عصر خودرو

مدیر عامل گروه مپنا:

مپنا و جنرال الکتریک پیش قرارداد همکاری امضا کردند

عصر بازار- مدیر عامل گروه صنعتی مپنا از امضای پیش قرارداد با شرکت جنرال الکتریک خبر داد و گفت: مذاکرات دو طرف در حال تبدیل به قرارداد است و به زودی همکاری سودمندی را برای مپنا و جنرال الکتریک رقم می زند.

مپنا و جنرال الکتریک پیش قرارداد همکاری امضا کردند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، «عباس علی آبادی» امروز (دوشنبه) در حاشیه امضای قرارداد احداث نیروگاه سیکل ترکیبی ارس، در پاسخ به خبرنگار ایرنا در مورد مذاکره مپنا و جنرال الکتریک گفت: این همکاری ها در زمینه نیرو، نفت و گاز خواهد بود.
    وی در پاسخ به طرح مباحثی مبنی بر آمریکایی بودن شرکت جنرال الکتریک، افزود: طبق قانون و مقررات آمریکا، هم اکنون شرکت های آمریکایی که در داخل خاک آمریکا هستند، اجازه کار با ایران را ندارند، اما شرکت هایی که خارج از حوزه آمریکا، در حوزه اروپا هستند امکان همکاری را دارند.

    ** عرضه توربین هایی با طراحی 100درصد داخلی
    وی در بخش دیگری از سخنان خود به امضای قرارداد احداث نیروگاه سیکل ترکیبی منطقه آزاد ارس، گفت: این قرارداد مربوط به احداث یک واحد نیروگاهی کلاس اف (F) به صورت سیکل ترکیبی با ظرفیت 451 مگاوات است.
    مدیر عامل مپنا افزود: ارزش این کار این است که علاوه بر بخش دولتی که پنج هزار مگاوات نیروگاه در دست احداث داریم، برای بخش خصوصی هم این کلاس از توربین را احداث می کنیم.
    وی اظهار امیدواری کرد با توجه به اینکه این فناوری ساخت داخل خواهد شد، این اقدام سطح توانایی فنی و تکنولوژیکی کشور را ارتقا دهد.
    علی آبادی گفت: در گذشته با تجمیع تقاضا این امکان را فراهم کردیم که توربین ساز شویم؛ امروز با تجمیع تقاضا تلاش می کنیم که بتوانیم با کلاس های بزرگتر و سایز های بزرگتر نیاز کشور را تامین کنیم.
    وی اطمینان داد هیچ فرایند انتقال تکنولوژی از این نوع در آینده نخواهیم داشت، چرا که در شرایطی هستیم که توسعه تکنولوژی توسط خود ما انجام می شود.
    مدیر عامل مپنا گفت: توربین های مورد استفاده در این نیروگاه را در سایز 300 مگاوات ذکر کرد و گفت: به زودی توربین هایی را عرضه خواهیم کرد که 100 درصد طراحی مپنا است.
    وی افزود: توربینی که امروز در حال انتقال تکنولوژی آن هستیم متعلق به کشور آلمان و شرکت زیمنس است که در یک همکاری مشترک ساخت آن به صورت 100 درصد داخلی انجام می شود.
    علی آبادی با تاکید بر اینکه هیچ گونه انتقال فناوری در این توربین ها وجود ندارد و گروه مپنا صاحب فناوری است، افزود: این توربین تحت لیسانس زیمنس و با فناوری مپنا تولید می شود.
    وی همچنین ارزش قرارداد احداث نیروگاه سیکل ترکیبی ارس را حدود 250 میلیون یورو ذکر کرد و گفت این همکاری آپشنال است و بسته به آپشن های مختلف، هزینه ها ممکن است مقداری کمتر یا بیشتر شود.

    ** طرف های خارجی به بهانه فاینانس( تامین مالی) به ما کالا می دهند
    علی آبادی در مورد تامین مالی خارجی و شرایطی که باید در این همکاری ها لحاظ شود، گفت: ما نیازمند تامین مالی هستیم ولی برای تجهیزات و خدماتی که در داخل وجود دارد باید از داخل و با ریال تامین مالی شود.
    وی نسیه فروشی، استفاده از منابع بانک ها، منابع صندوق پروژه، بازار سرمایه، اوراق سلف، صکوک و روش های دیگر را روش هایی مناسب برای تامین مالی پروژه ها ذکر کرد و گفت: برای کالاهایی که ظرفیت ساخت داخل داریم، نباید اجازه دهیم به بهانه فاینانس (تامین مالی) تجهیزات مشابه وارد کشور شود.
    مدیر عامل مپنا گفت: این گروه صنعتی برای تامین منابع مالی در بورس «صندوق پروژه» را تاسیس کرد؛ این صندوق به مردم اجازه می دهد با سرمایه های اندک خود در طرح های بزرگ مشارکت کنند؛ این صندوق هم اکنون 2 هزار و 400 میلیارد تومان معادل 600 میلیون یورو ارزش دارد؛ مردم به راحتی در این تامین مالی مشارکت کردند و بخش اولِ آن، در کسری از ثانیه توسط مردم خریداری شد.
    وی تصریح کرد: گرفتن فاینانس به معنی پول دادن نیست، بلکه به معنای عرضه کالا است؛ در این زمینه وقتی کالا ساخت داخل داشته باشد و از خارج تامین شود مانند این است که ما فرصت شغلی را صادر کرده باشیم.
    علی آبادی گفت: طرف های خارجی به بهانه فاینانس به ما کالا می دهند؛ در این زمینه، اگر کالایی را که نتوانیم بسازیم مشکلی نیست اما در بخش هایی که توان ساخت داخل داریم مطلقا نیازمند تامین سرمایه از خارج نیستیم چون تامین سرمایه ای انجام نمی شود و در حقیقت کالا وارد می شویم.
    مدیر عامل گروه مپنا افزود: در شرایطی که مشکل بزرگ کشور ما بیکاری است، نباید فرصت های شغلی را به دیگر کشورها صادر می کنیم.
    وی افزود: نمونه سیم و کابلی که در داخل تولید می شود را نباید به بهانه فاینانس از خارج وارد کنیم.
    به گزارش ایرنا، قرارداد احداث نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس اف، (F) دقایقی پیش میان گروه صنعتی مپنا و گروه بین المللی مانی آسیا به امضا ‌رسید.
    بر اساس این قرارداد، بلوک نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس اف ارس، به ظرفیت 451 مگاوات، شامل یک واحد گاز و یک واحد بخار، بویلر بازیاب با آتش اضافی، سیستم خنک کن اصلی و پست 400 کیلوولت، در استان آذربایجان شرقی، منطقه آزاد ارس احداث می‌شود.
    عبدالرحیم کاظمی معاون بازاریابی و فروش بخش برق مپنا، ارزش این قرارداد را حدود 250 میلیون یورو ذکر کرد و گفت: این قرارداد - که به طور کامل ساخت داخل است – قرار است در طول 40 ماه در جلفا احداث شود.
    بر اساس این گزارش، این قرارداد توسط عباس علی آبادی مدیر عامل گروه صنعتی مپنا و محسن رحمانی مدیر عامل گروه بین المللی مانی آسیا به امضا رسید.
    هفدهمین نمایشگاه بین المللی برق صبح شنبه در نمایشگاه بین المللی تهران با حضور 458 شرکت داخلی و 310 شرکت خارجی از 30 کشور مانند آلمان، چین، ترکیه، ایتالیا، اسپانیا، فنلاند، لهستان، انگلیس، سوئد، امارات و روسیه گشایش یافت و به مدت چهار روز ادامه دارد.
    شرکت های فعال در زمینه های سیم، کابل، تجهیزات برقی، اتوماسیون و سیستم های ابزار دقیق در این نمایشگاه حضور دارند.

    برچسب ها