عصر خودرو

تشکیل ۹ اتاق مشترک بازرگانی جدید

عصر بازار- در حال حاضر ایران با ۳۸ کشور، اتاق و شورای مشترک بازرگانی دارد که قرار است ۹ اتاق مشترک بازرگانی جدید میان ایران با کشورهای آفریقای جنوبی، تاجیکستان، لهستان، کویت، قطر، اتریش، پاکستان، ویتنام و اندونزی تشکیل شود. با این حساب ایران ۴۷ اتاق و شورای مشترک بازرگانی خواهد داشت که ۴۱ مورد آن اتاق مشترک بازرگانی است.

تشکیل ۹ اتاق مشترک بازرگانی جدید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، معاونت بین الملل اتاق بازرگانی ایران این خبر را اعلام کرده است، چراکه در راستای توسعه روابط تجاری با کشورهای بیشتری قرار است تعداد اتاق‌های بازرگانی هم بیشتر شود.

    به طور کلی اتاق‌ها و شوراهای مشترک بازرگانی زیر نظر اتاق بازرگانی فعالیت می‌کنند و وظیفه اصلی آنها این است که زمینه فعالیت را برای تجار و بازرگانان با کشورها و بازراهای هدف تجاری فراهم کنند.

    اتاق‌ها و شوراهای مشترک همگی دارای یک رئیس و یک دبیر کل و تعدادی اعضا هستند. 

    فعالیت اتاق‌ها و شوارهای مشترک بازرگانی همگی در یک سطح نیست؛ برخی تحرک اقتصادی بیشتر و برخی فعالیت کمتری دارند. نوع عملکرد و فعالیت اتاق‌های مشترک بازرگانی با توجه به سطح روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایران و کشورهای مختلف، متفاوت است. به طور طبیعی فعالیت تجاری و اقتصادی اتاق‌ها و شوراهای مشترکی که در مجاورت و همسایگی ایران هستند مثل عراق، ترکیه و عمان بیشتر است؛ هر چند تبادلات تجاری با بعضی دیگر از کشورهای آسیایی و اروپایی در سطح نسبتا بالایی است.

    در حال حاضر ایران با 38 کشور دارای اتاق و شورای مشترک بازرگانی است که این اتاق‌ها و شوراهای مشترک شامل قاره‌های مختلف می‌شود.

    ایران با کشورهای ارمنستان، افغانستان، انگلستان، برزیل، روسیه، ‌ سوریه، فرانسه، لیبی، هند، یونان، قاره آفریقا، ‌ اسپانیا، الجزایر، اکراین، ‌ سوئد، عراق، قزاقزستان، لیتوانی، ‌ کانادا، بلژیک، آلمان، ‌ استرالیا، ‌ امارات، ‌ ایتالیا، چین، سوئیس، عمان، گرجستان، هلند، کره جنوبی و آذربایجان اتاق مشترک بازرگانی دارد. همچنین اتاق دیگری تحت عنوان اتاق اکو فعالیت می‌کند.

    شوراهای مشترک بازرگانی ایران نیز شامل کشورهای بحرین، ‌ قطر، تونس، ‌ لبنان، ‌ عربستان و مالزی نیز می‌شود.   ‌

    از جمله اتاق‌ها و شوراهای مشترک بازرگانی فعال می‌توان به اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین، اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه، اتاق مشترک بازرگانی ایران و ایتالیا، شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه، اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوئیس، اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان و اتاق مشترک بازرگانی ایران و آلمان اشاره کرد.

    در میان اتاق‌ها و شوراهای مشترک بازرگانی برخی اتاق‌ها فعالیت کمتری دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به اتاق مشترک بازرگانی ایران و بلژیک، شورای مشترک بازرگانی ایران و تونس، شورای مشترک بازرگانی ایران و عربستان، ‌اتاق مشترک بازرگانی ایران و لیبی و ... اشاره کرد که این فعالیت کم عمدتا به دلیل سطح پایین روابط سیاسی با این کشورهاست.

    طبیعتا توسعه فعالیت اتاق‌های مشترک بازرگانی می‌تواند در گسترش روابط اقتصادی و مبادلات تجاری ایران در سطح بین المللی تاثیرگذار باشد و جایگاه و سهم ایران را از تجارت جهانی افزایش دهد، لذا به نظر می‌رسد بیشتر شدن تعداد اتاق‌ها و شوراهای مشترک بازرگانی در این جهت موثر واقع شود.

    برچسب ها