این مساله است که انرژی چطور، کجا و چه وقت مصرف شود.
    دستگاه های متصل یا هوشمند، دستگاه های الکترونیکی هستند که از طریق ارتباط بی سیم مانند بلوتوث به دستگاه ها یا شبکه های دیگر متصل می شوند.
    تا سال 2040 به لطف دستگاه های متصل و مترهای هوشمند، بیش از یک میلیارد خانوار و 11 میلیارد لوازم جانبی هوشمند می توانند در سیستم های الکتریکی به هم متصل مشارکت کنند. این به خانوارها امکان می دهد اینکه چه وقت و چه اندازه از شبکه برق بگیرند را تغییر دهند.
    چنین تحولی در طرف تقاضا، می تواند 185 گیگاوات مصرف برق را کاهش و از 270 میلیارد دلار سرمایه گذاری جدید در زیرساخت های برق جلوگیری کند.
    گزارش آژانس بین المللی انرژی همچنین نشان می دهد به کمک ترموستات های هوشمند، روشنایی های هوشمند و دیگر ابزارهای دیجیتال می توان با استفاده از داده های زمانی واقعی برای افزایش کارایی عملیاتی، استفاده از انرژی را به میزان 10 درصد کاهش داد.
    آژانس بین المللی انرژی همچنین اعلام کرد، حجم زیاد اطلاعات، اتصال های همه جا حاضر و پیشرفت های سریع بشر در هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در حال فراهم ساختن دستگاه های جانبی و مدل های کسب و کار جدید در کل سیستم انرژی، از خودروهای خودکار و حمل و نقل مشترک گرفته تا چاپ سه بعدی و لوازم جانبی متصل است.
    حمل و نقل مشترک، طرح نوآورانه ای در صنعت حمل و نقل است که به کاربران امکان می دهد در مواقع نیاز به طور موقت به نوعی وسیله نقلیه مانند دوچرخه دسترسی پیدا کرده و در قبال پرداخت پول از آن استفاده کنند.
    همچنین در زمینه های دیگر نیز از چگونگی تولید انرژی در میدان های نفتی هوشمند گرفته تا شبکه های به هم متصل و انرژی های تجدید پذیر، تحولات مشابهی در حال رخ دادن است.
    بنا به گزارش یاد شده، فناوری های دیجیتال می تواند با تطبیق بهتر تقاضای انرژی با عرضه انرژی های بادی و خورشیدی به افزایش سهم انرژی های تجدید پذیر در شبکه کمک کند.
    همچنین در جریان این تحولات، عرضه انرژی همچنین از افزایش بهره وری، کارایی و نیز بهبود ایمنی کارگران سود خواهد برد.
    «فاتح بیرول» مدیرعامل آژانس بین المللی انرژی دیروز در کنفرانس تغییر آب و هوا در بن آلمان گفت: دیجیتالی کردن خطوط میان عرضه و تقاضای انرژی را محو می کند.
    وی افزود: بخش برق و شبکه های هوشمند در مرکز این تحولات قرار دارند، اما بطور کلی همه بخش ها هم در طرف عرضه و هم در طرف تقاضا از خانوارها گرفته تا حمل و نقل و صنعت از این تحولات متاثر خواهند شد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو